אינסולין, סרטן ומה שביניהם

(0)
לדרג

סדרה של מחקרים מראה כי קיים קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בלבימיר לבין שיעור ממאירויות נמוך יותר, בהשוואה לטיפול באינסולין הומאני. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

נושא הבטיחות של האנלוגים לאינסולין בהקשר של הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים עלה לדיון נרחב במהלך הכנס האירופאי האחרון לסוכרת (EASD) שהתקיים בווינה.

בניסיון להרחיק עצמה מהסערה שהתעוררה לאחרונה בעקבות פרסום מספר מחקרים בנושא הקשר האפשרי בין הטיפול ב-Insulin Glargine לסיכון לסרטן, פירסמה חברת נובו-נורדיסק הודעה לתקשורת על בסיס הצגת הנתונים ב-EASD אודות Insulin Detemir (לבימיר). ההודעה נסמכת על מחקרים שכללו כ-9,000 חולים שטופלו בלבימיר, ומהם עולה כי הטיפול בלבימיר אינו כרוך בהיארעות מוגברת של ממאירויות, בהשוואה לאינסולין הומאני.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-21 מחקרים אקראיים וסיכמו כי קיים אף קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בלבימיר לבין שיעור ממאירויות נמוך יותר, בהשוואה לטיפול באינסולין הומאני.

מהסקירה עולה גם כי שיעורי ההיארעות של ממאירויות תחת טיפול בלבימיר היו נמוכים יותר, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

בהודעה מסבירה חברת נובו-נורדיסק כי לנטוס ולבימיר הם שני אנאלוגים ארוכי-טווח של אינסולין, המשמשים לטיפול בחולי סוכרת במטרה להביא לאיזון רמות הסוכר בדם, אך לבימיר הינה תרופה חדשה יותר, ולכן לא נבדקה עד כה באספקט זה במחקרים אלו.

עוד מציינת חברת נובו-נורדיסק בהודעתה כי לבימיר שונה מבחינת המבנה המולקולרי. בהודעה מציינים שבניגוד לאינסולין הומאני, שהוא הורמון המיוצר באופן תקין ע"י הלבלב ומסייע בניצול הסוכר בגוף לצורך אנרגיה, ללבימיר ולנטוס מבנה מולקולארי מעט שונה, המאפשר להם להיוותר זמן ארוך יותר בגוף.

באותו מושב ב-EASD שעסק בבטיחות האינסולינים ניתנה גם סקירה על בטיחות הלנטוס, אותה סיכם המרצה, ד"ר ג'יי סקאלר באומרו שהכותרות שרמזו על כך ש"לנטוס גורם לסרטן" היו לא מוכחות, לא מוצדקות ולא תקפות.

כידוע, כ-246 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מסוכרת, כאשר לרוב מדובר בסוכרת מסוג 2, הקשורה בתזונה לקויה והעדר פעילות גופנית; יותר ויותר חולים מטופלים בשנים האחרונות באינסולינים, ולכן לשאלת הבטיחות והחששות לקשר בין טיפולים באינסולינים וגידולים סרטניים יש ודאי משמעות רבה מבחינת בריאות הציבור.

המידע נלקח מתוך הכנס השנתי של European Association for the Study of Diabetes.

להאזנה וצפייה בהצגה הקלינית אודות בטיחות אינסולין דטימיר מאת ד"ר רסל ג'ונס ב-EASD - לחצו כאן.

להאזנה וצפייה בהצגה הקלינית אודות בטיחות אינסולין גלרג'ין מאת ד"ר ג'יי סקאלר ב-EASD - הקליקו כאן.

לידיעה ב-Diabetes Forecast - כנסו לכאן.

בואו לדבר על בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום