שמירה על בריאות הלב

(0)
לדרג

לרגל יום המודעות לבריאות הלב, פרופ' אורי רוזנשיין מסביר כיצד ניתן למנוע התקפי לב ואיך ניתן לצמצם את הנזק במקרים שבהם ההתקף התרחש

מאת: מערכת zap doctors

כשנה לאחר שנכנסו לתוקפן ההגבלות על העישון באירופה ובארה"ב, ירד מספר התקפי הלב ב-17%, ולאחר שלוש שנים הוא ירד ב-36%. כך עולה ממחקרים חדשים. "כדי למנוע התקפי לב צריך לנהל אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה, הימנעות מעישון ופעילות גופנית מתמשכת וסדירה של חצי שעה אימון ביום ארבע פעמים בשבוע. כמו כן, יש לטפל בגורמי סיכון, כמו מחלות נלוות, ביניהן סוכרת, יתר לחץ דם וערכי כולסטרול מוגברים, שפעמים רבות נובעים מאורח חיים לא טוב", אומר פרופ' אורי רוזנשיין, מנהל מחלקה קרדיולוגית בביה"ח בני-ציון ופרופ' בפקולטה לרפואה בטכניון.

"להגיע מהר לבית חולים"

הסימנים הקלאסיים של התקף לב כוללים הרגשה של לחץ בבית החזה, שפעמים רבות מקרין לאחת הזרועות (בדרך כלל יד שמאל), לצוואר וללסת. לעיתים ההתקף מלווה בהזעה, הקאות ותחושה של חידלון מוות. קשישים אף יכולים להרגיש הפרעה בדרכי העיכול. "הדבר הכי חשוב ברגע שמרגישים מחושים ובעצם חווים התקף לב, הוא להגיע כמה שיותר מהר לבית חולים", אומר פרופ' רוזנשיין. "בזמן זה נחסם אחד מעורקי הלב על ידי קריש דם ומתחיל מוות של תאי שריר הלב. ככל שנפתח את הסתימה מוקדם יותר, כך נציל יותר שרירי לב". לדבריו, יש חלון הזדמנויות של 12 שעות שאחריו אי אפשר כבר להציל אף שריר. עיקר מוות שרירי הלב הוא בשש שעות הראשונות שלאחר האירוע.

כאמור, הזמן הוא קריטי להצלת החולה, לכן פרופ' רוזנשיין ממליץ במקרה של התקף לב להתקשר לאחת מניידות טיפול נמרץ שיביאו את החולה כמה שיותר מהר לבית החולים. "החולה יקבל ליווי רפואי צמוד, ולרוב בתי החולים יש קשר הדוק עם ניידות הטיפול הנמרץ, כך שכבר בדרך מודיעים לצוות בית החולים שיכינו חדר צנתור ושיזעיקו את הצוות הרפואי. לפי סקרים שבוצעו, חוסכים כשעה כאשר הצוות מתכונן מראש והחולה מגיע ישירות לחדר צנתור ולא עובר במיון".

פרופ' רוזנשיין מציין כי בתחום בריאות הלב התחוללה מהפכה בארץ: "הקהילה הקרדיולוגית לקחה על עצמה לתפעל חדרי ניתוח לצורך צנתורים דחופים. בנוסף, בתי החולים מחזיקים כוננים, וכך ניתן לבצע צנתור 24 שעות ביממה ולהציל חיים".

לא רק גברים

מחלות לב נתפסות בעיני רבים כמחלה גברית, אולם גם נשים סובלות מהן. "ההורמונים הנשיים מגנים על נשים", אומר פרופ' רוזנשיין. "אולם, אחרי תקופת הבלות יש האצה, ובגילאים מאוחרים נשים סובלות מהתקפי לב באופן שווה לגברים. התמותה של נשים ממחלות לב גבוהה פי חמישה-שישה ממחלות נשיות כמו סרטן השד, ולכן לאחר תקופת הבלות נשים צריכות לשמור על אורח חיים בריא בדיוק כמו גברים - לא לעשן, לאכול אוכל בריא ולעשות פעילות גופנית באופן קבוע".

שיקום לב

לאחר שאנשים חווים התקף לב, הם מגיבים שונה, הן מבחינה רפואית והן מבחינה נפשית. "כל חולה הוא עולם ומלואו, ולכן לכל אחד העזרה מתבטאת בתחומים אחרים", מסביר פרופ' רוזנשיין. "התמיכה יכולה להיות בהסבר על עיסוק בפעילות גופנית, תזונה, תמיכה בתחום המיני וייעוץ פסיכולוגי. כאשר גברים צעירים חווים התקף לב הם ובני משפחתם חשים אי בהירות וחוששים. שיקום הלב חשוב כדי להכשיר את החולה לחיים החדשים שלו והרופאים משתדלים להחזיר את החולה לחיים תקינים".

חשוב לציין כי שיקום הלב וחזרתו של החולה לחיים תקינים תלויים בהסברים והעברת המסרים של הרופא, אך בעיקר בשיתוף הפעולה והנכונות של החולה. "אחרי התקף לב החולה חייב להפנים את חשיבות השמירה על אורח חיים בריא כדי למנוע התקף נוסף", אומר פרופ' רוזנשיין. "לעיתים הרופאים לא מדגישים מספיק את חשיבות המניעה".

כאמור, אורח חיים בריא יכול למנוע מחלות או להפוך אותן לקלות יותר. פרופ' רוזנשיין מציין: "כשליש מהחולים שמקבלים התקף לב מתים מחוץ לבית החולים, מכיוון שלפעמים יש מוות פתאומי כתוצאה מהפרעות קצב קשות". לעומת זאת, הוא מספר על חולה, רוכב אופניים בן 40, שקיבל התקף לב, צונתר תוך שעה, תפקוד הלב שלו היה מצוין ואחרי חודש הוא חזר לרכב על אופניים. "יש חולים שלוקחים אחריות על גורלם ויש כאלו שיותר קשים ותלותיים. עם שיקום טוב ניתן לחזור לתפקוד תוך מספר חודשים בודדים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

פורום שיקום ומניעת מחלות לב: אימון גופני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום