שיקום הפה: שתלים דנטליים

(0)
לדרג

שתלים דנטליים מאפשרים שיקום מהיר של הפה, ופוטרים את המטופל מגשרים, תותבות, השתלת עצם ותהליכים ארוכים שאותם נאלץ לעבור עד לאחרונה

מאת: ד"ר גיל רפלוביץ

השתלים הדנטליים פותחו בשנות השבעים והשמונים על ידי ד"ר ברנמרק השוודי, רופא שיניים בכיר שהתמחה בהשתלות שיניים. בשנות השמונים והתשעים הוכנסו השתלים לשימוש נרחב בעולם. התגלית החכמה והיעילה הזו נרשמה כפריצת דרך מדעית מהחשובות ביותר ברפואת השיניים.

שתלים דנטליים הם תחליף לשיניים טבעיות חסרות שאבדו בגלל הזנחה, מחלת חניכיים, עששת ועוד. מייד לאחר העקירה, חשוב לדאוג לשיניים חלופיות, אחרת קשה ללעוס, לעיתים השיניים זזות או מתעקמות, והמקום עלול להפוך חממה לחיידקים. בעבר, כשאדם איבד שן, הרופא השחיז את השיניים הסמוכות ובנה מעליהן שלושה כתרים (גשר). כך איבד המטופל שתי שיניים נוספות, לעיתים בריאות וחזקות, שיכלו להחזיק מעמד שנים רבות. כיום בונים שתל, והשיניים הסמוכות נותרות שלמות ובריאות. השתל בנוי מבורג קטן העשוי מטיטניום, חומר ידידותי שמחבר את השן לעצם. מעליו בונים כתר מחרסינה שנראה כמו שן טבעית, יפה ובריאה.

השתלים הדנטליים פותחו, כאמור, לפני כעשרים שנים. עם השנים הם זכו לפופולריות ולביקוש הולך וגובר. ניתן לבצע השתלה של שן אחת, מספר שיניים, או השתלה של כל השיניים. כך ניתן להגיע לגיל מתקדם עם פה מלא שיניים יפות ובריאות, מבלי להזדקק לתותבות. כידוע, התותבות לא אסתטיות במיוחד, ברוב המקרים לא יציבות, וקשה ללעוס ולדבר איתן.

החיוך חוזר תוך שבוע

בעבר, השתלות שיניים ארכו למעלה משנה, וכללו מספר רב של טיפולים וניתוחים עד לקבלת התוצאה הסופית. כיום, בזכות הטכנולוגיות המתקדמות, ניתן לקבל שיניים חדשות ויפות תוך שבוע. איך זה עובד? המטופל מגיע לקליניקה ועובר סדרת צילומים ומדידות.

הרופא מתכנן את מבנה השתלים, כשהוא מתחשב במצב החניכיים, הלסתות, מבנה הפנים, גיל המטופל, מצבו הרפואי, ועוד. המטרה - אסתטיקה ברמה גבוהה, הכוללת חיוך טבעי והרמוני לפנים, לצד תפקוד בריא ונכון של השיניים. השתלים מותקנים בפה, הנתונים מועברים למעבדה, ולמחרת המטופל מגיע למדידות. תוך שבוע הוא מקבל את השיניים החדשות, ויוצא מהמרפאה עם חיוך (יפה) על השפתיים ושמחה בלב.

לאחר ההשתלה השיניים חוזרות לתפקוד בריא ונכון. התחושה בפה נוחה וטבעית, ותוך שבוע חשים כאילו השתלים היו שם מאז ומתמיד. יכולת הלעיסה משתפרת פלאים, וגם איכות הדיבור, שהשתבשה בגלל שן שבורה, עקומה, או כתוצאה מרווחים בין השיניים.

לשיניים תפקיד בלעיסה ובדיבור, אך הן חשובות מאוד גם מבחינה אסתטית. כאשר חסרות שיניים, השפה שוקעת פנימה, הפנים מאבדות נפח ונוצרים קמטים. התוצאה - מראה מבוגר וקודר. שיקום נכון של השיניים ישיב לפנים את המראה הצעיר. בגיל צעיר רובנו נהנים משיניים לבנות.

עם העלייה בגיל, גוון השיניים נעשה כהה יותר ויותר. הכתמים נובעים משתיית מרובה של קפה, יין אדום, קולה, תה, מעישון, ואפילו משימוש יומיומי במי פה כהים. הלבנת שיניים מבהירה במידה מסוימת את הכהות, אך הגוון כבר אינו לבן בוהק. בהוליוווד, כאשר מבקשים לשוות לשחקן מראה מבוגר, צובעים את שיניו בגוון כהה יותר, כיוון ששיניים לבנות מסמלות יופי ונעורים.

על השתלים מרכיבים שיניים לבנות, ישרות, בעלות מראה בריא ויפה הרבה יותר מהשיניים המקוריות. הן ללא סתימות, ללא רווחים, ללא הבדלי גובה, וללא הגוון הכהה.

ללא השתלת עצם או הרמת סינוס

הטכניקה המיושמת בהשתלת שיניים רגילה מתאימה למי שיש לו מספיק עצם בלסת. במקרים רבים העצם בלסת נספגת ומתכווצת. בדרך כלל מציעים למטופלים אלה סדרת ניתוחים להגדלת כמות העצם (אוגמנטציה), טיפול שנמשך בין שנה וחצי לשנתיים.

בזכות הקדמה הטכנולוגית, פותחו בצרפת טכניקה ייחודית ושתלים מהדור החדש, המאפשרים השתלת שיניים ללא הרמת סינוס וללא השתלת עצם, תוך שבוע. השיטה החדשנית הזו מיושמת מספר שנים בהצלחה רבה בארץ ובעולם. שתלים אלה זקוקים לכמות קטנה של עצם לבנייתם בפה. הם חוסכים למטופל ניתוחים לבניית עצם, כאבים, זמן וכסף.

רופאים שמיישמים את השיטה מדווחים על אחוזי הצלחה גבוהים. חשוב לציין, שככל שתבחרו ברופא עתיר ניסיון בהשתלות שיניים, חדשני ואיכותי יותר, התוצאה תהיה יפה, מדויקת ומרשימה במיוחד.

נשים וגברים בארץ ובעולם, ביניהם אנשי עסקים, נשות חברה, דוגמניות ואנשי תקשורת רבים, גילו את יתרונות השתלים, והם מעדיפים אותם על פני כתרים. השתלים מחזיקים מעמד שנים רבות, והם אינם מיועדים להחלפה. הניסיון מלמד שישנם מטופלים עם שתלים בני עשרים שנים, שעדיין נראים יפים, חזקים ויציבים.

כדאי לדעת: במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, נבדק הקשר בין יופי להצלחה בחיים (שודר בערוץ 10, ב-18.5.09) . תוצאות המחקר גילו, שאנשים שנראים טוב מרוויחים הרבה יותר מאחרים. בנוסף, כשאדם יפה או נאה פונה לבנק ומבקש הלוואה, הוא נענה בחיוב, וזוכה לתנאים טובים יותר מזה שנראה פחות טוב. השתלים עוזרים לנשים ולגברים להיראות יפים ומושכים יותר, והחיוך מאיר את הפנים, ומוסיף להן חן ויופי. הכתב סיכם את דבריו במילים: "מי שלא יפה, שיטוס לפלסטיקאי", ואני אומר: יתכן שביקור אצל רופא שיניים איכותי יעשה את העבודה.

ד"ר גיל רפלוביץ הוא רופא שיניים והמנהל רפואי של מרפאות "ענבל" בראשל"צ.

בואו לדבר על זה בפורום שתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום