האם וירוס גורם לסרטן הערמונית?

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה: הוירוס XMRV נמצא ברקמות של 23% ממקרי סרטן הערמונית. פרופ' נתיב: "לתוצאות המחקר יכולות להיות השלכות על מציאת טיפול בעתיד"

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטאות יוטה וקולומביה, בחן 233 מקרים של חולי סרטן הערמונית, מול קבוצת ביקורת של 101 מקרים של אוכלוסיה דומה, בריאה. מתוצאות המחקר עולה כי הוירוס XMRV, אשר מוכר כגורם ללוקמיה בבעלי חיים, ולא נמצא עד היום כגורם סרטן בבני אדם - נמצא ברקמות של 23% ממקרי סרטן הערמונית שנבדקו. זאת לעומת המצאות של הוירוס ברקמות של כ-6% מהנבדקים בקבוצת הבריאים. הוירוס היה דומיננטי יותר בקרב אלו עם הסוג האגרסיבי של סרטן הערמונית.

החוקרים ציינו כי לא ניתן לקבוע בוודאות אם אכן וירוס זה הוא הגורם למחלה, ולכן יש צורך בהמשך המחקר. המחקר התפרסם בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences.

"מדובר בממצא חדש הקושר את נוכחות הוירוס או מרכיבים חלבוניים שלו לגידולי ערמונית", מסביר פרופ' עופר נתיב, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי 'בני ציון' בחיפה ויועץ לאגודה למלחמה בסרטן. "לתוצאות המחקר יכולות להיות השלכות על אבחון סרטן הערמונית, מהלך הטיפול, ניבוי תגובות לטיפול ואולי אפילו מציאת טיפול בעתיד. עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בתוצאות ראשוניות שנמצאו רק ברבע מהחולים, כך שיש להמתין להמשך מחקר מעמיק יותר".

יש לציין כי עד היום התגלו מספר וירוסים כמחוללים של סוגים מסויימים של סרטן, כגון וירוס הפפילומה האנושי שנמצא כגורם עיקרי לסרטן צוואר הרחם.

שישה חולים מדי יום

סרטן הערמונית הינו הסרטן השלישי בשכיחותו בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות 2007, מדי שנה מאובחנים כ-2,200 חולים במחלה - שישה חולים מדי יום, וכ-400 נפטרים כתוצאה ממנה.

גיל מבוגר הוא גורם המגביר את אחוזי השכיחות. היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה, נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה. כמו כן, תזונה לא נכונה, שתיית אלכוהול ועישון חשודים כמגבירי שכיחות אפשריים, אולם דרושים עוד מחקרים נוספים על מנת לחזק קביעה זו. במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת "דיוק" בארה"ב, נמצא קשר בין השמנת יתר לעליה בסיכון לחזרת המחלה לאחר הסרת הערמונית עקב ממאירות. השמנת יתר נמצאה גם קשורה ביחס ישיר לסיכון לחלות בסרטן הערמונית מהסוג האגרסיבי יותר.

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה UCSF ופורסם השנה ב-CANCER WATCH, מצא כי חומצות שומן אומגה 3, מהווה גורם מגן נגד התפתחות סרטן ערמונית מתקדם. החוקרים מצאו כי לגברים שצרכו את המינון הגבוה ביותר של אומגה 3, היה סיכון מופחת של 63% לפתח סרטן הערמונית אגרסיבי, בהשוואה לגברים שלקחו את המינון הנמוך ביותר. החוקרים מצאו עוד כי לגברים שנמצאו עם שינויים בגן מסוג COX-2 וצרכו מינון נמוך של אומגה 3, היה סיכון פי 5 לחלות בסרטן ערמונית אגרסיבי, אך בעלי אותם שינויים גנטיים שצרכו מינון גבוה של אומגה 3, הפחיתו את הסיכון המוגבר לחלות בסרטן הערמונית כתוצאה מכך.

"לא למות מבושה"

יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופ' אליעזר רובינזון, קורא לגברים מעל גיל 50 ולגברים בקבוצת סיכון, "לא למות מבושה", להכיר את המחלה ואת תסמיניה ולפנות לרופא שלהם לייעוץ. "סרטן הערמונית מתפתח בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50", מסביר פרופ' רובינזון. "מדובר בסרטן שמתפתח במשך שנים. לכן, על כל גבר להיות מודע למחלה ולסימניה. לשאול ולהתעניין אצל הרופא שלו על יתרונות וחסרונות הבדיקות השונות. אין סיבה להתבייש, כי גילוי וטיפול נכון - עשויים להציל חיים".

כיום לא מומלצות בדיקות סקר לאבחון מוקדם של סרטן הערמונית לכלל אוכלוסיית הגברים, כיוון שעד היום לא הוכח שהבדיקות הקיימות מקטינות משמעותית את התמותה מהמחלה. אולם לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, מומלצות בדיקות לאבחון מוקדם מגיל 50, אחת לשנה. סיכון גבוה מוגדר כהופעת סרטן הערמונית אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אח, אב או בן) שחלו בסרטן הערמונית לפני גיל 70. לאוכלוסיה בסיכון גבוה מומלץ לערוך בדיקות PSA לגילוי חלבון המיוצר בתאים של בלוטת הערמונית ונמצא בדם, בדיקה רקטלית ואולטרסאונד. בהתאם לכך נקבעות למטופל בדיקות משלימות.

היום (ג') מציינת האגודה למלחמה בסרטן בישראל, את יום המודעות לסרטן הערמונית. הציבור מוזמן להתקשר לטלמידע, מוקד המידע הטלפוני של האגודה למלחמה בסרטן לקבלת מידע, בחיוג חינם: 1-800-599-995

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום