חזרה לביה"ס: כל ההתחלות קשות?

(0)
לדרג

המעבר מהחופש לשגרת הלימודים הוא חד ולא פשוט. להורים יש תפקיד מרכזי ביכולת של ילדיהם להסתגל לספסל הלימודים

מאת: ד"ר ארז מילר

המעבר מהחופשה הארוכה אל מסגרת לימודים אינו פשוט עבור ילדים ובני נוער רבים. ישנם מספר דברים שהורים יכולים לעשות כדי למנוע או לצמצם קשיי הסתגלות בחזרה לביה"ס. כדאי ומומלץ לעשות דברים אלה מראש כדי להקל על הילדים את המעבר.

שינוי הרגלים

ילדים ובני נוער רבים התרגלו במהלך החופשה ללכת לישון בשעות מאוחרות, ולקום בשעות מאוחרות ואף בצהריים. ההתרגלות למערכת שעות שינה וערות שונה, כזו המאפשרת להם לקום ערניים בשעה שבע בבוקר צריכה להיעשות בהדרגה. ילדים אשר בשל בעיות קשב וריכוז או חרדה מתקשים להירדם זקוקים במיוחד לסיוע ההורים בארגון מחדש של שעות השינה שלהם ובהחזרת השעון הביולוגי למצב שיאפשר תפקוד תקין במהלך יום הלימודים.

לקראת השבוע האחרון של החופשה, יש להגיע להסכמה עם הילד תוך הצבת גבולות מתי הוא נכנס למיטה, לאחר כל הסידורים הדרושים, עם ספר או פעילות מרגיעה אחרת (לא כולל טלויזיה או משחקים בטלפון הסלולרי, אפשרי לשמוע מוזיקה מרגיעה). אם ההורים יארגנו לילד פעילויות שיצדיקו את הקימה מוקדם בבוקר, הדבר עשוי להקל על הילדים ללכת לישון בשעה שנקבעה.

בשבוע האחרון לפני תחילת שנת הלימודים יש להרחיב בהדרגתיות את שעות הבילוי בבית (עם בני המשפחה ומדי פעם עם חברים), כך שהמעבר בין בילויים רבים מחוץ לבית לשנת הלימודים בה הילד נמצא שעות רבות בביה"ס ואח"כ בבית יהיה יותר הדרגתי וקל.

הכנה מוקדמת

חלק מהילדים ובני הנוער עם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז החוזרים לביה"ס עברו אבחון שעודו בתוקף או נבחנו במהלך הקיץ. חשוב מאוד שההורים יקראו ויתרעננו לגבי ההמלצות וההתאמות שניתנו לילד במסגרת האבחון כדי לסייע לו להתמודד עם האתגרים הלימודיים (ולעיתים גם ההתנהגותיים והחברתיים).

כדאי להורים להכין רשימה של הגורמים השונים בקהילה (מורים פרטיים, אנשי מקצוע טיפוליים, אנשי מקצוע בביה"ס), אליהם יש לפנות על-מנת לאפשר לילד לקבל את מלוא העזרה והתמיכה לה הוא זקוק כדי להצליח. יש לפנות לגורמים המתאימים בביה"ס ולצייד אותם במידע הדרוש כדי שההתאמות והסיוע הדרוש ייושמו מוקדם ככל שניתן בשנת הלימודים החדשה.

בבית, יש להתארגן מוקדם ככל שניתן מבחינת הציוד הדרוש לביה"ס, ובמיוחד לשתף את הילדים בקנייה ובאחריות להתארגנות. כדאי לארגן את הארונות והמגירות כדי לבדוק מלאי של ציוד וחומרי למידה, ולהיפטר מחומרים שאין בהם יותר צורך. כדאי לייחד זמן משותף לארגון המחברות והספרים החדשים, לעטיפה של חומרי למידה השייכים לאותו מקצוע בצבע זהה כדי להקל על איתורם בחדר ובתיק לקראת השיעור. כמו כן חשוב לסייע לילד לארגן לעצמו סביבת למידה שקטה ומסודרת (בהתאם לתנאים בהם חיה המשפחה) פעילות זו תקנה לילדים מיומנויות התארגנות, אחריות ותחושת שליטה לקראת ההכנה לשנת הלימודים, ותחבר אותם למטלות ולאתגרים הלימודיים בדרך.

חששות של הילדים

זה הזמן לסיים שיעורים ומטלות שונות שהילדים קיבלו לחופשה ושעד עכשיו לא התפנו לבצעם. מומלץ לבצע אותם בהדרגה (למשל, חצי שעה עד שעה כל יום) ולא בבת אחת ובכך לצמצם התנגדות ודחיינות. לצורך כך יש לקבוע עם הילדים זמנים קבועים לביצוע המטלות בכל יום, שלאחר מכן תהיה פעילות מהנה כגון צפייה בטלויזיה, משחק או בילוי משותף.

ישנם לא מעט ילדים החוששים מהחזרה לביה"ס ולשגרת הלימודים. חלקם חוששים מהאתגרים הלימודיים העומדים בפניהם, במיוחד אם חוו חוויות לא נעימות של תסכול וכישלון מהשנים הקודמות. חלקם חוששים להיות הילדים הצעירים יותר בביה"ס (תלמידי כיתה א' וכיתה ז', למשל) ואחרים חוששים מהקנטות, מבריונות ומבדידות, או אף ממורה עימה או עימו היו לילד התנסויות לא נעימות. כתוצאה מכך, אצל חלק מהילדים, ובמיוחד הצעירים שבהם, אנו עלולים לגלות שינויים במצב הרוח, בהרגלי האכילה ובהתנהגות כתוצאה מהחששות שהם חווים.

החשש הוא אמיתי, והתגובה המשמעותית הראשונה צריכה להיות אמפטיה, ובהמשך בירור והקשבה לגבי הסיבות לחששות. חשוב להקשיב לילדים ולברר מה גורם לחששות. ישנם ילדים אשר יביעו טוב יותר את רגשותיהם דווקא באמצעות ציור ולא באופן מילולי - כל אחד והדרך שמתאימה לו. חשוב שהילד יקבל תמיכה וגיבוי לחששות שלו, ובמידת הצורך גם ליזום מפגש עם אנשי צוות בביה"ס (מחנכת, יועצת או פסיכולוגית), כדי לחשוב ביחד כיצד ניתן לתת לילד תמיכה ודרכים להפיג את חששותיו. חשוב גם לערב את הילד בפעילויות מהנות ומרגיעות אשר יסייעו לו "לצאת לדרך" עם הרגשה חיובית יותר לקראת שנת הלימודים.

ד"ר ארז מילר הוא פסיכולוג חינוכי מומחה ומרצה בחוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך אחוה.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום