השמנת יתר והשלכותיה על ילדים

(0)
לדרג

השמנת יתר אצל ילדים מתבטאת לא רק בעלייה במשקל, אלא גם בתחלואה נלווית ובפגיעה באיכות החיים. הנזקים הפיכים, אך מחייבים הרזיה

מאת: ד"ר אורית פנחס חמיאל ונטעלי שלום

25%-20% מהילדים ובני הנוער סובלים מעודף משקל. במקביל לעלייה בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער בעולם המערבי, חלה עלייה גם בהיארעות תחלואה משנית להשמנה כבר בגיל הילדות. אולם, כל הסיבוכים המשניים להשמנה שיתוארו להלן הם הפיכים ותלויים בירידה במשקל.

סוכרת מסוג 2:

היסטורית, סוכרת מסוג 2 היוותה כ-3%-2% מסך המקרים החדשים של סוכרת בקרב ילדים ובני נוער. בעשור האחרון חלה עלייה ניכרת במספר המקרים החדשים של המחלה אצל ילדים, כך שכיום במרכזים בארה"ב עד 40% מסך המקרים החדשים של סוכרת שייכים לסוג 2. המאפיינים של ילדים אלו הנם השמנה מורבידית, סיפור משפחתי של סוכרת מסוג 2, כלכלה עתירת שומן ודלת סיבים והיעדר פעילות גופנית.

יתר לחץ דם:

שינוי אפידמיולוגי דומה לזה של הסוכרת מסוג 2 חל בשכיחות יתר לחץ דם אצל ילדים. בעבר רק 1% מהילדים ובני הנוער סבלו מההפרעה, במרבית המקרים כתופעה משנית למחלת כליות. כיום כ-13% מבני הנוער סובלים מיתר לחץ דם, ובמחצית מהמקרים לחץ הדם הוא ראשוני.

היפרלפדמיה, רמת שומנים גבוהה בדם:

בין השנים 2001-2000 בקרב כ-25% מהילדים בגיל 10 נמצאה רמת כולסטרול של מעל 250 מ"ג/דצ"ל או רמתHDL מתחת ל-35 מ"ג/דצ"ל. תחלואה נוספת הקשורה להשמנה הנמצאת במגמת עלייה אצל ילדים היא הפרעה בתפקודי כבד המשנית לכבד שומני. מקרים של שחמת כבד (צירוזיס) משנית לכבד שומני תוארו אצל ילדים.

פגיעה באיכות החיים:

תסמונת חסימת שינה תוארה ב-7% מהמקרים של ילדים עם השמנת יתר וב-30% מהמקרים של ילדים עם השמנה מורבידית. ילדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח לחץ גולגולתי מוגבר (pseudotumor cerebri), תמונה קלינית המתבטאת בכאבי ראש כרוניים ויכולה לגרום להפרעות בראייה. בשל עומס משקל על לוחיות הגדילה, ילדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות אורטופדיות בעיקר בצוואר הירך ובברכיים. תחלואה פסיכולוגית - ילדים עם השמנת יתר סובלים מאיכות חיים ירודה בהשוואה לבני גילם.

התזונה הינה חלק בלתי נפרד מהטיפול בהשמנה. השינויים מוטמעים בהדרגה וכוללים הפחתת שתייה מתוקה, ארוחות מאוזנות ומסודרות, הקטנת כמות החטיפים ליום, אכילת פירות וירקות. מעטים יודעים כי אם שותים כוס קולה אחת ביום, ללא כל שינוי נוסף בתזונה או הוספה של מזון, צפויה עליה של עד 4-3 ק"ג בשנה. אורח חיים בריא בשילוב פעילות גופנית הוא פרויקט משפחתי, ועל מנת שהטיפול יצליח, יש לגייס את כל בני הבית לתהליך. מכאן שהטיפול בהשמנה, המלווה בתחלואה ובתמותה, הוא מורכב. מרבית הילדים מתקשים לרדת במשקל וזקוקים למסגרת שהיא חווייתית ואטרקטיבית כדי שיתמידו בתוכנית.

ד"ר אורית פנחס חמיאל ונטעלי שלום, היחידה לאנדוקרינולוגיה וסכרת נעורים, בי"ח לילדים -אדמונד ולילי ספרא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום