טיפול מיני: השפעת המצב הרגשי

(0)
לדרג

בעיה מינית יכולה להיות סימן לכך שמשהו באדם או בזוג יצא מאיזון. טיפול מיני יעיל מתמקד לא רק בבעיית התפקוד, אלא גם במקור שלה

מאת: עילי קרלן

אצל אנשים רבים נוצר רושם מוטעה על טיפול מיני מפיסות מידע שקולטים מהתקשורת, האינטרנט, וקומדיות. הם מדמיינים תרגילים פשוטים ומהירים, עצות, וגלולות קסם. במציאות, טיפול מיני הוא מורכב ומעמיק בדיוק כמו טיפולים פסיכותרפיים אחרים: מטרתו לזהות ולטפל בבעיה הרגשית של האדם או הזוג שהיא השורש של הסימפטום הנראה לעין. אף שיש רק מספר בעיות אפשריות בתפקוד המיני, ישנן אינספור סיבות אפשריות לכל אחת מהן.

בני אדם, וגברים בעיקר, נוטים להמעיט בהשפעה שיש למצבם הרגשי על התפקוד המיני. למעשה, פעמים רבות גופנו מבטא את מה שאנו מתקשים להודות בו או לספר לבני זוגנו. כך לדוגמא, אילו בעיה מינית היתה יכולה לדבר, היינו שומעים דברים כגון: בעיית זקפה - "אם לא אעמוד בציפיות וארצה אותה, היא תעזוב אותי". שפיכה מוקדמת - "אני אמביוולנטי בנוגע לנכונותי להתחייב למערכת היחסים הזו". קושי בהתעוררות מינית או הגעה לאורגזמה - "אם אשתחרר ואאבד שליטה אהיה פגיעה מדי". חוסר חשק - אני יותר מדי כועס או מאויים כדי לרצות בקרבתך".

הדינמיקה של מערכת היחסים

בניגוד למה שחלק מתארים, הטיפול המיני לא מתרכז באיברי המין, אלא באדם או בזוג שמחובר אליהם. לדוגמא, כאשר גבר פונה לטיפול עקב בעיית זקפה, אנו צריכים להבין כיצד הקושי הזה מתקשר לחייו באופן כללי, לעולמו הרגשי, ולמערכות היחסים שלו. האם הבעיה הופיעה לאחרונה עקב ארועים או מעברים מלחיצים כמו אבטלה, אובדן, או אפילו הצלחה פתאומית? או שמא הבעיה מלווה את האדם כבר שנים כביטוי של הערכה עצמית נמוכה או פחד מפני כשלון? פעמים רבות הבעיה טמונה יותר בדינמיקה של מערכת היחסים: גבר שתופס את זוגתו כביקורתית ושתלטנית עלול לחוות בעיות בתפקוד בגלל רגשות של כעס ותסכול שאינן זוכות לביטוי אחר.

ניקח דוגמא אחרת של אישה המתלוננת על כאב בזמן יחסי מין, או חוסר יכולת להגיע לאורגזמה. ייתכן שחונכה לתפיסה שלילית של מיניות וגופה, או ייתכן שהיא מתקשה לאבד שליטה, או אף חוותה התעללות רגשית או פיזית בעברה. לחילופין, ייתכן שהיא מרוכזת מדי בלרצות את בן זוגה, וכך אינה מסוגלת לבסס את רצונותיה וצרכיה, ואפילו להנות מהם.

פעמים רבות, מה שמתחיל כבעיה בתפקוד אצל אחד מבני הזוג, גורר ירידה בתשוקה בין שניהם. הם מתחילים לחשוש מפני חוויה שלילית נוספת, מה שכמובן מעלה את הסיכוי שהיא אכן תתרחש שוב, אז הם מתחילים להימנע מיחסי מין. לאחר כמה זמן הם עלולים אפילו להימנע מכל פעילות או מגע שעלולים להוביל למין. מה שהחל כבעיה של אחד מבני הזוג, הוא עכשיו בעיה זוגית, ולכן כל כך חשוב ששניהם ישתתפו בפתרונה בטיפול.

התמודדות עם הבעיה

בדומה לחרדה או דיכאון, בעיה מינית יכולה להיות סימן שמשהו באדם או בזוג יצא מאיזון ושיש צורך בשינוי. טיפול מיני יעיל יטפל לא רק בבעיית התפקוד, אלא במקור שלה, ויקדם שינוי והתפתחות.

כיוון שמין הוא כל כך אישי, רבים מתקשים לפנות לעזרה בנושא. זוגות רבים דוחים את העניין עד שכבר אינם מסוגלים להתמודד עם הבעיה והיא פוגעת בקשר ובבטחון העצמי. על אף הרתיעה והחרדה שמתעוררים לעתים סביב פניה למטפל, אנשים מגלים רבות שהם חשים הקלה כאשר בסביבה נוחה ובטוחה, הם יכולים לחלוק, לדבר, ולהתמודד עם הבעיה.

עילי קרלן הוא פסיכולוג קליני ומטפל מיני מוסמך בקליניקה בנופית ובכרמיאל.

בואו לדבר על זה בפורום זוגיות, מיניות ופרידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום