משקה דיאטטי גורם לנזק קשה

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: שתיית משקאות דיאטטיים עלולה לגרום לירידה בתפקודי הכליות. מומחים טוענים כי בכל מקרה מומלץ לצרוך משקאות אלו בכמות מצומצמת

מאת: מערכת zap doctors

נמצא קשר בין שתייה של שני משקאות קלים דיאטטיים ביום או יותר, ובין סיכון מוגבר לירידה בתפקוד הכליות. כך עולה מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה-American Society of Nephrology.

החוקרים בדקו נתונים על 3,256 נשים בגיל ממוצע של 67 שנים ממחקר ה- Nurses' Health Study, אשר מסרו נתונים על הרכב התזונה, כולל צריכת משקאות מתוקים ומומתקים מלאכותית. המשתתפות מילאו שאלונים בשנים 1984, 1986 ו-1990 בהם ציינו את תדירות שתיית המשקאות, והחוקרים העריכו את צריכת המשקאות המצטברת שלהן. בנוסף בדקו החוקרים נתונים על תפקודי הכליות של המשתתפות.

מתוצאות המחקר עולה כי ב-372 נשים (11.4%) נצפתה ירידה של 30% או יותר בתפקודי הכליות בין השנים 1989 ו-2000. החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין שתייה של שני משקאות קלים מומתקים מלאכותית ביום או יותר, ובין ירידה בקצב הסינון הגלומרולרי, ומוסיפים כי הקשר נותר מובהק סטטיסטית גם לאחר תקנון לגיל, יתר לחץ דם, סוכרת ופעילות גופנית.

לדברי החוקרים, בקרב נשים ששתו שני משקאות דיאטטיים ביום לפחות, נמצאה ירידה גדולה יותר בקצב הסינון הגלומרולרי בשנה, בהשוואה לירידה הצפויה בכל שנה לאחר גיל 40. הם מציינים כי לא נמצא קשר בין שתייה של פחות משני משקאות מומתקים מלאכותית ביום, ובין ירידה בתפקודי הכליות. מנת משקה הוגדרה במחקר ככוס, פחית או בקבוק משקה.

החוקרים מדגישים כי המנגנון מאחורי הקשר שנמצא אינו ברור. כמו כן, המחקר כלל רק נשים, ולכן לא ברור האם ניתן להכליל את התוצאות גם על גברים.

הגורם למחלת כליות

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי תוצאות המחקר דורשות בחינה דקדקנית, שכן בכנס הוצג רק תקציר המחקר. היא הדגישה כי סוכרת ויתר לחץ דם עומדים כיום בבסיס רוב המקרים של מחלת כליות כרונית, ולא צריכה של משקאות קלים.

לדברי מומחית נוספת, ייתכן שממצאי המחקר קשורים לצריכה ארוכת טווח, שכן רוב משתתפות המחקר היו מבוגרות. בשלב זה דרושים מחקרים נוספים בתחום, עם הערכה מדויקת יותר של צריכת המשקאות. המומחית הוסיפה כי משקאות דיאטטיים דלים במרכיבים תזונתיים חיוניים, ולכן בכל מקרה מומלץ לצרוך משקאות אלו בכמות מצומצמת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת כאורח חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום