טיפול בדלקת מפרקים שגרונית

(0)
לדרג

טיפול מתאים ואימוץ אורח חיים בריא יכולים לסייע לחולי דלקת מפרקים שגרונית לשפר את איכות חייהם. לוקחים אחריות על הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) היא אחת מהמחלות החמורות מבין המחלות האוטו-אימוניות, בהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו. המחלה מופיעה בכ-1% מהאוכלוסייה וגורמת לפגיעה קשה ולנכות מתקדמת בחולים הלוקים בה. הרקמה המותקפת ב-RA היא הציפוי הפנימי של המפרקים, אולם גם הסחוס והעצם נפגעים ונוצרים עיוותי מפרקים. רוב החולים זקוקים לטיפול רפואי מתמשך למשך כל ימי חייהם וסובלים מאיכות חיים ירודה המגבילה באופן דרמטי את תפקודם היום יומי.

על אף שמה המטעה, ב-RA נפגעים מגוון איברים, החל מהעיניים ועד כלי-דם. הופעת המחלה מתאפיינת בחום נמוך, עייפות וחוסר תיאבון. המחלה תוקפת בדרך כלל נשים בשיא חייהן, ונמשכת למשך כל החיים.

האטת התקדמות המחלה

הטיפולים המוצעים כיום לדלקת מפרקים שגרונית כוללים מגוון תכשירים יעילים בהשגת הפוגה בתסמיני המחלה ומאפשרים חזרה לתפקוד ושיפור איכות החיים. למרות שהטיפול במחלה התקדם מאוד במהלך השנים האחרונות, עדיין קיים צורך ממשי בטיפולים חדשניים ויעילים להאטת התקדמות המחלה ולצמצום הפגיעה במפרקים. כמו כן, קיים עדיין הצורך לתת מענה לחולים אשר לא הגיבו לטיפולים הקיימים או סבלו מתופעות לוואי קשות, כך לדוגמא לחולים שלא מגיבים לתרופות אנטי TNF כגון אמברל, יומירה ורמיקייד מוצע טיפול חדש בשם אורנציה של חברת ביוטיס, המוגש השנה לסל התרופות.

^^להלן המלצות לטיפול במחלה מאת פרופ' משה טישלר, יו"ר איגוד הריאומטולוגים בישראל:^^

בראש ובראשונה אין להפסיק את הטיפול התרופתי מבלי להיוועץ ברופא, משום שהמחלה עלולה להתפרץ באופן פתאומי במלוא עוצמתה עם הפסקת נטילת התרופה. המלצה זו תקפה גם לגבי חולים המנסים לווסת את כמות הקורטיזון בעצמם ולפי שיקול דעתם, אך חשוב לזכור שכל שינוי במינון תרופתי חייב להיות מלווה בהתייעצות עם רופא.

יש להקפיד לבצע התעמלות על בסיס קבוע - חשוב לבצע כל סוג התעמלות שאינו כרוך בעומס יתר על המפרקים, כגון משקולות. חוסר שימוש במפרקים עלול להגביר את הפגיעות והנוקשות שלהם ולכן מומלץ לשמור על פעילות גופנית באופן קבוע. עם זאת, לא מומלץ לבצע התעמלות כנגד מאמצים קשים.

שחייה - פעילות גופנית מומלצת מאוד כי היא מפעילה את כל המפרקים מבלי שהיא מפעילה כל עומס עליהם. ניתן לדמות את החשיבות הטמונה בהפעלת המפרקים לפעילות ציר של דלת - אם לא משתמשים בדלת מספיק הציר מחליד עם הזמן, ולכן קשה לפתוח או לסגור את הדלת.

טיפולים במסגרת רפואה משלימה: להקלה בכאבי שלד שהם סימפטומים משניים למחלה מומלץ לבצע שיאצו ועיסויים רפואיים. לחולים בעלי מוגבלויות בהפעלת הידיים - בכל קופת חולים בארץ ישנן יחידות ריפוי בעיסוק אשר מתאימות לחולים אלה סדים, תמיכות למפרקים, המאפשרים להם לתפוס חפצים, לפתוח בקבוקים וכדומה.

תזונה מאוזנת - כלל מפתח לכל בני האדם בכלל ולחולי דלקת מפרקים שגרונית בפרט הוא לשמור על תזונה נכונה ולא להעלות במשקל, היות שעודף משקל מפעיל עומס על המפרקים, בעיקר בגפיים התחתונות.

תוספי תזונה - מומלץ ליטול חומצת שומן אומגה 3 המפחיתה תהליכים דלקתיים בגוף וכן תוספי תזונה המכילים גלוקוזאמין וכונדראוטין, המגנים על הסחוס הנמצא בין המפרקים.

פלדנקרייז - זוהי שיטת התעמלות מיוחדת לשרירי הגב, המומלצת בעיקר לסובלים מדלקת בעמוד השדרה המותני ודלקת באגן.

בואו לדבר על זה בפורום ריאומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום