תוספי ברזל בהריון

(0)
לדרג

מסקר שנערך בקרב 100 גניקולוגים, עולה כי 98% מהם ממליצים על תוספי ברזל במהלך ההריון. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בתקופת ההריון נדרשת כמות גבוהה במיוחד של ברזל בגוף האישה כדי לספק גם את צרכיו של התינוק המתפתח וגם את של האם. תוסף הברזל עובר מהאם לעובר ומספק לו מאגר לארבעת החודשים הראשונים לחייו, ולכן רצוי למלא את מאגרי הברזל בגוף עוד בטרם הלידה.

למרות ההמלצה ליטול תוספי ברזל בתקופת ההריון, וההבנה כי חשיבותו של תוסף הברזל איננה מוטלת בספק כיום, נשים הרות רבות נוטות להימנע מנטילת תוספי ברזל ולהפסיק את נטילתם עקב תופעות לוואי לא נעימות של מערכת העיכול, עצירות, שלשול וכאבי בטן. "מלחי הברזל" שנמצאים בתוספים אלו הם שגורמים לתופעות הלוואי, אך חשוב לדעת כי לא כל התוספים מכילים "מלחי ברזל" ובפני האישה ההרה קיימות כיום גם אופציות אחרות, המאפשרות נטילה ביחד עם המזון ואף עם מוצרי חלב.

הברזל חיוני לעובר

ההמלצה החד משמעית ליטול תוסף ברזל מקבלת משנה תוקף בסקר שנערך בחודש האחרון עבור חברת התרופות כצט, יצרנית תוסף הברזל פריפול. מהסקר שנערך בקרב 100 גניקולוגים המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסיית הרופאים הגינקולוגים בישראל, עולה כי 98% מהגניקולוגים ממליצים על תוספי ברזל. בנוסף, רוב הגינקולוגים (53%) מציינים כי שני הגורמים המרכזיים לבחירה של תוספת ברזל להריון הם העובדה כי התוסף גורם פחות תופעות לוואי, וכי הוא מועדף על ידי הנשים עצמן. על-פי הסקר, השיקול העיקרי להמלצה על תוסף ברזל הינו מינון הברזל בתכשיר (40%), ואחריו מיעוט תופעות לוואי (26%), התאמת התוסף לאישה ההרה (22%) ומצבה הבריאותי (21%).

"ברזל וחומצה פולית הינם שניים מאבני הבניין בייצור כדוריות דם אדומות. במהלך ההריון, הדרישה לאבני בניין אלה עולה באופן דרמטי משום שייצור כדוריות הדם האימהיות מוגבר, ומשום שהעובר המתפתח צורך כמויות נכבדות של ברזל וחומצה פולית" אומר ד"ר שרון מסלוביץ, אחראי מיון נשים ויולדות בבית החולים איכילוב. "מעבר לכך, לחומצה פולית תפקיד חשוב בהתפתחות איברים חיוניים בעובר, וחסר של חומצה זו במהלך ההריון עלול להוביל למומי מערכת עצבים, לב ופנים. כמויות הברזל והחומצה הפולית שמקורם בתפריט של ההרה אינם מספיקים בכדי למלא אחר הדרישה הגבוהה, ומכאן חשיבות התוספים המשולבים של ברזל וחומצה פולית במהלך ההריון".

מניעת אנמיה

אנמיה בהריון גורמת לירידה באספקת הדם והחמצן לאיברים השונים בגוף ולתופעות דוגמת חיוורון, חולשה, כאב ראש, עצבנות וחוסר ריכוז. נשים הרות שאינן נוטלות ברזל עלולות לסבול מאנמיה, לא רק במשך תקופת ההריון אלא גם לאחר הלידה. קיים קשר בין אנמיה אחרי ההריון ומצבים של עייפות (fatigue), עד כדי הופעה של דיכאון אחרי לידה.

לא כל הנשים ההרות יודעות כי לאנמיה במהלך ההריון השלכות משמעותיות על העובר ועל התינוק שנולד. מחקרים מראים כי קיים קשר בין חסר בברזל אצל האישה ההרה לבין ההתפתחות המנטלית והפסיכו מוטורית של הילד.

טבליות פריפול נועדו למניעת אנמיה מחוסר ברזל וחומצה פולית בעיקר לנשים הרות ומיניקות. הפריפול מכיל ברזל בתרכובת אורגנית ייחודית, שאינה ניתנת לחיקוי. הטבליות אינן גורמות לתופעות לוואי, ניתנות ללעיסה וניתנות לנטילה בשילוב מזון, מבלי להקטין את מידת הספיגה של הברזל.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום