מה גורם לדיכאון בתקופת החגים?

(0)
לדרג

בתקופת החגים ועם סיום הקיץ, קיימת עלייה של כ-10% בפניות לסיוע מקצועי בשל תסמונת דיכאונית. הסיבות לכך רבות: בדידות, אבטלה ואפילו ירידה בחשיפה לאור

מאת: ד"ר רם מירז

חגים זה לא רק שמחה. לרבים מאיתנו החגים מסמלים משפחתיות ושמחה, אך מסתבר שאצל חלק מהאוכלוסייה, תקופת החגים, איננה משמחת במיוחד בשל כמה מרכיבים, כגון: פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. במרפאות החוץ ובמיון של המרכז הרפואי לבריאות הנפש "מזרע" בעכו, נערכים לעלייה משמעותית במספר הפונים אליהן בשל החגים. בתקופת החגים ועם סיום הקיץ, קיימת עלייה של כ-10% בפניות לסיוע מקצועי בשל תסמונת דיכאונית.

הפרעה רגשית עונתית

בתקופת החגים ישנה עלייה של כ-10% בתסמונת דיכאונית. יש אבחנה מבדלת בין השפעה הביולוגית ובין ההשפעה הפסיכולוגית והסביבתית, ויתכן גם צירוף כל המרכיבים ביצירת הדיכאון. החלק הביולוגי קשור לתסמונת הקרויה "הפרעה רגשית עונתית" שבאה לידי ביטוי בדיכאון שמתחיל בעונות הסתיו והחורף. מהמחקרים עולה שהדיכאון קשור כנראה לירידה בחשיפה לאור בתקופות אלה, וכן לשינוי ברמת הורמון המלטונין האחראי על ויסות רמת השינה והעירות שעלול להשפיע לרעה על יצור כמויות סדירות של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) סרטונין ונוראדרנלין, מצב שיכול להשפיע על היוצרות מצב דכאוני. לירידה למצב הרוח יכולה להתלוות תחושת כבדות גופנית, ירידה בריכוז שינה מרובה ודחף לעתים לא נשלט לאכילת מזונות עתירי פחמימות, ועליה במשקל.

החלק הפסיכולוגי והסביבתי קשור לכך שתקופת החגים, הינה התקופה המשפחתית ביותר בשנה. אנשים בודדים - חסרי משפחה או שהתרחקו מהמשפחה, סובלים מבדידות קשה בתקופות חגים. השינוי בשגרה ומצבים כגון המחסור בעבודה ואבטלה, גורמים לתחושת ירידת ערך ולבדידות להיות מורגשת במיוחד. ישנם אף מקרים בהם פונים מבקשים להתאשפז, כי השהות בביה"ח שבו מתקיימת בין השאר פעילות חג בקרב המטופלים, מקלה על בדידותם. כמובן שמקרים אלה נבדקים לגופו של עניין ורק אלה שיש אינדיקציה פסיכיאטרית לאשפוזם מתקבלים.

החוויה המשפחתית

קיימת גם תופעה הפוכה הגורמת לדיכאון, דווקא בשל החוויה המשפחתית. לפעמים האינטראקציה בתקופת החגים מביאה להעלאתם מחדש של חשבונות ישנים, ושדים מהארון, העלולים לגרום לפיצוץ, לחץ והיזכרות בעבר שלילי. לבודדים, מובטלים וכו', יש אינטראקציה לא פשוטה עם המשפחות שחוקרות למה הם לא עובדים, מתחתנים וכו', מצב שמשפיע לעתים בכך שלא יירצו לבוא לאירועים אלה.

מרכיב פסיכולוגי נוסף המשפיע על מצב הרוח הינו תסמונת הנקראת "תסמונת הכיסא הריק", שבו חסרונו של קרוב משפחה שנפטר או נעדר מורגש בעיקר בחגים, בהם כל המשפחה נפגשת נזכרת ונעצבת. בנוסף, ישנם אנשים שנלחצים בשל ההכנות המרובות לחג. כידוע הזמנת אורחים כרוכה בהוצאה כספית ובימים אלה שבהם המצב הכלכלי הוא כזה שיש פחות לתת, הוצאה כזאת לא תמיד אפשרית, כך שגורמים אלה משפיעים על מצב הרוח.

פניה לעזרה מקצועית

כאמור, בתקופות אלה יש יותר פניות למיון ולמרפאות, גם לגבי מקרים נורמטיביים. קיימים טיפולים להתערבות במשבר. ניתן להפנות לפסיכותראפיה לתת טיפול תרופתי ובמקרים חמורים יותר להתאשפז. הצוות הרפואי שוקל עניינית כל מקרה לגופו על מנת להעניק למטופלים את הטיפול הטוב ביותר עבורם ולעזור להם לעבור את התקופה הזאת בדרך הטובה ביותר. מומלץ לאנשים שחשים ירידה בתפקודם, במצב רוח ובוודאי אם יש מחשבות של פגיעה עצמית, לפנות לעזרה מקצועית.

ד"ר רם מירז הוא סגן מנהל המרכז הרפואי "מזרע" בעכו.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום