טיפול בדלקות בשד בהנקה

(0)
לדרג

לטיפול אנטיביוטי בדלקות בשד יש תופעות לוואי מטרידות. ההומאופתיה מציעה תרופות ("רמדי") בהתאמה אישית שמחזקות את תנגודת הגוף ונטולות תופעות לוואי

מאת: מירב כהן-נחמיה

דלקת בשד מופיעה בדרך כלל בששת השבועות הראשונים של ההנקה ולעתים בזמן גמילת התינוק. הרגלי היגיינה נאותים הקטינו משמעותית את מספר הנשים הסובלות מהבעיה, ולמרות זאת, נשים רבות סובלות ממנה. הטיפול האנטיביוטי הרווח פוגע באיכות ההנקה ועלול להחליש את המערכת החיסונית של המניקה או לגרום לפטרת הנרתיק. פעמים רבות אפשר להימנע מטיפול אנטיביוטי בעזרתה של תרופה הומאופתית מתאימה.

הסימן הראשון להיווצרות דלקת הוא כאב, שלאחריו יופיעו נפיחות, אודם ורגישות בשד, לצד תסמינים כלליים, כמו חום, חולשה וכאבי ראש. ייתכנו סדקים בפטמות או בעור סביבן, ופעמים רבות תיווצר סתימה בצינורות החלב ולא יהיה ניקוז טוב שלו החוצה.

כדי שלא ייווצר כיס מוגלתי פנימי בשד, ועל מנת לסייע למוגלה להתנקז, מומלץ לנסות להמשיך להניק. חשוב לציין שאין כל סכנה לתינוק ביניקת חלב זה, שכן החיידקים הנמצאים בו לא ישרדו את תנאי החומציות המצויים בקיבתו של התינוק. כיס מוגלתי נוצר גם כאשר הטיפול האנטיביוטי נכשל. במקרים אלו הטיפול המקובל הוא ניקוז כירורגי, בהרדמה מקומית, אשר מסב לאישה סבל רב.

החלופה ההומאופתית

לרוב מסייע הטיפול ההומאופתי בפתרון הדלקת בתוך יממה, כך שהיולדת יכולה לשוב ולהניק. תרופה הומאופתית מאפשרת לגוף להתמודד עם המצב הדלקתי בכוחות עצמו ולמגר אותו. היא לא פוגמת באיכות החלב והיא נעדרת תופעות לוואי. אם בטיפול קונוונציונלי לא מתייחסים לכל מקרה באופן פרטני (אותה אנטיביוטיקה לכל דלקת), אזי בהומאופתיה מתייחסים לאופן הופעת הדלקת אצל כל אישה ואישה, ולכן גם האפקטיביות של התרופה ההומאופתית גבוהה ביותר.

בין הטיפולים ההומאופתיים היעילים:

Belladonna - רמדי מובילה לדלקת חריפה בשד, המתאימה במיוחד במקרים הבאים: כשהאישה מפתחת באופן פתאומי חום גבוה במיוחד, המלווה בכאבים פועמים וחזקים בשד. איזור הדלקת נפוח, צבעו אדום בוהק והעור מתוח ומבריק. כל תנועה או מגע קל מחמירים את הכאב באופן משמעותי. בנוסף לדלקת המקומית ולחום, ייתכנו כאבי ראש, רגישות לאור ולרעש.

Bryonia - רמדי מובילה נוספת לטיפול בדלקת בשד, שתתאים בתנאים הבאים: התפתחות הדלקת נמשכת על פני כמה ימים והחום עולה באיטיות. למרות הכאבים, האישה תעדיף לשכב על הצד הכואב, כדי למנוע כל תזוזה. כל צעד יכול להכאיב מאוד, ולכן האישה תעדיף ללבוש חזייה או גופיה צמודה שתעזור לשד להתייצב. במצב זה האישה תרצה לשתות הרבה נוזלים. מצב הרוח שלה יהיה זעוף, והיא לא תרצה להיחשף לגירויים מכל סוג שהוא. היא תעדיף להתבודד, וכל פניה אליה תתפרש כהצקה.

Phytolacca - נמצאת בשימוש נרחב בהומאופתיה לטיפול בבעיות שונות בשד, כגון גידולים, אבצסים ודלקות. היא תתאים בתנאים הבאים: השד יהיה קשה ורגיש למגע, הכאבים ינדדו ממקום למקום בשד עצמו או יקרינו למקומות מרוחקים יותר. הרמדי מתאימה במקרים שבהם הדלקת עדיין לא הפכה למערכתית (חום כללי), ואין אינדיקציות מדויקות המתאימות לשתי התרופות הקודמות. רוב הדלקות המלוות בחום יטופלו בשתי התרופות הקודמות. בחלק מהדלקות הנותרות ניתן לטפל בתרופה זו. ניתן לתת אותה גם כתרופה שנייה לסילוק שאריות הדלקת לאחר ירידת החום.

אין לראות במאמר זה המלצה לטיפול המחליפה התייעצות עם גורמים מקצועיים. בכל מקרה של דלקת מומלץ להתייעץ עם הומאופת/ית מומחה, חבר/ת האגודה להומאופתיה קלאסית על הרמדי המתאימה לכל מקרה ועל המינון המתאים.

מירב כהן-נחמיה היא הומאופתית, חברת האגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית, מרצה להומאופתיה במכון הישראלי ללימודי הומאופתיה קלאסית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים ומנחת קבוצות מתמחים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הומיאופתיה קלאסית
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה
פורום הנקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום