מניעת מחלות - הכינו גופכם לחורף

(0)
לדרג

בחורף אנו חשופים יותר למחלות שרובן נגרמות מנגיפים. אפשר לצמצם את סכנת ההידבקות או הסיבוכים באמצעות אורח חיים בריא ותזונה נכונה

מאת: ד"ר עאמר חוסיין

עונת החורף כאן ואיתה התפרצויות המחלות הוויראליות המאפיינות תקופה זו. מחלות החורף מתאפיינות בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות: שפעת, דלקת גרון, סינוסיטיס, דלקת ריאות ומכות קור אצל קשישים. רוב המחלות נגרמות מנגיפים.

שלא כמו החיידקים, הנגיפים אינם מושפעים מתרופות אנטיביוטיות. נטילה מופרזת של אנטיביוטיקה שלא לצורך יכולה לגרום להתפתחות עמידותם של חיידקים בפני התרופה, והיא תיפגע ביעילותה במידה שיהיה בה צורך בעתיד, לכן אין לקחתה ללא המלצת הרופא. בנוסף, בחודשי החורף קיימת נטייה לתחושות דכדוך ודיכאון, המלוות בעייפות ובחולשה וחולפות בדרך כלל ללא סיוע רפואי.

המחלה הנפוצה ביותר בחורף היא השפעת, מחלה עונתית שפוקדת אותנו בעיקר בחודשי הסתיו המאוחרים ובמהלך החורף, מדבקת מאוד ועוברת דרך שיעול ועיטוש. השפעת מתבטאת בחום מעל 39 מעלות צלזיוס, כאבי ראש, כאבי שרירים, חולשה, זיהומים בדרכי הנשימה המתבטאים בנזלת. בעת המחלה יש לנוח, לשתות שתייה חמה מרובה, וליטול כדורים להורדת החום ולהפגת הכאבים כמו אקמול, אדוויל, אופטלגין (למי שלא רגיש לתרופה) ולחכות כי המחלה תחלוף מאליה.

טיפים לחיזוק המערכת החיסונית ולמניעת מחלות

קבלת חיסון - חיסון נגד שפעת הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת המחלה, אך הוא איננו יעיל נגד שורה ארוכה של מחלות נגיפיות שגורמות להצטננויות.

שמירה על היגיינה - רוב הנגיפים שגורמים להופעת שפעת והצטננויות מתפשטים במגע ישיר. מישהו שחולה בשפעת מתעטש לתוך כפות ידיו ולאחר מכן נוגע בטלפון, במקלדת, בכוס שתייה. הנגיפים שהעביר יכולים לחיות שעות, ובמקרים מסוימים גם שבועות, עד שמישהו אחר אוסף אותם כשהוא נוגע באותו החפץ. לכן יש לרחוץ ידיים לעתים קרובות. במידה שאין כיור בסביבה, אפשר לשפשף את כפות הידיים זו בזו בחוזקה במשך דקה. זה עוזר גם לפרק את המחוללים של הצינון. מומלץ לא לכסות את הפנים כשמתעטשים או משתעלים, כיוון שהנגיפים והמחוללים האחרים נדבקים לידיים החשופות, כיסוי הפה בכפות הידיים גורם להעברת המחוללים לאחרים. אם חשים צורך להתעטש או להשתעל, יש להשתמש בנייר סופג (טישיו) ולהשליך אותו מיד. אם אין נייר כזה, יש להפנות את הראש הצידה ולהשתעל לאוויר.

הימנעות ממגע בפנים - הנגיפים נכנסים לגוף דרך העיניים, האף והפה. נגיעה בפנים היא הדרך העיקרית שבאמצעותה ילדים תופסים את המחלות האלה והיא גם המפתח להעברת ההצטננויות להוריהם.

שתיית מים מרובה - המים שוטפים את המערכת ומסלקים רעלים. שתייה מרובה מגנה מפני התייבשות הנגרמת על ידי שפעת, מקלה על הוצאת ליחה ומונעת יובש בגרון.

אוויר צח - שאיפת אוויר צח באופן סדיר חשובה, בעיקר במזג אוויר קר כשההסקה המרכזית מייבשת את הגוף וגורמת לו להיות פגיע יותר למחוללי ההצטננות והשפעת. כשקר בחוץ, אנשים נוטים להישאר במקומות סגורים ובכך הם מגבירים את כמות המחוללים בחללים היבשים והצפופים האלה.

פעילות גופנית סדירה - פעילות גופנית מעלה את רמת הסרוטונין במוח ומשחררת אנדורפינים המעלים את מצב רוחנו ומסייעים בשמירה על משקל מאוזן בחורף. בנוסף, פעילות גופנית מאיצה את הלב לשאוב כמויות גדולות של דם, ומאיצה את הנשימה כדי להעביר חמצן מהריאות לדם וגורמת להזעה כשהגוף מתחמם. התרגילים האלה עוזרים להעלות את כמות התאים קוטלי הנגיפים בגוף.

הימנעות מעישון - מחקרים מראים שמעשנים כבדים סובלים מהצטננויות חמורות ותכופות יותר. אפילו שהות ליד עשן מדכאת את מערכת החיסון. העישון מייבש את מעברי האוויר באף ומשתק את השערות הדקיקות במעברים האלה, שתפקידן להגן מחדירת מזהמים. השערות האלה מצפות את הרירית באף ובריאות ובתנועות הגליות שלהן הן מסלקות נגיפי שפעת והצטננות מחוץ למעברי האוויר באף. המומחים טוענים שסיגריה אחת משתקת את השערות האלה למשך 30 עד 40 דקות.

צמצום צריכת האלכוהול - צריכה כבדה של אלכוהול הורסת את הכבד, שהוא מסלק הרעלים העיקרי של הגוף, וכתוצאה מכך מחוללי מחלות מכל הסוגים לא יעזבו את הגוף במהירות. זו הסיבה ששתיינים כבדים נוטים יותר לפתח מחלות וסיבוכיהן. אלכוהול גם מייבש את הגוף והוא למעשה נוטל יותר נוזלים מהגוף ממה שהוא מוסיף.

רוגע - הירגעות מעלה את רמת האינטרלאוקינים, שהם חומרים מובילים בתגובה של מערכת החיסון לנגיפי ההצטננות והשפעת בדם.

חיזוק המערכת החיסונית בעזרת תזונה - מרק עוף, המכונה האנטיביוטיקה היהודית, מכיל ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים המחזקים את המערכת החיסונית בתקופה זו. קטניות כמו עדשים, שעועית ואפונה, קינואה ודגנים מלאים, כחיטה, גריסים ואורז, עשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון אשלגן, מגנזיום ואבץ ומסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. יוגורט עוזר בחיזוק המערכת החיסונית (בעיקר בקרב תינוקות). פירות הדר ופירות יער עשירים בוויטמין C ובנוגדי חמצון נוספים. ויטמין C חיוני למנגנוני החיסון ומשפר את פעולת התאים הלבנים, מגביר ייצור נוגדנים, שומר על שלמות רקמות החיבור ומצוין למניעת עור יבש האופייני לתקופת החורף, כמו כן מונע התפשטות זיהומים. מומלץ לפתוח את היום בדייסת שיבולת שועל העשירה בסיבים ומשביעה לאורך זמן. כמו כן, תוספת זרעי פשתן תגדיל את הערך התזונתי. לפשתן תכונות בריאותיות רבות העשויות למנוע הצטננות.

ד"ר עאמר חוסיין הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה
פורום רפואה מונעת כאורח חיים
פורום שפעת החזירים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום