סוכרת וסכיזופרניה: שילוב מסוכן?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: חולים הסובלים מסוכרת וסכיזופרניה יחד הינם בעלי סיכון מוגבר ללקות באי ספיקת לב, שבץ מוחי או מחלת לב כלילית, בהשוואה לחולי סוכרת

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-World Diabetes Congress ה-20 של ה-International Diabetes Federation) IDF) מראה כי חולים הסובלים הן מסוכרת והן מסכיזופרניה מראים הימצאות גבוהה יותר של מחלת לב כלילית, לעומת חולים סוכרתיים ללא סכיזופרניה, אולם בעלי סיכוי נמוך (54% בלבד) לעבור פעולה לרה-וסקולאריזציה, כגון צנתור או ניתוח מעקפים.

לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו דורשים המשך מחקר על מנת לקבוע האם מדובר בסוגיה של גישה לטיפול, משמע חולים אינם מופנים לרה-וסקולאריזציה, או שמא מדובר בסוגיה של מערכת הבריאות, משמע החולים אינם מקיימים את פגישותיהם ואינם מצויים במעקב כיאות. על הקלינאים להיות מודעים לכך שחולים עם סכיזופרניה הינם בעלי הימצאות גבוהה של מחלה קרדיווסקולארית.

החוקרים מציינים כי כ-1% מהאוכלוסייה הקנדית סובל מסכיזופרניה, אשר נקשרה בספרות להשמנת יתר, סוכרת מסוג 2, דיסליפידמיה, תסמונת מטבולית ומחלה קרדיווסקולארית. מחקרים קודמים הראו כי חולים עם סוכרת או סכיזופרניה הינם בעלי סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית, אולם טרם נקבע האם סכיזופרניה מגבירה את הסיכון ל-CVD כמו סוכרת, או אם אבחנה כפולה מגבירה עוד יותר את הסיכון.

לשם כך, ביקשו החוקרים לבצע ניתוח רטרוספקטיבי של מידע ממאגרי הנתונים של ה-Alberta Health and Wellness, ובהם נכללים כל האנשים במחוז אשר היו בגיל 20 שנים ומעלה בין השנים 1995 ו-2006. עלה בידם לזהות שלוש עוקבות של חולים: 126,857 חולי סוכרת; 25,803 חולי סכיזופרניה; ו-2,952 חולים הסובלים הן מסוכרת והן מסכיזופרניה.

החוקרים מציינים כי בהשוואה לחולי הסוכרת בלבד, חולי סכיזופרניה עם או ללא סוכרת נטו יותר להיות צעירים, נשים, ולקבל טיפול המסובסד על ידי מערכת הבריאות. החוקרים מצאו כי בהשוואה לחולים הסובלים מסוכרת בלבד, חולים המחזיקים בשתי האבחנות היו בעלי הימצאות דומה, ומעט נמוכה יותר של דיסליפידמיה (38.4% לעומת 40.7%), והימצאות נמוכה יותר של יתר לחץ דם (51.5% לעומת 61.2%). חולים עם סכיזופרניה בלבד הראו הימצאות נמוכה אף יותר של דיסליפידמיה (21.2%) ויתר לחץ דם (19.4%).

סיכון מוגבר למחלת לב כלילית

על אף ההימצאות השווה או הנמוכה יותר של שני גורמי סיכון קרדיווסקולאריים אלו, החוקרים מצאו כי חולים עם סוכרת וסכיזופרניה גם יחד היו בעלי סיכון מוגבר ללקות באי ספיקת לב, שבץ מוחי או מחלת לב כלילית בהשוואה לחולי סוכרת, וזאת גם לאחר תקנון לגיל, מין ומצב סוציואקונומי.

החוקרים הופתעו לגלות, כי על אף שחולים עם סוכרת וסכיזופרניה היו בעלי סיכון מוגבר ב-26% לסבול ממחלת לב כלילית בהשוואה לחולי הסוכרת, הרי שהסיכוי שלהם לעבור רה-וסקולאריזציה היה כמחצית בלבד מהסיכוי של אלו האחרונים.

לדברי החוקרים, גורמים מרובים עשויים לשחק תפקיד ביחסי הגומלין שבין סוכרת, מחלה קרדיווסקולארית וסכיזופרניה, ומציינים כי בין מגבלות המחקר נכללו היעדר נתונים ביחס לגורמים הקשורים באורח החיים, והשימוש בתרופות.

סכיזופרניה עלולה להיות גורם סיכון לסוכרת

החוקרים מוסיפים כי אדם הסובל מסכיזופרניה מצוי בסיכון מוגבר לעשן, לסבול מהשמנת יתר, פעילות גופנית ירודה ותזונה לקויה יותר לעומת אדם ללא המחלה, עובדה המגבירה ככל הנראה את הסיכון שלו ללקות במחלה קרדיווסקולארית. בנוסף, הם מזכירים כי תכשירים אנטי פסיכוטיים אטיפיים קשורים בעלייה במשקל, הפרעות במאזן הגלוקוז והפרעות בשומנים בדם, אשר אף הם עלולים להגביר סיכון זה.

מומחה אשר נכח בכנס והגיב לפרסום הדברים טוען כי מדובר בנושא חשוב, וכי אוכלוסיית חולים זו קשה במיוחד למחקר, בשל גישתם הלא-סדירה לשירותי מערכת הבריאות.

לדברי המומחה, המסר העיקרי של המחקר עבור הקלינאים הינו כי סכיזופרניה הינה שכיחה יותר מכפי שסבורים, וכי חולים אלו מצויים באופן ברור בסיכון מוגבר לסוכרת לעומת אנשים ללא סכיזופרניה. הוא מוסיף כי על הקלינאים לשים לב לסוגיה זו, ולבצע בדיקות סקר לסוכרת ומחלה קרדיווסקולארית בהתאם. על אף שתרופות אנטי פסיכוטיות אטיפיות עלולות להביא לעלייה במשקל ולסוכרת, נראה כי סכיזופרניה עלולה להיות גורם סיכון לסוכרת בפני עצמה, טוען המומחה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום סכיזופרניה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום