הפרעות אכילה: גוף ונפש

(0)
לדרג

הפרעות אכילה עלולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים. בעזרת טיפול מתאים אפשר לפתור את הבעיה ולחזור לנהל אורח חיים בריא ותקין

מאת: עינת צוברי

אנורקסיה היא הפרעה קשה הגורמת סבל עצום ובלבול לא רק לסובלים ממנה, אלא גם לבני המשפחה. חוסר התערבות בזמן עלול להוביל להחרפה ולנזקים בלתי הפיכים ובמקרים הקשים יותר, ההפרעה עלולה להוביל למוות. עם כל זאת, בעזרת טיפול והנחייה נכונים אפשר להשתחרר ממנה באופן מלא או חלקי ולחזור לנהל אורח חיים בריא ותקין.

טיפול בהפרעת אכילה

כיצד נזהה הפרעת אכילה? שימו לב האם קיים שינוי בדפוסי האכילה, כמו צמצום קיצוני או אכילה ללא שליטה, היעלמות כמויות מאד גדולות של מזון מהבית או שינוי חד במראה הגוף. גם הימצאות אינטנסיבית במטבח, הישקלות מרובה, ספורט כפייתי, הליכה לשירותים מיד לאחר האוכל, אובדן משקל ותלונות מרובות על קור אמורים לעורר נורת אזהרה. מומלץ להפנות את ילדכם לטיפול מקצועי. ישנן בנות המספרות שהצליחו לבד להפסיק להקיא או לחזור לאכול, אבל לרוב יש צורך במעקב תזונתי, במעקב פסיכיאטרי ובטיפול פסיכותרפויטי. זו הפרעה שקשה לנצח לבד, בעיקר כי הרבה פעמים הסובלת עצמה אינה מרגישה את הסבל ואינה מעוניינת כלל להפסיק את הפרעת האכילה.

חשוב לדעת כי קיים טיפול תרופתי להפרעה. הטיפולים התרופתיים מסייעים לרוב באיזון המצבים הנפשיים העומדים בבסיס הפרעת האכילה. למשל, לצדדים הכפייתיים של ההפרעה, תרופות שמפחיתות את חרדת המשקל הקיצונית או תרופות המייצבות תנודות במצב הרוח, המתבטאות פעמים רבות בהתקפי אכילה.

אם הסובל מההפרעה מתנגד בכל תוקף לטיפול, על ההורים להשפיע על הליכה לטיפול, באמצעים של הפעלת סמכות הורית מול הנער/ה. ההורים יכולים לפנות לאחד המרכזים להפרעות אכילה על מנת לקבל הדרכה כיצד להפעיל סמכות הורית מיטיבה. ניתן לפנות לאנשים במשפחה המורחבת ו/או לחברים של הנער/ה שישפיעו על הגעה לטיפול. במצבים קיצוניים יותר, בהם קיים סיכון גופני וסירוב מתמיד לטיפול, ניתן להפעיל גם את החוק ולאלץ ללכת לטיפול.

קשר משפחתי

מעורבות המשפחה בטיפול חשובה ביותר. הבית הוא זירה מרכזית להפרעת האכילה והורים יכולים לרכוש כלים שיסייעו להם גם להיות פחות חסרי אונים מול מצבים בבית וגם לסייע לטיפול בהפרעת האכילה. מומלץ להתחיל מדברים טכניים כגון סוגי המזונות שמכניסים הביתה וסיוע בפיקוח ובשמירה על התפריט התזונתי ולהמשיך בעבודה על הקשרים בתוך המשפחה, הקשרים עם האחים וההורים ופתרון של בעיות שונות בקשר המשפחתי אשר משפיעות לעיתים לרעה על עוצמת הפרעת האכילה.

שימו לב כי לא כל בעיה המתבטאת דרך שינויים בהתנהגויות האכילה היא הפרעת אכילה. דיכאון, הפרעות חרדה או שינויים הורמונאליים למשל, יכולים לעיתים להשפיע על דפוסי אכילה ולגרום לירידה או עליה בתיאבון. הפרעת אכילה הופכת סבירה יותר כאשר שינויי האכילה קשורים גם למחשבות כפייתיות על מזון, מראה הגוף ומשקל הגוף, רצון עז להוריד במשקל, דפוסים רצוניים של הקאות או שימוש במשלשלים.

עינת צוברי היא ממרפאת הנוטרים של שירותי בריאות כללית.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה ואכילה רגשית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום