תסמונת טורט: טיקים בלתי נשלטים

(0)
לדרג

בנצי לא לבד: תסמונת טורט מאופיינת בטיקים תנועתיים וקוליים רבים המשתנים בחומרתם. התסמונת מאובחנת לרוב בגיל הילדות, כאשר ההורים שמים לב לתנועות מוזרות של הילד

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בימים אלה מופיע בתוכנית "האח הגדול" בנצי שני, הסובל מתסמונת טורט. לאלו שאינם מכירים את התסמונת התנהגותו ותגובותיו של בנצי עלולות להיראות מוזרות, אך יש להן סיבה רפואית. "תסמונת טורט (TS) היא הפרעה נוירולוגית-התפתחותית המתחילה בדרך כלל בילדות ומאופיינת בטיקים תנועתיים וקוליים רבים המשתנים בחומרתם", אומרת ד"ר תמי שטיינברג, מנהלת מרפאת טורט במרכז שניידר לרפואת ילדים. "טיק הוא תנועה מוטורית או השמעת קול פתאומית, לא קצבית, מהירה וחוזרת. כלומר, תנועה שיכולה להיראות בעלת מטרה מכוונת, למשל, מצמוץ בעיניים, פעירה של הפה או מתיחה של הצוואר. לרוב התנועה אינה נראית מוזרה או חריגה, ולמעשה היא חיקוי התנהגות נורמלית של האדם. הטיק נחווה כבלתי נשלט, אם כי אפשר לרוב לדחות אותו לזמן מה, אך אז נוצר מעין דחף לבצע את התנועה. הטיקים יכולים להיות פשוטים, המערבים שריר בודד, או מורכבים וממושכים יותר. לעיתים התסמונת מלווה בבעיות רגשיות, בעיות הקשורות בוויסות התנהגותי ורגשי, קשיי למידה, או תסמינים טורדניים-כפייתיים וקשיי קשב וריכוז".

ד"ר שטיינברג מציינת כי ההפרעה נובעת מחוסר איזון ביוכימי של אזורים מסוימים במוח, האחראים על ויסות וארגון תנועה. הנטייה לכך תורשתית, אך צורת ההורשה איננה ידועה, וגם אין בנמצא בדיקה גנטית שיכולה לאשר את האבחנה.

טיקים, כחכוחים ומצמוצים

התסמונת מאובחנת בדרך כלל בגיל הילדות. האבחון אינו קשה, מפני שההורים הם ששמים לב לתנועות מוזרות של הילד. נפוץ שהטיק הראשון הוא מצמוצים או העוויות בפנים, ובהמשך תיתכנה תנועות אחרות כמו הרמת כתפיים, מתיחת גפיים וכו'. טיקים קוליים בדרך כלל מופיעים בגיל מאוחר יותר, כשהנפוץ ביותר הוא כחכוח. נדירה ביותר השמעת קללות, אך זהו התסמין שמשך אליו תשומת לב תקשורתית רבה.

"הטיפול בתסמונת דורש גישה סבלנית ורב מערכתית", אומרת ד"ר שטיינברג. "ראשית יש לספק למשפחה ולילד מידע על התסמונת, בהנחה כי ידיעת הפרטים מרגיעה. חשוב לדעת כי לאחר תקופה של טיקים בולטים, יש תקופות רגיעה או אף נסיגה מלאה של התסמינים, וכי רוב הילדים הסובלים מטיקים בשלב מסוים בחייהם לא יסבלו מהם לאחר גיל ההתבגרות". לדבריה, "על פי רוב, לאחר מפגש והרגעה, נדרש מעקב בלבד. לילדים עם טיקים קשים לעיתים נציע טיפול תרופתי להקלת התסמינים, לעיתים ילדים יבקשו תרופה להקלה כי יחששו מתגובת חבריהם. יש לתת תשומת לב גם לתופעות הנלוות אם הן קיימות, לדוגמה, אם קיימים גורמי לחץ, יש לנסות להפחית אותם".

התסמונת שכיחה יותר בקרב בנים

למרות החששות של הורים לילדים הסובלים מהתסמונת מפני תגובת החברה אליהם, ד"ר שטיינברג מרגיעה ואומרת: "לאור ניסיוננו ועל פי הידע המצטבר בעולם, מרבית הלוקים בתסמונת אינם חווים דחייה חברתית בגלל הטיקים שלהם. ילד עם כישורים חברתיים טובים ומזג נעים בדרך כלל יצליח להשתלב חברתית למרות הטיקים. הקשיים העיקריים ניכרים אצל ילדים עם תופעות נלוות, כמו קשיי הקשב והריכוז, או בעיות התנהגות".

ד"ר שטיינברג מציינת כי תסמונת טורט שכיחה יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות, מסיבה לא ידועה. היא מוסיפה: "אין לנו נתונים מדויקים לגבי מספר הלוקים בתסמונת בארץ. אצלנו במרפאה לאורך כשבע שנים ראינו יותר מחמש מאות ילדים ובני נוער. יש לזכור כי רבים לא פונים כלל לבדיקה, כי הם אינם סובלים. חשוב לציין כי קיימת בארץ עמותה של חולים, העושה גם היא למען רווחת המטופלים".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום