סוכרת: טיפולים חדשניים

(0)
לדרג

תרופות חדשניות לטיפול בסוכרת מחזקות מנגנונים טבעיים שמווסתים את רמת הסוכר בדם. לרוב אין להן תופעות לוואי ונוטלים אותן בבליעה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הסוכרת הפכה למגיפה עולמית ופיתוחן של תרופות חדשות, יעילות ובטוחות יותר, הכרחי וחשוב מאי פעם. לאחרונה נכנסו מספר תרופות חדשות לשוק, שאינן גורמות לתופעות לוואי כפי שעושות רבות מהתרופות הוותיקות יותר. בניסויים בבעלי חיים נמצא כי לתרופות החדשות יש יכולת להאט את קצב ההרס של התאים המייצרים אינסולין (תאי בתא) בלבלב.

חיזוק לאינקרטינים, שיפור מנגנונים טבעיים

כדי להבין כיצד פועלות התרופות החדשות, יש להבין את תפקידם של האינקרטינים בגוף. לאחר ארוחה, תאים בדופן המעי חשים את ריכוז הסוכר הגבוה בתוך המעי ומפרישים הורמונים הקרויים אינקרטינים. הורמונים אלו גורמים להגברת שחרור האינסולין מתאי הבתא בלבלב, מעכבים את שחרור הגלוקגון מתאי האלפא שבלבלב, ועל ידי כך מקטינים את הגירוי לייצור סוכר על ידי הכבד ומביאים לאיזון רמות הסוכר בדם. לאינקרטינים השפעות נוספות, כמו למשל שיפור תחושת השובע ותרומה לחוזק השלד.

אצל חולי סוכרת רמת האינקרטינים נמוכה והשפעתם בלתי מספקת. האינקרטינים עוברים פירוק מהיר על ידי אנזים שנקרא DPP-4. התרופות החדשות, וביניהן הג'נוביה המשווקת בארץ, מעכבות את פעולת האנזים ומעלות את רמת האינקרטין הטבעיGLP-1 בדם.

האינקרטין פועל על הלבלב, ומביא לוויסות טוב יותר של רמת הסוכר בדם. תרופות אלו נלקחות דרך הפה (כלומר, בטיפול פומי), ואין להן תופעות לוואי של היפוגליקמיה, צבירת נוזלים, אי ספיקת הלב ועלייה במשקל. ניתן לשלבן עם כל הטיפולים הפומיים האחרים הקיימים. חולי סוכרת רבים מגיבים היטב לטיפול החדשני ומצליחים להתאזן.

טיפול משולב

בנוסף לתרופות כמו הג'נוביה, שמאפשרות את פעולת האינקרטין, הושק בארץ התכשיר ג'נואט (Januet) המשלב את ג'נוביה ומטפורמין בכדור אחד, ובמינונים שונים, ועל ידי כך משפר את היענות החולים לטיפול ואת השגת איזון הסוכר. ג'נואט פועל בשלוש דרכים עיקריות: הפחתת ייצור הגלוקוז על ידי הכבד, עיכוב ספיגת הגלוקוז על ידי המעי ושיפור הרגישות לאינסולין והשימוש בגלוקוז על ידי הגוף.

ג'נואט אושר ביותר מ-60 ארצות, ונכון להיום ניתנו כבר יותר מ-2.6 מיליון מרשמים לג'נואט ברחבי העולם. הטיפול המשולב מותווה כתוספת לדיאטה ופעילות גופנית במטרה לשפר את רמת הסוכר בדם אצל חולים הסובלים מסוכרת סוג 2, שאינם משיגים בקרת סוכר נאותה באמצעות דיאטה ופעילות גופנית, בעזרת ג'נוביה או המינון המרבי של מטפורמין הנסבל על ידיהם, או אצל חולים שמקבלים כבר שילוב של ג'נוביה ומטפורמין.

ג'נוביה וג'נואט נלקחות כגלולה ובעלות פרופיל בטיחותי גבוה. ג'נוביה אינה גורמת לעלייה במשקל וג'נואט מביא להפחתה במשקל.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום