טיפ חורפי: בריאות העור

(0)
לדרג

קרני השמש גורמות לנזקים גם בחורף, מה שמחייב נקיטת אמצעי זהירות לנוכח הסכנה לבריאות העור. כך תגנו על גופכם מהשמש החורפית

מאת: מערכת zap doctors

החורף הגיע ואיתו הגשמים. לכל מי שסבור שבחורף השמש אינה מסוכנת ולכן לא צריך לנקוט באמצעי זהירות - מדובר בטעות חמורה. ישראל היא מדינה שטופת שמש, גם בחורף, והקרינה בה חזקה. השמש, שמהווה את מקור האור והחום, כוללת גם קרני UVA ו-UVB, שחשיפה להן עלולה להוביל לסרטן עור, קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, כוויות ועוד.

חשיפה חכמה לשמש בימי החורף חשובה במיוחד באזורים גבוהים, כגון בהרים, וכאשר נחשפים לשמש לאורך זמן. בהירי עור בעלי שיער בהיר ובעלי נמשים, אנשים שעורם נצרב בקלות או שאינו נשזף כלל, אנשים בעלי מספר רב של שומות, תינוקות ילדים וקשישים ועוד - נמצאים בקבוצת הסיכון להיפגע מחשיפה לשמש. גם לאנשים שנולדו כהי עור אין ביטוח מפני סרטן העור.

חשיפה לקרני שמש עלולה לגרום לנזקים שונים. החל מנזקים מידיים כמו נמשים וכוויות שמש וכלה בנזקים בריאותיים מצטברים, כגון ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ריבוי כתמים על העור, נגעים קדם סרטניים וסרטן העור.

יש לציין כי ב-30 השנים האחרונות עלתה שכיחות המלנומה (סרטן עור ממאיר) לפחות פי 5. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-800 מקרים חדשים של חולי מלנומה, ובנוסף יותר מ-10,000 חולים חדשים בסרטני עור שאינם מלנומה.

^^האגודה למלחמה בסרטן ממליצה על חשיפה חכמה לשמש החורפית:^^

חשוב להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש, במיוחד בימים החמים והבהירים ובשעות היום.

יש להשתדל להיות בצל. בנוסף, מומלץ ללבוש בגדים ארוכים, רצוי מבדים באריגה צפופה כגון כותנה.

לחבוש כובע - אם אין צורך במטריה, מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים שיגן על הפנים, העיניים, הצוואר והעורף מפני קרני השמש.

משקפיים - הרכיבו משקפי שמש תקניים המסננים את מעבר הקרניים העל סגולות המזיקות.

מומלץ למרוח קרם הגנה - מומלץ למרוח את אזורי הגוף החשופים לשמש (פנים, אוזניים, צוואר וכו') כחצי שעה לפני חשיפה לשמש, על פי ההוראות בקרם הגנה עם מקדם הגנה 15 או יותר. את מקדם ההגנה יש למרוח מדי יום, גם אם נחשפים לשמש רק מספר דקות.

לחובבי הסקי - מי שמתכוון להנות מסקי בסוף השבוע, חשוב לדעת כי הקרינה שמחזיר השלג הלבן חזקה מאוד ועוצמת השמש באתרי סקי בחודש דצמבר וינואר שווה לעוצמתה ביום קיץ בחוף הים. לכן, יש להימנע מחשיפת הגוף לשמש, למרוח מסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 spf לפחות ומסנן קרינה לשפתיים, ולהרכיב משקפי שמש.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום