תזונה בזמן הנקה - אמת ומיתוסים

(0)
לדרג

לפני הדילמה בשאלה האם להניק או להזדרז לחזור למשקל הישן, כדאי להכיר את האמת שמאחורי כמה מיתוסים שגויים על תזונה והנקה

מאת: מירית קרקובסקי

עוד בנושא: גזים אצל תינוקות, התפתחות תינוקות

רבות מהנשים הצעירות שזה עתה ילדו עומדות בפני ההתלבטות האם להיניק או לא. מצד אחד, הן מחכות לרגע שבו יוכלו להיכנס לג'ינס הישן ולחזור למידותיהן מלפני ההיריון; ומצד שני, קיים הרצון הטבעי להיניק. תזונה נכונה בזמן ההנקה יכולה לתת מענה הן לבריאותו של העולל והן לשמירה על משקלה התקין של האם.

יתרונות ההנקה לתינוק רבים: חלב אם הוא התזונה המיטבית הכוללת את כל רכיבי המזון שהתינוק זקוק להם. הנקה מחזקת את מערכת החיסון של התינוק, מגנה בפני אלרגיות וחוסר סבילות למזונות, מפחיתה סיכון להשמנה בעתיד, מגנה בפני מחלות דלקתיות במערכת הנשימה. בנוסף, מחקרים מראים שהתפתחותם הקוגניטיבית של תינוקות יונקים טובה יותר. לאם ההנקה מסייעת לקדם ירידה במשקל באזור הירכיים. ההנקה מורידה סיכון לסרטן השד וסרטן הרחם, משפרת את צפיפות העצם, חוסכת זמן וכסף בהכנה ובקניית הפורמולות. בנוסף, ההנקה מחזקת את הקשר בין האם לתינוק.

מיתוסים על תזונה בעת הנקה

מיתוס: אם מיניקה צריכה לאכול בשביל שניים, או אפשר לאכול הכל ולאחר ההנקה נתחיל להקפיד. צריך לשתות בירה שחורה, לאכול שקדים, להימנע מקטניות.

לא נכון! האיסורים וההגבלות גורמים לחוסר ודאות בהחלטת האם מה לאכול. להלן ההמלצות התזונתיות לאם המיניקה ומענה לחלק מהשאלות העולות: לא צריך לאכול בשביל שניים, אך חשוב להדגיש שאם מיניקה צריכה לאכול יותר מהרגיל. הספרות הרפואית ממליצה על תוספת של כ-300 עד 400 קלוריות ליום, ובאופן כללי לא פחות מ-1,800 קלוריות ביום. בירה שחורה ושקדים אינם מגבירים ייצור חלב, שקדים תורמים לתצרוכת הסידן אך גם קלוריות (100 גר' שקדים = כ-600 קלוריות).

מיתוס: לא ניתן לרדת במשקל בזמן הנקה.
לא נכון! חשוב לציין שניתן לרדת במשקל בזמן ההנקה, אך חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת, לרדת במשקל בהדרגה כ-1-2 ק"ג בחודש. ירידה הדרגתית במשקל ותזונה מאוזנת לא תסכן את תפוקת החלב ואיכותו. חשוב שהתפריט יהיה מגוון, יש לצרוך פריטים מכל קבוצות המזון (קבוצת הדגנים והלחם, מוצרי חלב, בשר, דגים - עד פעמיים בשבוע, פירות וירקות). חשוב להקפיד על שתייה מרובה במשך היום, מים, לפחות 10-12 כוסות ולהימנע משתייה מתוקה.

מיתוס: אין לשתות קפה בזמן הנקה.
לא נכון! רצוי אמנם לצמצם את צריכת הקופאין, אך אין צורך להתנזר מקפה, ומדי פעם ניתן לשתות מעט אלכוהול, בכמות קטנה ואחת למספר ימים.

מיתוס: מזונות של האם גורמים לכאבי בטן לתינוק.
לא מדויק! יתכן כי מספר מזונות בתפריט האם עלולים לגרום לכאבי בטן וגזים אצל התינוק, אך אין הוכחות מדעיות חד משמעיות לגבי מזון המגביר כאבי בטן אצל התינוק. אם את חושדת שתינוקך רגיש למזונות מסוימים בתפריט שלך, הימנעי מאכילתם בתקופת ההנקה.

מיתוס: אסור לעשות פעילות גופנית בזמן הנקה.
לא נכון! שישה שבועות לאחר הלידה ניתן לחזור לפעילות גופנית לאחר התייעצות עם הרופא. אפשר להתחיל לצעוד עם העגלה - טוב להרדים כך את התינוק, לראות קצת את החיים בחוץ ולחזק את השרירים.

חשוב לאכול מגוון, לא להתחיל דיאטות "כאסח", ולא להסתובב רעבה במשך היום, לאכול כל שלוש שעות, כמעט כמו התינוק. ארוחות קטנות ומפוזרות במשך היום יתרמו להרגשת שובע ורוגע. צריך לשתות הרבה מים, ולתת לג'ינס שמחכה בארון עוד מספר חודשי מנוחה.

מירית קרקובסקי היא דיאטנית קלינית ממלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הנקה
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום