רפואת שיניים לילדים: עזרה ראשונה

(0)
לדרג

שיני החלב אמנם מועדות לנשירה, אבל יש להן תפקיד חשוב עבור הילד בשמירת מקום לשיניים הקבועות, באכילה ובדיבור. כך תשמרו עליהן

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

שיני החלב משרתות את הילד בשני אופנים: כאשר רק הן מצויות בפה, הן אלה המאפשרות תפקוד. בנוסף, הן שומרות מקום לשיניים הקבועות שאמורות להחליפן. מדוע חשוב לשמור על השיניים הנשירות? השיניים מאפשרות אכילה, תורמות למראה, מאפשרות דיבור ברור.

שיני החלב (השיניים הנשירות) והשיניים הקבועות מצויות בסמיכות זו לזו בלסת. אם מתפתחת עששת בשן נשירה, בלי טיפול היא עשויה לגרום לנזקים בשיניים הקבועות הנמצאות בלסת בין שורשי השיניים הנשירות. ההמלצה היא לטפל בשן הנשירה ולשמור עליה בפה, שכן הזנחה או עקירה של שן כזו עלולות לגרור לאיבוד מקום ובעיה בשמירת הרווחים המתאימים לשיניים הקבועות. נוסף על כך, שן שהושארה עם עששת גורמת לעלייה בכמות החיידקים המזיקים בפה, דבר העשוי לגרום להדבקת שיניים נוספות.

חשוב להורים להכיר את ציוני הדרך העיקריים בהתפתחות שיני ילדיהם. התפתחות נבטי השיניים הנשירות מתחילה בזמן ההריון. סיבוכים במהלך ההריון עלולים להשפיע על התפתחות השיניים, ויש לקחת זאת בחשבון בהמשך. ההמלצה היא לבחון את פיות הילדים החל מגיל שנה, אחת לחצי שנה. איתור מוקדם, אם קיימת בעיה, יסייע רבות בהענקת הטיפול הנכון, בזמן המתאים.

גיל שישה חודשים הוא הגיל הממוצע שבו בוקעת השן הראשונה, בדרך כלל שן חותכת תחתונה. עד גיל שלוש כל השיניים הנשירות צריכות להימצא בפה, 20 במספר, עשר בכל לסת. גיל שש הוא הגיל הממוצע שבו בוקעת הטוחנת הקבועה הראשונה. מספר השיניים גדל מ-20 ל-24. בסמוך לכך מתחילה נשירת השיניים והחלפת הנשירות בקבועות בערך עד גיל 13. בסופו של דבר יתחלפו כל השיניים הנשירות בקבועות. בתקופה זו מתרחשת גם בקיעת הטוחנות הקבועות השניות, ומספר השיניים בפה גדל מ-24 ל-28.

מידע חשוב להורים

נשירת שן חלב - כאשר השן כבר ניידת, כנראה שהגיע זמנה ובקרוב היא תתחלף בשן קבועה. אם השן החלבית נשרה בגלל מכה או חבלה, הגיעו לבדיקה אצל רופא. הרופא יאבחן האם נגרם נזק נסתר כלשהו וינחה אתכם בהתאם.

כששן קבועה עוברת שירוש (יוצאת ממקומה) כתוצאה מחבלה - כדאי לשים את השן בכוס עם חלב קר ולגשת מייד לרופא השיניים. בטווח של 40-30 דקות, רופא שיניים עדיין יכול להחזיר את השן למקום ובדרך כלל בהצלחה. אם אין כל סיכוי להגיע לרופא שיניים בזמן זה, אפשר לנסות לשטוף אותה במים (ולא לשפשף עם מטלית או ספוג) ולהחזירה בעדינות למקומה, ללא הפעלת לחץ או כוח.

חבלה או פגיעה בשיניים - כל חבלה דורשת בדיקה, צילום, וטיפול או מעקב אצל רופא שיניים לילדים. במקרים של שברים בשיניים או בלסת, שיניים ששינו את מקומם כתוצאה מחבלה (כניסה פנימה אל תוך הלסת, הטיה החוצה או הצידה), או ניידות מוגברת של השיניים עם דימום באזור החניכיים, יש לפנות לרופא השיניים בהקדם לבדיקה.
כאב הנובע מהתפתחות שיניים חלביות אצל תינוקות - אפשר לשכך בשתיית תה עשוי גרגירי קמומיל הומאופתי מומסים במים רתוחים ללא סוכר. אפשר לעסות בעדינות את חניכי התינוק בשמן זית. ישנן משחות מיוחדות לתינוקות המאלחשות מעט את החניכיים המגורים.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית לרפואת שיניים לילדים ברשת מרפאות השיניים כללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום