ערכי הכולסטרול בירידה

(0)
לדרג

"כ-50% מאוכלוסיית ישראל יזדקקו לטיפול תרופתי נגד כולסטרול" - כך הצהירו, במסיבת עיתונאים, ראשי החברה הישראלית לחקר ומניעה של טרשת עורקים

מאת: מערכת zap doctors

"כולסטרול היא מגיפה ולאור השינוי בערכי הכולסטרול, אנו מעריכים שכמחצית מאוכלוסיית ישראל תזדקק בקרוב לטיפול תרופתי נגד כולסטרול" - כך הצהירו היום (שני) ראשי החברה הישראלית לחקר ומניעה של טרשת העורקים במסיבת עיתונאים בה הוצגו לראשונה ההנחיות החדשות למניעה של מחלות לב וכלי דם.

הנחיות אלה נוגעות לכלל התחומים הרלוונטים למחלה: ערכי המטרה ואופן הטיפול בכולסטרול, אופן הטיפול ביתר לחץ דם, הנחיות לגבי תזונה נכונה, חשיבות העיסוק בספורט ופעילות גופנית, עישון והנחיות לגבי מחלת הסוכרת. "עמידה מלאה ביעדים שמפרטות ההנחיות צפוי להפחית את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם בעשרות אחוזים ולהציל את חייהם של אלפי בני אדם בשנה", מסבירה מזכירת החברה לחקר מניעה וטיפול בטרשת העורקים, פרופ' הילה קנובלר.

לדבריה הצטרף גם פרופ' ארדון רובינשטיין: "כל המדדים המצויינים בהנחיות צרוכים להיות שגורים בראשם של כלל האוכלוסייה. להכיר ולזכור את מדדי הסיכון - כולסטרול, לחץ דם, סוכרים - חשוב כמו לזכור את מספר תעודת הזהות שלך".

הפחתת ערכי הכולסטרול עבור אוכלוסייה בסיכון

אחד השינויים המשמעותיים בהנחיות החדשות נוגע לערכי הכולסטרול (שומני הדם) המומלצים לאוכלוסייה בסיכון. על פי ההמלצות, כל אדם שסובל כבר ממחלת לב או סוכרת או שהוא בקבוצת סיכון גבוה אחרת בגלל ריבוי גורמי סיכון למחלת לב צריך להקפיד על רמת LDL כולסטרול (הכולסטרול ה-"רע") נמוכה מ-80 מ"ג/דצ"ל, לעומת ערך של 100 מ"ג/דצ"ל שהיה נהוג בעבר.

על פי ההנחיות, מי ששייך לקבוצת הסיכון הזו ואינו מאוזן צריך להתחיל טיפול בסטטינים, ובמידה שעדיין לא הגיע ליעד, לשלב טיפולים נוספים כגון איזיטרול.

על פי ההנחיות, יש לשקול מתן טיפול תרופתי בסטטינים להשגת ערכי יעד של LDL כולסטרול מתחת ל-100 מ"ג /לד"ל גם לאנשים בדרגת סיכון נמוכה יותר אך הסובלים מהתסמונת המטבולית או מהיסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי-דם בגיל צעיר.

"שינוי ערכי הכולסטרול המומלץ לחולים בסיכון היא בשורה משמעותית", מסבירה יו"ר האיגוד, פרופ' טובה חצ'ק-שאול. "אם חולים אלו ישמרו על ערכי המטרה החדשים, נוכל למנוע הרבה מאד מקרים של התקפי לב ומקרי שבץ. אנו מעבירים מכאן מסר לחולים, אך גם לקופות החולים - אפשרו לאנשים בסיכון לקבל את הטיפול התרופתי הנכון על מנת שיצליחו להגיע לערכי המטרה".

לא לפחד משומנים

אחד השינויים המרכזיים בהנחיות בתחום התזונה נוגע לשיטות הדיאטה המומלצות לאנשים עם עודף משקל. אם עד לשנים האחרונות הושם הדגש על דיאטת דלת שומן בלבד, ממליץ השנה האיגוד, לאור מחקרים בתחום, לאפשר מגוון רחב יותר של מזונות. אחת הדיאטות המומלצות כיום היא הדיאטה הים תיכונית. הכוונה היא לדיאטה עם אחוז שומן גבוה שמקורו בדגים, בשר עוף, שמן זית ואגוזים וצריכה גבוהה של ירקות, לעומת הגבלת בשר אדום. חשוב לציין כי מחקרים שפורסמו לאחרונה העידו ששמירה על דיאטה מסוג זה לאורך זמן הפחיתה תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

כולסטרול הוא כידוע, הוא גורם סיכון מרכזי לטרשת. על מנת לשמור על אורך חיים בריא מבחינה תזונתית, מומלץ:

1. הגבלת שומן רווי (ניתן לצרוך עד 2 ארוחות בשר בקר רזה בשבוע).
2. לאכול 2 ארוחות של דגי ים בשבוע.
3. הגבלת שומנים מסוג טרנס לפחות מ-1% (סוג שומן שנמצא בעיקר במוצרי מאפה תעשייתיים).
4. הגבלת כולסטרול לפחות מ-300 מ"ג ליום (בקרב אנשים בריאים ניתן לצרוך עד 5 ביצים לשבוע).

ההנחיות החדשות מציינות במפורש כי לא נמצא כל יתרון בנטילת תוספים מסוג ויטמנים, יסודות קורט או חלבונים המוגדרים כנוגדי חמצון. עם זאת, מחקרים הראו כי נטילה של שמן דגים על ידי אנשים הסובלים ממחלות לב שונות (אי ספיקת לב, מחלת לב איסכמית) מובילה להפחתת מקרי תחלואה ותמותה.

פעילות גופנית 5 ימים בשבוע

העובדה כי פעילות גופנית סדירה מבוקרת ומובנית תורמת תרומה מכרעת לשיפור הכושר הגופני והבריאות, ידועה מזה זמן רב. הפעילות מפחיתה את הסיכון ללקות במחלת לב ומשפרת את איכות ותוחלת החיים. אך כמה צריך להתאמן ואיך? על פי ההנחיות מומלץ לכל האוכלוסייה, בכל קבוצות הגיל, בריאים וחולים לעסוק בפעילות גופנית אארובית בעצימות בינונית במשך 30 דקות לפחות 5 ימים בשבוע.

פעילות כזו יכולה להיות הליכה מהירה, רכיבה על אופניים או ריקוד. מי שמוצא ש-5 ימים בשבוע הם יותר מדי עבורו, יכול להמיר את הפעילות בעצימות בינונית לזו בעצימות גבוהה. אז פוחת משך הפעילות ל-20 דקות ולשלוש פעמים בשבוע. פעילות בעצימות גבוהה יכולה להיות ריצה או משחקי כדור הגורמים לעליה משמעותית בדופק.

בנוסף, ממליץ האיגוד לבצע פעילות מחזקת שריר (הרמת משקולות לדוגמא) לפחות פעמיים בשבוע.

מי שחושש שמצב בריאותו לא מאפשר לו לעסוק בספורט, מוזמן לבצע בדיקת מאמץ. עם זאת, בדיקות מאמץ מומלצות בעיקר אצל גברים מעל גיל 45 או נשים מעל גיל 55 הסובלים לפחות משני גורמי סיכון (עישון, יתר לחץ-דם, סוכרת, או סובלים ממחלה קרדיווסקולרית).

איזון סוכרת וטיפול משולב ליתר לחץ דם

אחד השינויים המרכזיים בתחום איזון יתר לחץ דם מדבר על שילוב בין שתי תרופות או יותר בקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם עם פגיעה בכלי דם וגורמי סיכון. הטיפול במי שאינו סובל מגורמי סיכון ויש לו יתר לחץ דם קל (מתחת ל-159/99), יכול להתבסס תחילה על שינוי אורח חיים ותזונה, ובמידה שלא מגיעים לערך הנדרש (מתחת ל-140/90) יש להתחיל בטיפול תרופתי.

חולי סוכרת נמצאים גם כן בסיכון גבוה לפתח מחלת לב או שבץ, ועל כן חובה עליהם להתייחס למחלתם ברצינות הראויה. על פי ההנחיות, חולה סוכרת שמשיג איזון של רמות הסוכר כבר בשנים הראשונות של המחלה ולאורך זמן מפחית באופן דרסטי את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם.

מסיבה זו ממליצים האיגודים להתחיל טיפול תרופתי בסוכרת כבר בשלבים הראשונים של המחלה המלווה בשינוי אורח חיים. רמת הסוכר המומלצת לחולי סוכרת, הנמדדת במדד הקרוי המוגלובין HbA1c צריכה להיות נמוכה מ-7 ורצוי אף 6.5. "חולה שאינו מאוזן לאורך זמן פוגע בבריאותו וגורם לעצמו נזק בלתי הפיך", מסבירה פרופ' קנובלר.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום