אנליזה כימית על פי שיער

(0)
לדרג

בדיקה כימית של השיער מספקת תמונת מצב הכוללת את מה שגופנו ספג ואת מה שחסר בו. צורת הטיפול ותוכנית המניעה מותאמות לממצאי הבדיקה

מאת: ד"ר נאוה בוים, N.D

בדיקת שיער היא אנליזה כימית לא פולשנית אשר מתבצעת על קווצת שיער. השיער משקף את כל מה שנמצא ברמת התא ונאגר בגופנו. רקמת השיער מושפעת מדם, סביבה, גנטיקה, זיעה, הורמונים, אנזימים ועוד, ובאמצעותה ניתן לעקוב אחר מגוון רחב של בעיות רפואיות.

יישומים של בדיקת שיער

באופן מעשי נשלחת קווצת שער של המטופל לבדיקות מעבדה דקדקניות, ולאחר מספר ימים ניתן לאמוד מכלול של נושאים שלא יכולים להתגלות בבדיקות דם רגילות. באמצעות בדיקה כימית של השיער ניתן לאתר בעיות ביו-כימיקליות ברמת המינרלים כבר בשלב ההתחלתי: עודפים וחסרים במינרלים, יסודות קורט, וכן זיהוי מתכות רעילות שעלולות לגרום לבעיות רבות.

בעיות התנהגות - לבעיית הקשב והריכוז גורמים רבים. הרעלת העופרת היא הגורם הפחות ידוע מביניהם, בין היתר כיוון שהיא קשה יותר לאבחון. עודף עופרת בגוף הוא אחד הגורמים הנפוצים והלא מוכרים לבעיית קשב של ילדים. העופרת שאנו סופגים לגופנו יחד עם המזון פוגעת בתפקוד של המוח וגורמת לבעיות הקשב.

נשירת שיער - התורשה וההורמונים הם הגורמים המרכזיים והשכיחים ביותר לנשירת שיער, אך מעבר לגיל ותורשה, חסרים תזונתיים מסוימים, מתכות רעילות, חסר מינרלים ועוד עלולים לתרום לנשירת השיער, פריכותו ודילולו. בדיקת השיער מאפשרת לנו "חשיפה שקופה" של היסודות החיוניים לשיער, כגון מינרלים כמגנזיום וסידן, ויסודות קורט החיוניים לשיער - כרומיום, אבץ וברזל. לאחר זיהוי החסרים ניתן לסייע באמצעות תוספי מזון המתאימים למטופל.

דיכאון - חלק מהגורמים לדיכאון הם חוסר בוויטמינים, חוסר בליתיום, מתח ולחץ נפשיים, מחלות או כאבים כרוניים, חוסר איזון הורמונלי, אלרגיות למזון, חסרים תזונתיים, תרופות מסוימות, הרעלה ממתכות כבדות, פטריית הקנדידה ועוד. מלבד המתכות הכבדות והרעילות, בוחנת בדיקת השיער גם את רמת הליתיום בגופנו, שידוע כמסייע בטיפול בסוגים שונים של הפרעות נפשיות. גם תזונה לקויה עשויה להאיץ מצבי דחק ודיכאון. בדיקת השיער תשקף את תמונת המצב, ואחריה יוכל הרופא להתאים את הטיפול למטופל.

השמנה - הכרומיום משפיע על הדחף לצריכת מאכלים מתוקים ונמצא בשפע בפורמולות לבלימת החשק לפחמימות ומתוקים. רמה נמוכה של כרומיום אשר מתגלה בבדיקת השיער מסבירה את הדחף למתוקים ופחמימות. גם רמה נמוכה של סידן ומגנזיום מובילה לאי שקט, שינה לא סדירה בלילה ואכילה לילית.

מיפוי הגורמים למחלות כרוניות - בהיעדר ממצאים אחרים בדיקת השיער תספק לנו מידע נוסף על שיעור גבוה של מתכות רכות, כבדות ורעילות בגוף, מה שעלול לגרום למחלות שונות. לדוגמה, במקרה של כאבי ראש כרונים ללא סיבות וללא ממצאים רפואיים, בדיקת השיער יכולה להראות עודף של אחת המתכות הרעילות, כגון כספית שמצויה בדגים וגורמת לבעיות נוירולוגיות; עופרת שיש לה טעם מתוק (ילדים מלקקים אותה בהנאה והיא גם ממכרת), נמצאת בצעצועים רבים ועלולה לגרום להפרעות קשב וריכוז; וקדמיום הקשור לעישון פסיבי ואקטיבי. החומר נמצא בסיגריות ובחללים הסופגים את העשן. הבדיקה יכולה לחזות בעיות עתידיות על פי הממצאים.

מניעה - בדיקת השיער מתארת אילו מתכות נספגו בגופנו במשך שנים מבלי דעת וגרמו לנזקים מצטברים. לדוגמה, מי שתייה המכילים עופרת וכספית ברמה גבוהה ומסוכנת. באופן דומה, בדיקת שיער יכולה להצביע על חומרים המשפיעים על הרגלי האכילה שלנו וגורמים לשינויים במשקל.

שימוש משפטי - בדיקת שיער משמשת ככלי משפטי לאיתור עקבות של שימוש בסמים כגון מריחואנה, קוקאין, הרואין, אקסטזי וכו', עד 90 יום לפני יום הבדיקה.

למי בדיקת השיער יכולה להועיל?

כרפואה מונעת - לאדם בריא אשר רוצה למנוע תחלואה עתידית ולהבין מה הצטבר בגופו לאורך השנים. הבדיקה מומלצת במיוחד לילדים קטנים כדי לסייע במניעת בעיות היפראקטיביות וקשב וריכוז.

לחולים הסובלים ממחלות שונות - בדיקת השיער מספקת כיוונים שונים וחשובים בסיוע לפתרון של בעיות כגון כאבי ראש, מיגרנות, נשירת שיער, השמנת יתר, נגעים בעור, אלרגיות שונות, נשירת שיער, היפראקטיביות ועוד.

לאנשים העובדים במקומות עבודה שמסכנים את בריאותם - טכנאי שיניים, צבעים, צוללנים, אנשי צבא ועוד.

צרכני דגים - אנשים שהדיאטה היום-יומית שלהם מורכבת מדגים, למשל, מתאמני חדר כושר שמשלבים טונה עשירה בכספית, שיכולה לגרום למגוון בעיות נוירולוגיות.

הורים שחוששים לבריאות ילדם - הן מבחינת עודף במתכות כבדות וחסרים במינרלים והן בשימוש בסמים. ניתן לבדוק את קיומם של הסמים השונים בגופו של ילדכם בטווח של 90 יום כדי למנוע מצבים של התמכרויות ונזקים עתידים לגוף.

מקומות עבודה וארגונים שונים - באפשרותם לערוך בדיקות שיער לאיתור סמים מסוכנים למועמדים חדשים ובכך למנוע בעיות עתידיות.

בדיקת הדם נותנת לנו מבט מפורט לגבי מצבנו "כאן ועכשיו" - פתולוגיות רפואיות שכרגע מתרחשות בגופנו. בדיקת דם רגילה לא מראה ומפרטת את רמת המתכות הכבדות בגופנו. בדיקת השיער מראה גם את נזקי העבר, את מה שספג גופנו במשך שנים עם דגש על מתכות רעילות. כיום מתבצעת הבדיקה דרך גורמים פרטיים. חשוב לציין שבדיקת השיער אינה תחליף לבדיקת דם.

ד"ר נאוה בויום, N.D היא נטורופתית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום