עישון עלול לגרום למחלת ALS

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: עישון מגביר את הסיכון לפרכוסים ולהתפתחות ALS. הממצא לפיו עישון הוא גורם סיכון ל-ALS מהווה ראייה ראשונה לקשר בין הסביבה למחלה

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Epilepsy עולה כי אנשים מעשנים מצויים בסיכון מוגבר פי 2 לסבול מפרכוסים בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים. בנוסף, מחקר שפורסם בירחון Neurology מראה כי עישון מהווה גורם סיכון להופעה ספורדית של ALS (מחלת ניוון שרירים).

החוקרים העומדים מאחורי המחקר הראשון מסבירים כי מצאו סיכון כפול לפרכוסים, וכן עלייה קלה ללא מובהקות סטטיסטית בסיכון לאפילפסיה בקרב מעשנים פעילים. הם מציינים כי קשר זה היה בלתי תלוי בסיפור של שבץ.

במחקרם זה עשו החוקרים שימוש במידע ממחקר ה-Nurses' Health Study. במחקר נכללו 246 נשים בגילאי 25-42 שנים אשר נתבקשו למלא שאלונים המתייחסים לאורח חייהם ולהיסטוריה הרפואית שלהן, לרבות אפילפסיה ופעילות פרכוסית. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, דוגמת שבץ מוחי, גידולים מוחיים ויתר לחץ דם, מצאו החוקרים קשר משמעותי בין עישון ובין הסיכון לפרכוסים.

החוקרים מוסיפים כי הסיכון לאפילפסיה או לפרכוסים חוזרים ללא טריגר היה מוגבר במידה מתונה הן בקרב מעשנים פעילים והן בקרב אנשים עם עישון בעברם. הסיכון היחסי עמד על 1.46 ו-1.27, בהתאמה, אולם לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית.

קשר סיבתי ישיר

בה בעת, חוקרים העומדים מאחורי המחקר השני, טוענים כי מחקרים מתוכננים-היטב מראים באופן עקבי כי עישון מגביר את הסיכון ללקות ב-ALS, וכי ישנם ממצאים המצביעים על כך שקשר זה הינו סיבתי ישיר. החוקרים איתרו 28 מחקרים שכאלה, מהם שבעה שענו לקריטריוני ההכללה בניתוח העל. לדבריהם, רק מחקר אחד הכיל ראיות בדרגה 3, ואחד נוסף הכיל ראיות בדרגה 2. עם זאת, שני מחקרים אלו הראו קשר בין עישון וסיכון מוגבר לפתח ALS. זה האחרון הראה אפקט של מנה-תגובה, כשהסיכון ל-ALS יורד ככל שמספר השנים מאז הגמילה רב יותר.

לטענת החוקרים, לממצא לפיו עישון הינו גורם סיכון מבוסס ל-ALS ישנן שלוש השלכות. ראשית, הדבר מהווה ראייה לקשר בין הסביבה ובין מחלת ה-ALS, לראשונה בכאלו מידות של ודאות. שנית, הימנעות מעישון עשויה לצמצם את היארעות ALS בעתיד. ולבסוף, מאחר וכמה מן המנגנונים באמצעותם גורם עישון למחלות אחרות באדם מובנים היטב, הבנת תפקידו בהופעת ALS עשוי לתרום נדבך חשוב להבנת התהליכים הביולוגיים המצויים בבסיס המחלה.

בואו לדבר על זה בפורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום