האם ניתוח להצרת קיבה בטוח?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: רמת הסיכון בניתוח להצרת קיבה זהה לזו שבניתוחים נפוצים. ד"ר אבו עביד, כירורג בכיר מאיכילוב: "תוצאות המחקר מוכיחות את מה שאנו עדים לו בשטח"

מאת: מערכת zap doctors

במחקר מקיף שפורסם השבוע במגזין הרפואי היוקרתי "New England Journal of Medicine" ואשר נערך במספר מרכזים רפואיים בארה"ב, בין השנים 2005 עד 2007, נבחנה רמת הבטיחות של ניתוחי הצרת קיבה לטיפול בהשמנת יתר חולנית.

החוקרים ציינו כי מחקרים רבים כבר הוכיחו יעילותם של ניתוחים אלה בהפחתה משמעותית במשקל ובשיפור רב במחלות הקשורות בהשמנה: נסיגת מחלת הסוכרת, שיפור מחלות כלי דם ועוד. יתר על כן, דווח כי שיעור התמותה בקרב המנותחים נמוך בכ-35% לעומת הסובלים מהשמנת יתר חולנית שלא נותחו. למרות זאת, מכיוון שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר הניתוחים, חשוב להוכיח בטיחותם לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון בשל משקלם הרב.

סיבוכים אצל 4.1% מהמשתתפים

במחקר השתתפו 4,776 אנשים שסבלו מהשמנת יתר חולנית ועברו ניתוח בריאטרי להצרת קיבה.
הגיל ממוצע של המשתתפים היה 44.5, 21.1% מהם היו גברים ולמשתתפים היה מדד BMI (מסת גוף) ממוצע 46.5. יותר ממחצית סבלו לפחות משתי מחלות נלוות: יתר לחץ דם (55.1%), דום נשימה בשינה (48.9%), סוכרת (33.2%), אסתמה (23.1%), מחלת לב איסכמית (4.4%), כיב קיבה (4%) ועוד. 3,412 מהמשתתפים עברו ניתוח מעקף קיבה - 87.2% בשיטה זעיר-פולשנית; 1,198 מהמשתתפים עברו ניתוח טבעת; 166 עברו פרוצדורות אחרות המבוצעות לעיתים נדירות ולכן לא נכללו בתוצאות.

שיעור התמותה נבדק 30 יום לאחר הניתוח. התוצאות הראו כי בקרב מנותחי מעקף קיבה בשיטה זעיר פולשנית שיעור התמותה היה 0.2%. בקרב מנותחי מעקף קיבה בשיטה הפתוחה (פתיחת בטן) שיעור התמותה היה 0.1% ובקרב מנותחי טבעת לא נרשמה תמותה. אצל 4.1% מהמשתתפים חלו סיבוכים כגון פקקת ורידית, ניתוח חוזר או אי שחרור החולה לאחר 30 יום: 1% אצל מנותחי טבעת, 4.8% ממנותחי מעקף בשיטה זעיר פולשנית ו-7.8% בשיטה הפתוחה. במקרים בהם מהלך הניתוח מחייב מעבר משיטה זעיר פולשנית לפתיחת בטן, שיעור הסיבוכים היה גבוה יותר (8.3%).

ניתוחים בטוחים יחסית

המחקר מוכיח כי גורמי הסיכון לתמותה לאחר ניתוח הצרת קיבה הם: היסטוריה של פקקת ורידית, דום נשימה בשינה וקושי בתפקוד כללי. גורמי הסיכון לסיבוכים הם מדד BMI גבוה באופן קיצוני. מסקנת החוקרים היא כי רמת הסיכון בניתוח להצרת קיבה זהה לזו שבניתוח נפוץ ככיס מרה.

"תוצאות המחקר מוכיחות את מה שאנו עדים לו בשטח ומפריך טענות בדבר סכנות - ניתוחים להצרת קיבה יעילים בהפחתה במשקל ובריפוי מחלות נלוות ונחשבים למאריכי ומצילי חיים", אומר ד"ר סובחי אבו עביד, כירורג בכיר מהמרכז הרפואי סוראסקי בת"א. "הטכנולוגיה המתקדמת המאפשרת ביצוע ניתוחים זעיר פולשניים מאפשרת לנו לסייע לאנשים חולים בבטיחות גבוהה ביותר".

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום