בקע: הסוף לניתוחים חוזרים

(5)
לדרג

מטופלים שסבלו מבקע (הרניה) נאלצו פעמים רבות לעבור ניתוחים חוזרים. כיום, באמצעות משתלים ביולוגיים, ניתן לטפל בבעיה בניתוח אחד

מאת: ד"ר בני מייליק

בקע בטני (הרניה) הוא אחד המצבים השכיחים ביותר ברפואה. הוא נוצר באזורים שבהם יש חולשה משמעותית של דופן הבטן, בעקבות תאונות ופגיעות טראומה אחרות, כסיבוך של ניתוחים וגם אחרי זיהומים קשים או כוויות עמוקות.

הרניה מסוג זה לא חולפת עם השנים והיא נחשבת למצב כרוני שדורש טיפול ניתוחי. אולם פרט למטרד האסתטי ולכאבים שהיא עלולה לגרום מדי פעם, היא עלולה גם להביא, עם החמרתה, לפגיעה משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים, לעתים עד כדי תחלואה קשה וסכנת חיים המחייבת התערבות מיידית.

ניתוחים חוזרים

ניתוחי בקע הם ניתוחים נפוצים ושגרתיים ביותר בעולם הרפואה, אולם פעמים רבות הם אינם מספקים פתרון מלא וחד-משמעי במקרה של הרניות גדולות או מורכבות. תיקון בקעים כאלו בשיטה המסורתית (בחתך פתוח) מצליח רק בחלק מהמקרים, וב-40-60% מהמקרים נדרש המטופל לשוב לניתוח חוזר. גם בשיטה המתקדמת יותר, המבוצעת בלפרוסקופיה (כירורגיה זעיר-פולשנית), עומד שיעור הניתוחים החוזרים על רף גבוה של 25%.

בעיה זו מאתגרת את העולם הרפואי לאיתור פתרונות טובים יותר. התקדמות משמעותית נעשתה בשנות ה-90 באמצעות שיטות מתחום הכירורגיה הפלסטית והמשחזרת (Reconstructive Plastic Surgery), המאפשרות "לגייס" ולנייד שרירים ורקמות מאזורי דופן הבטן המרוחקים מהבקע ולסייע באמצעותם לסגירה מלאה שלו.

משתל ביולוגי

תרומה נוספת התווספה בשנים האחרונות עם פיתוחם של משתלים ביולוגיים. משתלים אלו הינם יריעות של חומר ביולוגי המופקות בתהליכים מתקדמים מרקמות בעלי חיים ואף מרקמת אדם. בתהליך מורכב, מוסרים מהחומר כל המרכיבים התאיים שלו כך שנותרת יריעה המורכבת רק מה"שלד" החלבוני הנמצא בשכבת העור העמוקה.

יריעה זו מאפשרת לתקן חסרים משמעותיים בדופן הבטן. היא חזקה ביותר והיתרון המשמעותי ביותר שלה הוא שהגוף מזהה אותה כחלק מהרקמה הטבעית שלו. בתהליך הנמשך שבועות וחודשים ניתן לראות צמיחה של רקמות הגוף לתוך המשתל הביולוגי, כך שבבדיקה מאוחרת ניתן למצוא אותו משולב לגמרי לתוך רקמת הגוף הטבעית. תכונה זו מאפשרת, לפחות באופן תיאורטי, עמידות גדולה יותר של המשתלים הביולוגיים לתנאים של ריפוי פצע לא מיטבי, חשיפה לאוויר במקרים קשים ולזיהום.

יתרון נוסף לתיקון דופן הבטן על-ידי כירורג פלסטי נובע מיכולתו לבצע תיקון אסתטי של הבטן לצד התיקון הפונקציונאלי, במקרים בהם הדבר ניתן, אם באמצעות הסרת עודפי רקמה והשלמת הניתוח ל"מתיחת בטן", או על-ידי מיקום הצלקת באזור מוצנע ויצירת צלקת עדינה וסמויה.

לפני מספר חודשים ביצעתי לראשונה בישראל, במרכז הרפואי תל אביב, ניתוח שחזור דופן בטן לאחר טראומה קשה, באמצעות ניוד רקמות דופן הבטן ושימוש במשתל ביולוגי. הניתוח הוכתר בהצלחה רבה. נראה, כי לחולים עם בקע מורכב בבטן, יש היום תקווה חדשה.

ד"ר בני מייליק הוא מנהל השירות לכירורגיה פלסטית לאחר ירידת משקל במרכז הרפואי תל אביב ורופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה - קבוצת אראן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום