שפעת החזירים - תחילת הלימודים

(0)
לדרג

שנת הלימודים כבר כאן, ואל החששות הרגילים מצטרף החשש מפני שפעת החזירים. הנה כמה צעדי מנע מומלצים להורים ולילדים

מאת: ד"ר הדר ירדני

בקרוב תיפתח שנת הלימודים, וילדים רבים יחזרו למעונות, לגנים ולבתי הספר. בכל שנה מעלה פתיחת שנת הלימודים חששות בקרב ההורים. האם ילדם ישתלב במסגרת? האם יזכה במורה או בגננת מסורה ומבינה? האם יצליח לעמוד במטלות המערכת, יעמוד בצפיות, יגיע להישגים ראויים? והכי חשוב - האם יהיה מאושר ומקובל בין חבריו? השנה נוסף חשש נוסף - שפעת החזירים.

מנתונים שנאספו עד היום, אומתו בישראל מעל 2,000 מקרי תחלואה בשפעת החזירים, מתוכם כ-50% ילדים ומתבגרים עד גיל 21. במרבית המקרים מדובר בשפעת שאינה חמורה משפעת עונתית ולעיתים מופיעה ללא חום.

התקשורת העלתה לאחרונה מספר שאלות ותחזיות הקשורות בפתיחת שנת הלימודים. נכון להיום ההחלטה היא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. ההמלצה היא לסגור מוסדות וכיתות רק אם מספר החולים (או החשודים כחולים) יעלה על 45%. הומלץ שילד שייחשד כחולה יבודד עד סיום יום הלימודים או עד שיגיע הורה לקחתו, ויומלץ להביאו לבדיקה וטיפול בהתאם. בנוסף יצאו המלצות על ריווח הכיתות והגברת אמצעי השמירה על היגיינה (סבון, נייר טואלט וכדומה) בכל המוסדות. הגננות ימשיכו כתמיד, והשנה אפילו יותר, לחטא צעצועים ומשחקים העוברים מילד לילד. אין הנחיה על הגעה לגנים או בתי הספר עם מסכות.

להתחיל את השנה ברגל ימין

בכל זאת, מה ניתן לעשות על מנת להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין? השנה, יותר מתמיד, מומלץ לחסן ילדים (וגם מבוגרים) כנגד שפעת עונתית. רצוי לחסן כבר בתחילת חודש אוקטובר, ומאוד מומלץ לא מאוחר מסוף נובמבר, אבל ניתן לחסן גם אחרי מועד זה. חשוב שילדים הזקוקים לשתי מנות תרכיב, ברווח של חודש ביניהן, יקבלו את המנה השנייה עד סוף נובמבר. מומלץ לחסן ילדים כנגד דלקת ריאות, ולהשלים את כל חיסוני השגרה במועדם. ניתן לחסן כנגד שפעת בו זמנית עם חיסוני השגרה.

מומלץ לחנך את הילד לשמירה על היגיינה: שטיפת ידיים ביציאה מהשירותים עם סבון ומים, וניגוב אחרי. שטיפת ידיים לפני הנגיעה במזון, לאחר מגע עם רוק והפרשות האף, לאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם טישו משומש. חשוב לכסות את הפה והאף בעת שיעול ועיטוש, אבל לא בעזרת כף היד, אלא להשתמש בטישו ולזרוק לפח .אם אין טישו, יש לכסות את הפה בעזרת הזרוע או השקע הפנימי של המרפק.

חשוב לדעת מיהו הילד החשוד כחולה בשפעת חזירים: סימני המחלה הם חום מעל 38 מעלות, וסימנים של שפעת הכוללים לפחות אחד מהבאים: נזלת, כאבי גרון, שיעול, כאבי שרירים או קוצר נשימה.

ישנם ילדים הנמצאים בקבוצת סיכון ומומלץ לבדקם ברגע שעולה חשד למחלה. מדובר בילדים המקבלים טיפול מונע קבוע כנגד מחלת האסתמה, ילדים עם כשל חיסוני, ילדים החולים במחלה אונקולוגית, ילדים החולים במחלה כרונית כדוגמת סוכרת, וילדים המטופלים בסטרואידים או אספירין. חשוב לציין כי ילדים החולים באסתמה עונתית התקפית או "ילדים מצפצפים" הוצאו מקבוצות הסיכון.

הורידו את רמת החרדה, הימנעו ככל האפשר משליחת ילד חולה לגן, למעון או לכיתה. חסנו את ילדכם בחיסוני השגרה וגם כנגד דלקת ריאות ושפעת עונתית. חנכו אותו לשמירה על היגיינה. היו ערים להופעת סימנים החשודים לשפעת חזירים, והכי חשוב - שתהייה לכולנו שנת לימודים פורייה ובריאה.

ד"ר הדר ירדני היא הרופאה המחוזית של קופת חולים לאומית בצפון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שפעת החזירים
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום