דיאטה: הסוף לעודף משקל

(0)
לדרג

עודף משקל הוא מצב הפיך, גם אם גנטי. שילוב של טיפול תרופתי, שינוי תזונתי ופעילות גופנית עשוי לסייע בהרזיה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות גברה המודעות בנוגע לסיכונים הקיימים כתוצאה מעודף משקל, אולם המצב עדיין רחוק מלהיות מעודד. השמנת היתר הפכה למגפה עולמית.

"עודף משקל הוא גורם סיכון למחלות רבות", אומרת ד"ר רקפת בכרך, רופאת משפחה בכירה בשירותי בריאות כללית. "ככל שעולים במשקל, כך עולים הסיכויים לחלות בסוכרת. בנוסף, אנשים בעלי עודף משקל הם בעלי סיכון מוגבר לחלות במחלות כגון יתר לחץ דם וסוגים שונים של סרטן, ביניהם סרטן השד". ד"ר בכרך מציינת עוד, כי ככל שהגוף כבד יותר, השחיקה במפרקים גדולה יותר ונוצרות בהם בעיות. בנוסף, ישנן הפרעות שינה ודום נשימה.

מלבד הפן הבריאותי, מחקרים מראים כי אנשים בעלי עודף משקל סובלים מבעיות חברתיות, מתקשים להתקבל למקומות עבודה ואיכות חייהם נפגעת. אלה הן סיבות מספיק טובות כדי לרדת במשקל.

לרדת בגדול

השמנת יתר ניתנת למדידה על פי מדד BMI - מדד המציין את היחס שבין המשקל לגובה. כאמור, רבים סובלים מ-BMI גבוה, לכן מסיבות בריאותיות, חברתיות ואסתטיות עליהם להפחית במשקל. "ירידה של 10% מהמשקל משפרת מאוד את המצב ומפחיתה את הסיכון למחלות המטבוליות", אומרת ד"ר בכרך. "זה נכון שיש קשר תורשתי להשמנה, אולם על ידי שינוי אורח חיים ניתן להוריד במשקל".

כיום קיימות שתי תרופות בשוק המסייעות לירידה במשקל. "הטיפול התרופתי חייב לבוא יחד עם שינוי תפישתי, הכולל יעוץ של דיאטנית ופעילות גופנית", אומרת ד"ר בכרך. לדבריה, "הטיפול התרופתי ניתן במשך שנה ואמור לסייע למטופל לסגל אורח חיים בריא". אחת התרופות הקיימות בשוק היא רדוקטיל המשווקת על-ידי חברת טבע. "התרופה מעלה את תחושת התיאבון ומעלה את קצב חילוף החומרים בגוף, ובכך הירידה במשקל ממשיכה לאורך תקופה ולא נעצרת", מסבירה ד"ר בכרך. היא מציינת שהתרופה אמנם מסייעת לרדת במשקל, אך עם שינוי באורח החיים התוצאות יהיו טובות יותר באופן משמעותי.

כידוע, מלבד התרופות המסייעות להרזיה, קיימת גם האופציה הכירורגית, ולעיתים קשה להחליט מהי הבחירה הנכונה. ד"ר בכרך: "כאשר ה-BMI הוא בין 27 ל-35, מומלץ להיעזר בטיפול תרופתי בשילוב עם שינוי תזונתי ופעילות גופנית. לאנשים שמנים מאוד, עם BMI מעל ל-35, אשר חולים במחלה כמו יתר לחץ דם, סוכרת וכדומה, או לחילופין אנשים בריאים עם BMI מעל 40, מומלץ לעבור ניתוח".

למידע נוסף ליחצו על דיאטה
בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום