HPV: הנחיות חדשות לבדיקת סקר

(0)
לדרג

עפ"י הנחיות חדשות של ארגון ה-ACOG, מומלץ להתחיל בביצוע בדיקת סקר של סרטן צוואר הרחם בגיל 21, ולחזור על הבדיקה בתדירות נמוכה יותר מזו שהומלצה בעבר

מאת: מערכת zap doctors

ב-20 בנובמבר 2009 פורסמו ב-Obstetrics & Gynecology הנחיות חדשות לסקר לסרטן צוואר הרחם מטעם ה-ACOG - ההתאחדות האמריקאית למיילדות וגינקולוגיה. ההנחיות החדשות ממליצות להתחיל בביצוע הסקר בגיל 21 שנים, ולחזור על בדיקת הסקר בתדירות נמוכה יותר מזו שהומלצה בעבר.

כותבי ההנחיות מציינים כי עבודות מהתקופה האחרונה אינן תומכות בביצוע בדיקת Pap בכל שנה, וכי הנתונים הקיימים מלמדים שסקר במרווחי זמן גדולים יותר הוא יעיל במניעת סרטן צוואר הרחם באותה המידה, אך כרוך בעלויות נמוכות יותר ומונע בצורה טובה יותר התערבויות לא הכרחיות.

במאמר נכתב כי לצורך בדיקת הסקר לסרטן צוואר הרחם ניתן לבצע בדיקת Pap או liquid-based cytology. ההנחיות החדשות ממליצות על ביצוע הסקר בכל שנתיים בנשים בגיל 21-30 שנים שאינן נמצאות בסיכון גבוה למחלה, וכל 3 שנים בנשים בגיל 30 שנים ומעלה, במידה וקיימות להן 3 בדיקות ציטולוגיות עוקבות שליליות.

הכותבים מוסיפים כי יש לבצע את בדיקת הסקר בתדירות תכופה יותר בנשים הסובלות מגורמי סיכון, כולל זיהום ב-HIV, דיכוי חיסוני, חשיפה ל- diethylstilbestrol ברחם, וטיפול קודם בנגעים מדרגה CIN 2, CIN 3 או סרטן צוואר הרחם.

ביצוע בדיקת סקר מגיל 21

הנחיות ה-ACOG הקודמות המליצו להתחיל בסקר לסרטן צוואר הרחם כשלוש שנים מהמגע המיני הראשון או מגיל 21 שנים, המוקדם מביניהם. כעת, ההנחיות החדשות ממליצות להתחיל בביצוע הסקר מגיל 21, על מנת להימנע מההשלכות השונות הכרוכות בטיפול במתבגרות. כותבי ההנחיות מסבירים כי סרטן פולשני של צוואר הרחם הוא נדיר בנשים צעירות מגיל 21 שנים. לדבריהם, שיעור הזיהום בנגיף הפפילומה (HPV) הוא גבוה בקרב מתבגרות פעילות מינית, אך מערכת החיסון של צעירות אלו מפנה לרוב את הזיהום בנגיף בתוך 1-2 שנים. בנוסף, בשל חוסר בשלות של צוואר הרחם, במתבגרות קיימת היארעות גבוהה יותר של דיספלזיה עורית הקשורה ל-HPV, אך רוב הנגעים הללו חולפים באופן ספונטני ללא טיפול. הכותבים מציינים כי לאחרונה נמצא שנשים שעברו פרוצדורות בצוואר הרחם בשל דיספלזיה, סובלות משיעור גבוה יותר של לידות מוקדמות. היות ורוב שנות הילודה של מתבגרות עוד לפניהן, חשוב להימנע מפרוצדורות לא הכרחיות שעלולות להשפיע לרעה על צוואר הרחם.

ההנחיות ממליצות כי בנשים שעברו כריתת רחם מלאה בשל מצבים שפירים, ושלא סבלו מסיפור קודם של CIN מדרגה גבוהה, ניתן להפסיק את ביצוע הסקר. גבול הגיל העליון לביצוע הסקר נותר זהה להנחיות הקודמות, הממליצות על הפסקת הסקר בנשים בגיל 65-70 שנים עם שלוש בדיקות ציטולוגיות עוקבות שליליות, וללא בדיקה אבנורמלית במהלך 10 השנים האחרונות. כמו כן, ההנחיות החדשות ממליצות על ביצוע אותו הסקר גם בנשים שחוסנו כנגד HPV.

ההנחיות החדשות של ה-ACOG

1. יש להתחיל בביצוע סקר לסרטן צוואר הרחם מגיל 21 שנים, ולהימנע מביצוע הסקר בבנות צעירות יותר, שכן הדבר עלול להוביל לבירור מיותר ומזיק ולטיפול בנשים עם סיכון נמוך מאוד לממאירות.

2. בנשים בגיל 21-29 שנים מומלץ לבצע את בדיקת הסקר בכל שנתיים.

3. ניתן לבצע את הסקר בכל שלוש שנים בנשים בנות 30 שנים ומעלה, עם שלוש בדיקות ציטולוגיות עוקבות שליליות וללא סיפור קודם של CIN 2, CIN 3, זיהום ב-HIV, דיכוי חיסוני, או חשיפה ל-DES ברחם.

4. שיטות הבדיקה המקובלות לביצוע הסקר הן בדיקה נוזלית או בדיקה ציטולוגית רגילה.

5. ניתן להפסיק את ביצוע הסקר בנשים שעברו כריתת רחם מלאה בשל מצבים שפירים, ואשר לא סבלו בעבר מ-CIN בדרגה גבוהה.

6. בנשים מבוגרות מגיל 30 שנים, הסקר המומלץ כולל בדיקה ציטולוגית בשילוב עם בדיקת HPV DNA. בנשים בגיל 30 שנים ומעלה עם סיכון נמוך ותוצאות שליליות בשתי הבדיקות, יש לחזור על ביצוע הסקר רק לאחר שלוש שנים.

7. בצעירות פעילות מינית בגיל נמוך מ-21 שנים, יש לבצע בדיקה למחלות המועברות בצורה מינית, ולייעץ להן בנוגע למין מוגן ואמצעי מניעה. עם זאת, בדיקה ציטולוגית של דגימה מצוואר הרחם אינה הכרחית, ואין צורך לבצע בדיקה באמצעות ספקולום בנשים אסימפטומטיות.

8. היות וסרטן צוואר הרחם מתפתח באיטיות וגורמי הסיכון יורדים עם הגיל, ניתן להפסיק את ביצוע הסקר בנשים בגיל 65-70 שנים, עם שלוש בדיקות ציטולוגיות עוקבות שליליות ובדיקות תקינות בלבד במהלך 10 השנים האחרונות.

9. נשים שטופלו בעבר בשל CIN 2, CIN 3 או סרטן, נותרות בסיכון מוגבר למחלה חוזרת למשך 20 שנה לפחות ממתן הטיפול ותקופת המעקב הסמוכה לו. לפיכך, יש להמשיך בביצוע הסקר מידי שנה בנשים אלו, למשך 20 שנים לפחות.

10. בנשים שעברו כריתת רחם הכוללת את צוואר הרחם, עם היסטוריה של CIN 2 או CIN 3 או שבהן אין תיעוד אחר, יש להמשיך בביצוע הסקר גם לאחר סיום תקופת המעקב שלאחר הטיפול. בקבוצה זו לא קיימות עדויות לפיהן ניתן להמליץ או לדחות את הפסקת הסקר.

11. על הרופאים להמליץ למטופלות על ביצוע בדיקה גניקולוגית שנתית, ללא קשר לתדירות ביצוע בדיקת הסקר לסרטן צוואר הרחם.

12. ההנחיות המפורטות מתאימות גם לנשים שחוסנו כנגד זנים 16 ו-18 של HPV.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום