סוכרת: האם יש סיבה לאופטימיות?

(0)
לדרג

מגיפת הסוכרת מכבידה על החולים, על מערכות הבריאות והכלכלה. אולם, עלות חולים מאוזנים נמוכה יותר, והם מרוויחים, כמובן, שיפור ניכר בבריאותם

מאת: מערכת zap doctors

"השנה ייערך יום הסוכרת הבינלאומי בחסות האו"ם זו הפעם השלישית, כביטוי להכרה בכך שמחלת הסוכרת היא מגיפה המאיימת על בריאות אזרחי העולם ועל הכלכלה העולמית, בדיוק כמו מגיפות האיידס והמלריה", אומר ד"ר אריה הומינר, מנהל תחום רפואי בחברת נובו נורדיסק ישראל.

"אם ממשלות לא יעשו דבר כדי להילחם בסוכרת, לא תהיה דרך לעמוד בנטל עלויות המחלה ובנזקיה, לא יהיה כוח אדם לטפל בחולים וכל ההתקדמות הכלכלית תימחק בשל כך. כ-6% מכלל אוכלוסיית העולם הבוגרת חולים בסוכרת, ולמרות שהסוכרת קוטלת מספר דומה למתים ממחלת האיידס, המודעות למחלה ולהשפעותיה איננה מספקת", מדגיש ד"ר הומינר ומוסיף נתונים מספריים מטרידים: "יש כיום כ-285 מיליון איש בעולם הלוקים בסוכרת, וצופים שעד 2035 יהיו כ-438 מיליון אנשים הלוקים במחלה. בישראל מעריכים שאחד מתוך שבעה ישראלים סובל מסוכרת וממצבי טרום סוכרת".

ד"ר הומינר מסביר שזו פעם ראשונה שמחלה אשר איננה מחלה זיהומית מוגדרת כמגיפה על ידי האו"ם. ה-14 בנובמבר הוא יום הסוכרת הבינלאומי, מסע ההסברה העולמי העיקרי בעולם הבריאות היום. התאריך הוא יום הולדתו של פדריק בנטינג, אשר יחד עם צ'רלס בסט הוביל לגילוי האינסולין ב-1921. בנטינג ובסט קיבלו פרס נובל על הישג זה - גילוי האינסולין והיכולת לטפל באמצעותו שינו את גזר דין המוות של חולי סוכרת מסוג 1, המכונה גם "סוכרת נעורים".

משמעותה הכלכלית של הסוכרת

מחלת הסוכרת מכבידה על מערכת הבריאות בארץ. ד"ר הומינר מפרט: "עלות ישירה של מחלת הסוכרת נובעת מאשפוזים, ניתוחים, תרופות ציוד עזר ובדיקות. עלויות בלתי ישירות של מחלת הסוכרת נובעות מימי מחלה, אובדן כושר עבודה, תחלואה ותמותה גבוהות ופגיעה באיכות החיים של החולה והסובבים אותו. עלויות לחברה בשל מחלת הסוכרת כרוכות בנגישות לטיפול, עלות הטיפול, עלויות ביטוחים ואובדן כוח עבודה. עלות הסוכרת וסיבוכיה מכבידה גם על כל מערכות הבריאות בעולם: כ-376 מיליארד דולר ב- 2009! עלות זו צפויה להגיע לכ-490 מיליארד דולר עד 2035 (זהו כמעט כל תקציב הבריאות הקיים)".

ד"ר הומינר מוסיף עוד כמה נתונים שמבהירים את הקשר בין סוכרת לכלכלה: על פי הערכות, עלות הטיפול בחולי סוכרת בישראל מהווה 3.7% מהתוצר הלאומי הגולמי, שיעור גבוה מאוד יחסית, המכביד על המשק. אם לא יחול שינוי במגמת גידול מספר החולים, אפשר לצפות עלייה לשיעור של 8%-6% בתוך 20 שנה. לכן, לאיזון חולי הסוכרת בישראל עשויה להיות משמעות כלכלית רבה ליציבות ולצמיחת המשק (על פי פרופ' איתמר רז, מאמר בעיתון "הארץ" שפורסם בספטמבר 2008).

בישראל בשנת 2001, ההוצאה הלאומית על מחלת הסוכרת הסתכמה ב-564 מליון דולר, כ-12.4% מסך ההוצאות הכולל על מחלות בישראל (מתוך נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, דוח מכבי שירותי בריאות). נמצא שעלות חולה סוכרת מאוזן נמוכה ב-21% מעלות חולה סוכרת שאינו מאוזן (נתוני האגודה הישראלית לסוכרת).

ד"ר הומינר מציין, כי ארגון הסוכרת הבינלאומי (IDF) מריץ מסע הסברה רחב היקף שפנה אל ארגון האומות המאוחדות בבקשה להכיר במחלת הסוכרת כמגיפה מודרנית. במסע תמכו חולי סוכרת, אגודות הסוכרת כולן, פוליטיקאים בעולם כולו, איגודי רופאים וחולים ומטפלים מכל הקשתות, כולל חברת נובו נורדיסק.

הטיפול משתלם, לכולם

^^האם יש חידושים בתחום הטיפול בסוכרת ובמניעתה? על אילו מנגנונים טיפולים כאלה פועלים והאם הם בטוחים?^^

ד"ר הומינר: "רוב הטיפולים התרופתיים הקיימים היום מגבירים סיכון להשמנת יתר ולהיפוגליקמיה. הטיפול בהורמון הטבעיGLP-1 הוא אחד הפיתוחים המדוברים ביותר היום בקהילה המדעית לטיפול בסוכרת מסוג 2. מחקרים שכללו אלפי חולים מראים, כי לפיתוחים החדשים של ה-GLP-1 ישנה השפעה משמעותית בשיפור איזון הסוכר, בירידה משמעותית במשקל ובהפחתת גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם".

לאיזון הסוכרת יש, כמובן, תוצאות - מחקרים אפידמיולוגים גדולים הוכיחו כי איזון טוב של רמות הסוכר עשוי להפחית את סיבוכי הסוכרת בעשרות אחוזים: הפחתה של 42% בסיכון קרדיאלי; שיפור של אחוז אחד בלבד בHbA1c (המוגלובין מסוכר) מפחית סיכון לסיבוכים ב-37% והפחתה של 50% בתמותה.

לאיזון הסוכרת יש השפעה ארוכת טווח - זיכרון מטבולי המפחית היארעות סיבוכים לאורך שנים: מחקרים אפידמיולוגים גדולים (UKPDS ,DCCT ,Steno-2) הראו כי לאחר 20-10 שנים מסיום המחקר, עדיין נשמרו הבדלים משמעותיים בסיכוי לתמותה ולסיבוכים.

ד"ר אריה הומינר הוא מנהל תחום רפואי בנובו נורדיסק ישראל, חברה מובילה בתחום הסוכרת.

לפרטים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סוכרת לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום