הריון ולידה: שמירה על היגיינה

(0)
לדרג

שינויים בהפרשות הנרתיק או בכמות המופרשת הם אינדיקציה לזיהומים ממקור חיידקי. הקפדה על הגיינה תסייע בהפחתת, ולעתים אף במניעת, חלק מן ההפרשות

מאת: סימה לוי

נשים בזמן ההריון עוברות שינויים הורמונאליים הגורמים לעיתים להפרת רמת החומציות באזור הנרתיק. הנרתיק הוא איבר שרירי דמוי צינור הממוקם בין שלפוחית השתן מלפנים לבין פי-הטבעת, מאחור. דפנות הנרתיק מורכבות מכמה סוגי רקמות: הקיר הפנימי הדומה לרירית הפה, שכבת רקמה שיכולה להתמלא בדם והשכבה הפנימית ביותר שהיא מעטפת שרירית שיכולה להתכווץ או להרפות.

הפרשה ואגינלית היא הדרך הטבעית של הגוף לנקות את הנרתיק, להגן עליו מפני זיהום ולסכך אותו (לובריקציה). הנרתיק אינו סטרילי ומכיל לקטובצילוס - חיידקים 'טובים' אשר הופכים לחומצה לקטית שתפקידה לסייע לתפקוד האזור ולהגן עליו מפני חיידקים 'רעים'. לקטובצילוס הם חיידקים המצויים באופן נורמאלי בואגינה, ויכולים לפרק גליקוגן לחומצה לקטית, המגנה עליו מפני זיהומים.

זיהומים בנרתיק

למעלה מ-25% מהנשים סובלות מגירויים והפרשות מרובות בנרתיק. הסיבה השכיחה ביותר לביקורי נשים אצל גינקולוג היא הפרשות נרתיקיות מרובות. הסיבה העיקרית להתפתחות גירויים, הפרשות ודלקות הינה הפרת האיזון הבקטריאלי הטבעי ושינוי ברמת החומציות, בין היתר בעקבות שינוי הסביבה ההורמונאלית במהלך הריון ולאחר לידה. לכן בתקופת ההריון, אזור הנרתיק חשוף יותר להתפתחות של דלקות והפרשות נרתיקיות מרובות.

שינויים בהפרשות הנרתיק (ריח, צבע ומרקם) או בכמות המופרשת (עליה או ירידה משמעותית בכמות) הם אינדיקציה לזיהומים ממקור חיידקי, פטרייתי וכדומה. הזיהומים הואגינליים לעיתים קרובות מלווים בדלקת (vaginitis) המאופיינת בהפרשות, גירוי ו/או גירוד, אדמומיות ונפיחות אזורית. היגיינה אינטימית טובה עשויה לסייע במניעת חלק מהסיבות להפרשות וכן לסייע בטיפול בהן כאשר הן מופיעות.

שמירה על ההיגיינה האינטימית

לאחר הלידה נדרשת תשומת לב מיוחדת לאזור החיץ הבין נקבי, במיוחד אם בוצע חתך הקרוי אפיזיוטומיה. לעתים לא בוצע בעת הלידה חתך במכוון, אך אירע קרע אשר גורם לקשיים בישיבה ובתנועה, ועלול לדמם ואף להזדהם. בנוסף,לאחר הלידה מופיעה הפרשה דמית ההולכת ומתבהרת בהדרגה תוך כשבועיים, ולכן דווקא בתקופה זו נדרשת שמירה על ההיגיינה האינטימית.

^^להלן המלצות לשמירה על היגיינה נשית בזמן ההריון ולאחר הלידה:^^

מומלץ לשטוף את האזור האינטימי במים פושרים ובתחליב סבון המיועד לשטיפה אינטימית, בכל מקלחת. יש להקפיד על שימוש בסבון אינטימי ייעודי ולא בסבון גוף רגיל.

כדאי לבחור בתחליב סבון אינטימי המועשר באלוורה המרגיעה את האזור המגורה ובשמן עץ התה התורם לחיטוי יעיל.

השינויים ההורמונאליים במהלך ההריון מפרים את האיזון החיידקי ומעלים את רמת ה-pH, כך שנוצרים תנאים להתפתחות של דלקות והפרשות. תחליב סבון אינטימי ברמת חומציות pH 3.5 שומר על האיזון החומצי באזור האינטימי ומחזק את התנגדות הנרתיק לחיידקים ופטריות.

כדי להגן ולשמור על בריאות הנרתיק, יש לשמור עליו נקי ויבש, לרבות ניגוב לאחר המקלחת.

מומלץ להימנע מלבישת בגדים צמודים במיוחד שעלולים לצבור לחות ולגרום לגירוי הנרתיק.

מומלץ ללבוש תחתונים מכותנה הסופגת לחות טוב יותר מבדים סינטטיים.

לאחר ביקור בשירותים, הקפידי לנגב עצמך מכיוון קדימה לאחור.

במידה ומתפתחת דלקת בנרתיק, חשוב ביותר לפנות לרופא הנשים בכדי לאבחנה ולקבל את הטיפול המתאים.

סימה לוי היא מנהלת מותג פמינה בכצט.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום