האם השמנת יתר גורמת לסרטן?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי מקרי סרטן רבים בארצות הברית קשורים בהשמנת יתר. החוקרים מסבירים כי יתכן שמשקל עודף גורם ליותר מ-6% ממקרי הסרטן

מאת: מערכת zap doctors

עד 100 אלף מקרים של סרטן ניתנים למניעה מדי שנה בארצות הברית, באם האמריקאים יפטרו מעודפי השומן בגופם. כך עולה ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-51 של ה-(American Society for Radiation Oncology (ASTRO. ממצאים אלו מצביעים על כך שמחלת לב, סוכרת ובעיות פרקים אינן המחלות היחידות בהן השמנת יתר גורמת לנזק.

השמנת יתר קשורה בכמה סוגי סרטן

החוקרים מסבירים כי יתכן ומשקל עודף והשמנת יתר הינם הגורם בלמעלה מ-6% מ-1.6 מיליון מקרי הסרטן המאובחנים מדי שנה בארה"ב. הם מזכירים כי דו"ח מטעם ה-American Institute for Cancer Research וה-World Cancer Research Foundation, אשר פורסם בשנת 2007 סקר מאות מחקרים. לדבריהם, הדו"ח מצא ראיות משכנעות לכך שהשמנת יתר קשורה בכמה סוגי סרטן, לרבות סרטן ושט, לבלב, כליה, המעי הגס, וכן סרטן האנדומטריום (סוג של סרטן הרחם). בנוסף, סביר לטענת החוקרים כי שומן בטני עודף היה הגורם לסרטן השד בקרב נשים שלאחר גיל המעבר.

מומחים מטעם ה-American Institute for Cancer Research העומדים מאחורי המחקר הנוכחי עשו שימוש באומדנים של השפעת השמנת היתר וניסו ליישמם לגבי 1.6 מיליון מקרי הסרטן המאובחנים בארה"ב מדי שנה. הם מעריכים כי שומן בטני עודף הינו הגורם לכ-33 אלף מקרים של סרטן השד מדי שנה, קרוב לשישית מסך מקרי המחלה בקרב נשים שלאחר גיל המעבר. בנוסף, השמנת יתר היא האחראית לדבריהם לקרוב ל-21 אלף מקרים של סרטן האנדומטריום ולמעלה מ-13 אלף מקרים של סרטן המעי הגס, מדי שנה. החוקרים מבקשים להדגיש כי מספרים אלו הינם הערכה בלבד, וכי לכל מקרה של סרטן ייתכנו סיבות רבות, הקשורות אלו באלו.

רקמת שומן עשויה להיות גורם סיכון

החוקרים טוענים כי אומדנים אלו הינם הטובים ביותר שניתן להפיק, בהינתן המידע הקיים. לדבריהם, הגורם לסרטן נקבע לעיתים תכופות יותר כעישון וחשיפות אחרות לרעלים, לעומת השמנת יתר. ואכן, עישון גורם למקרים רבים הרבה יותר של ממאירות לעומת עודף של שומן בגוף.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ישנן סיבות טובות להאמין כי שומן עודף עלול לגרום לסרטן. תאי שומן, הם מסבירים, מייצרים אסטרוגן, אשר כיום ידוע כמרכיב התורם להתפתחות של סרטן השד והאנדומטריום. בנוסף, רקמת שומן משפיעה על המטבוליזם של אינסולין בגוף, אשר עשוי לשנות את האופן שבו מעובד הסוכר ומגיע בסופו של דבר אל התאים. לבסוף, הוכח כי רקמת שומן מביאה לתהליך דלקתי כרוני בדרגה נמוכה בגוף, וכי דלקת עלולה להביא לתגובות חיסוניות אשר יתכן וקשורות אף הן (להתפתחות סרטן).

החוקרים מסכמים כי ניתן להניח כי רקמת שומן עשויה להיות גורם סיכון או גורם סיבתי לסוגים שונים של סרטן. לדבריהם, האומדנים שהוזכרו במחקרם מציעים כי שמירה על משקל תקין עשויה למנוע כמחצית מסך מקרי סרטן האנדומטריום, כשליש ממקרי סרטן הושט וכרבע מכלל מקרי סרטן הכליה.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום