תזונה - חמוציות ותרומתן לבריאות

(0)
לדרג

לחמוציות יתרונות בריאותיים רבים משום שהן עשירות בנוגדי חמצון ומחזקות את מערכת החיסון. בואו ללמוד עליהן קצת יותר

מאת: סמדר טייטלר

מה יש בהן בחמוציות שהופך אותן לפרי בעל ערכים בריאותיים גבוהים כל כך? התשובה היא, בעיקר נוגדי חמצון. הנה כמה עובדות על הפרי האדום הקטן.

היסטוריה - שמן הלועזי של החמוציות הוא cranberries. בשל חמיצותו, קיבל הפרי בעברית את שמו חמוציות. מקורו אצל ילידי צפון אמריקה, אשר האמינו בסגולות הריפוי שלו. על סמך הידע המסורתי נערכו מחקרים קליניים רבים אשר איששו את יתרונותיו הבריאותיים של הפרי.

גידול חמוציות - רוב גידול החמוציות מתבצע באמריקה הצפונית ודורש תנאים מיוחדים. החמוציות גדלות באזורי ביצות המוצפים במים לקראת הבשלת הפרי והקטיף. עם ההבשלה מנוערים השיחים, והפירות הצפים על פני המים נאספים.

קחו ללב - החמוציות עשירות בפלבנואידים, חומרים צמחיים שנותנים לפרי את צבעו האדמדם הייחודי וידועים בתכונתם כנוגדי חמצון. כמות נוגדי החמצון בחמוציות גבוהה מאשר בפירות אחרים, ולכן הן בעלות תפקיד חשוב בהגנה על הגוף ובעיקר על שריר הלב וכלי הדם, בהורדת רמות גבוהות של הכולסטרול הרע LDL ובהקטנת הסיכון לטרשת עורקים. בשל עושרן ברכיבים נוגדי חמצון, מיוחסות להן גם תכונות שקשורות בהאטת תהליכי הזדקנות והקטנת הסיכון לסרטן, בדומה ליין אדום ולשוקולד מריר, רק ללא האלכוהול וללא הסוכר.

גם לשיניים - במחקרים שנערכו לאחרונה התברר כי לחמוציות גם יכולת בהגנה על מערכת הפה והחניכיים הודות לחומר הפעיל שהוא נוגד חמצון חזק. בשל העובדה כי מצאו בעבר קשר בין התפתחות מחלות חניכיים ומחלות לב, נתון זה מעניין במיוחד.

פרי קטן, חיזוק גדול - נוגדי החמצון הרבים והמרוכזים שבחמוציות מחזקים את מערכת החיסון ואת כושר ההתמודדות שלה עם נזקי רדיקלים חופשיים. מומלץ ליטול חמוציות במקרים של מערכת חיסון חלשה ואלרגיות, במיוחד בצירוף עם ויטמין C.

לנשים במיוחד - אחת מכל שלוש נשים תלקה בדלקת בדרכי השתן, לפחות פעם אחת בחייה. כמוסות חמוציות הן אופציה טיפולית טבעית, מועילה ובטוחה, הן לטיפול בדלקות בדרכי השתן והן למניעתן. מחקרים מראים כי תמצית תקנית מפרי החמוציות מסוגלת למנוע את היצמדות החיידקים הגורמים לדלקת (בדרך כלל חיידקי E. coli) לדפנות דרכי השתן ובכך לעצור את התפתחותה. כטיפול מונע, בעיקר במקרים של דלקות חוזרות, מומלץ ליטול כמוסה אחת ביום, לאחר הארוחה. בזמן דלקת, מומלץ ליטול שלוש כמוסות ביום, אחת לאחר כל ארוחה.

כדאי ליטול כמוסות חמוציות המכילות פרט לחמוציות גם ויטמין C, אשר תורם להקלה על תחושת הצריבה, הכאבים ואי הנוחות הנגרמים בעקבות הדלקת. במקרי דלקת, מומלץ לשלב גם שתייה מרובה (בעיקר מים, ללא ממתיקים). החמוציות בטוחות לשימוש אפילו בתקופת ההריון וההנקה וגם לילדים צעירים. בנוסף, טיפול בחמוציות משתלב היטב גם עם הטיפול האנטיביוטי במידת הצורך ואף מגביר את פעילותו.

סמדר טייטלר היא ביוטכנולוגית ואחראית מחלקת הדרכה ומידע בחברת "הדס" למוצרים טבעיים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום