ניתוחי הרזיה: גם לבעלי BMI נמוך

(0)
לדרג

מחקרים מראים שניתוחי הרזיה הועילו גם לבעלי BMI נמוך יחסית, שאינם עומדים בקריטריונים המקובלים לניתוח. נראתה אצלם ירידה במשקל ובתחלואה הנלווית

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

מספר מחקרים שהוצגו לאחרונה מצביעים על ירידה ניכרת במשקל ועל החלמה מתחלואה לאחר ניתוחי הרזיה בבעלי משקל עודף שמדד מסת הגוף שלהם לא עמד בקריטריונים הנהוגים כיום לביצוע ניתוחי הרזיה.

ארגון הבריאות האמריקני קבע בשנת 1991 קריטריונים להתאמה לניתוחים בריאטריים: BMI גבוה מ-35 ותחלואה נלווית, או BMI גבוה מ-40 ללא בעיות רפואיות נלוות. ואולם, נתונים קליניים מצטברים מעלים ספק באשר לתקפות קריטריונים אלה. בוועידת החברה האמריקנית לניתוחים מטבוליים ובריאטריים, שנערכה בטקסס ארה"ב ביוני 2009, דיווחה ד"ר ג'ני צ'וי מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, כי גם בקרב בעלי BMI נמוך מ-35 נצפתה ירידה דומה במשקל הגוף ושיעור דומה של החלמה מתחלואה נלווית, בלי עלייה בשיעור הסיבוכים. "תוצאות אלה, יחד עם תוצאות מחקרים אחרים, מזמינות הערכה מחדש של הקריטריונים להתאמה לניתוחים בריאטריים", אמרה ד"ר צ'וי. היא ציטטה חמישה פרסומים חדשים, שהראו כי הניתוח סייע לבעלי BMI נמוך מ-35 לשפר את בריאותם באותה המידה כמו לאלה שעמדו בקריטריונים של ארגון הבריאות האמריקני.

ירידה במשקל ובתחלואה הנלווית

במחקר הנרחב ביותר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery וצוטט ע"י ד"ר ג'ני צ'וי בוועידה נערך מעקב של חמש שנים אחר 210 מטופלים מכל רחבי איטליה, שעברו ניתוח לפרוסקופי להתקנת טבעת מתכווננת סביב הקיבה, כולם בעלי BMI בין 30 ל-35 ותחלואה נלווית, או בעלי BMI בין 35 ל-40 וללא תחלואה נלווית. תחלואות נלוות נעלמו אצל 89.1% מהחולים תוך שנה, והם הגיעו ל-BMI ממוצע של 28 ושמרו עליו בחמש השנים שלאחר הניתוח. רק מטופל אחד נשאר עם BMI מעל 30 כעבור חמש שנים. הירידה הממוצעת במשקל היתה 71% מעודף המשקל.

במחקרה של ד"ר צ'וי שהוצג בוועידה היא עקבה אחר 63 מטופלים עם BMI נמוך שעברו ניתוח טבעת מתכווננת. מתוכם 14 עם ערכי BMI בין 30 ל-35 ותחלואות נלווית להשמנה, ו-49 מטופלים עם ערכי BMI בין בין 35 ל-40 ללא מחלות נוספות.

נתוני המעקב אחר קבוצה זו, שאינה עומדת בקריטריונים של ארגון הבריאות האמריקני, הושוו לנתונים קיימים של 475 מנותחים שעמדו בקריטריונים. בחודשי המעקב הירידה במשקל בקבוצת ה-BMI הנמוך הייתה דומה לזו שבקבוצת המנותחים לפי הקריטריונים, והגיעה להפחתה של 44.5% מעודף המשקל לאחר שנתיים.

התחלואה הנלווית שלפני הניתוח כללה סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, תשניק נשימה, דלקת מפרקים, החזר קיבתי-ושטי ובריחת שתן. אחוז המנותחים שהחלימו מבעיות בריאותיות אלו היה דומה בשתי הקבוצות.

שיעור הסיבוכים מהניתוח בקבוצת ה-BMI הנמוך היה 6%, ובהם שני מקרים של החלקת הטבעת, מקרה אחד של חדירת הטבעת לקיבה (ארוזיה) ומקרה אחד של הצטברות נוזלים (סרומה).

"בהתבסס על מחקר זה, אפשר להניח שהתקנת טבעת מתכווננת סביב הקיבה אצל בעלי השמנת יתר עם BMI נמוך יחסית היא בטוחה לא פחות מאשר אצל מי שעומדים בקריטריונים של ארגון הבריאות האמריקני", אמרה ד"ר צ'וי.

שיפור במצב הסוכרת

מחקר נוסף שנערך באיטליה על ידי ד"ר ניקולא סקופינארו סיפק ראיות נוספות לבטיחותם וליעילותם של ניתוחים בריאטריים בבעלי BMI נמוך. כל המטופלים סבלו מסוכרת מסוג 2, וממוצע ה-BMI שלהם היה 30.9. למחצית המטופלים היה BMI נמוך מ-30.

"מכיוון שסוכרת מסוג 2 מופיעה כאשר הלבלב האנדוקריני אינו מסוגל עוד להתמודד עם התנגודת לאינסולין, ומכיוון שזו האחרונה תלויה בעיקר ברמת השומן בגוף, אפשר להניח שככל שמשקל הגוף נמוך יותר כאשר האדם חולה בסוכרת מסוג 2, השינויים הגנטיים בלבלב האנדוקריני חמורים יותר", אמר ד"ר סקופינארו מאוניברסיטת גנואה שבאיטליה.

כל 27 המטופלים במחקר זה עברו מעקף מרה-לבלב (מעקף ביליאו פנקראטי). ה-BMI הממוצע כעבור שנה היה 24.8, רמת הגלוקוז הממוצעת בצום ירדה מ-221 מ"ג/ד"ל לפני הניתוח ל-107 לאחר 12 חודשים. רמת ההמוגלובין המסוכרר ירדה תוך שנה מ-9.6% ל-5.9%.

ירידה ב-BMI ובלחץ הדם

זאת ועוד: מחקר שנערך בהודו סיפק ראיות נוספות ליתרונות הפוטנציאליים של ניתוח בריאטרי במטופלים בעלי BMI נמוך. בעלי השמנת יתר בהודו עונים בדרך כלל לתיאור "נמוכים, רזים ושמנים". אמר ד"ר שאשנק ס. שאה מקליניקת "רובי הול" בפונה שבהודו. יש להם מבנה גוף קטן, השמנה מרכזית בעיקר בבטן, תכולת שומן גבוהה בגוף, תנגודת לאינסולין ומחלת לב וכלי דם בגיל צעיר יחסית.

ד"ר שאה הציג נתונים של 15 מטופלים, שלפני הניתוח היה ה-BMI שלהם בין 22 ל-35. לכולם הייתה סוכרת חמורה מסוג 2, שהתבטאה בהמוגלובין מסוכרר בממוצע של 11%.

המטופלים עברו מעקף קיבה, ולאחר תשעה חודשים ירד ממוצע ה-BMI שלהם מ-28.9 ל-23. כל המטופלים היו בעלי ערכי סוכר תקינים לאחר תשעה חודשים ועם המוגלובין מסוכרר ממוצע של 5.9%. הם גם החלימו מיתר לחץ דם ומעודף שומנים בדם.

מסתמן כי ניתוחי ההרזיה הם בטוחים ויעילים גם לבעלי BMI נמוך מהמקובל. יחד עם זאת, הנתונים שהוצגו לעיל צוטטו בוועידת החברה האמריקנית לניתוחים מטבוליים ובריאטריים ויש להתייחס אליהם בשלב זה כאל ממצאים ראשוניים, עד שיתפרסמו בכתב עת רפואי.

בארץ ובעולם עדיין תקפות הנחיות משרד הבריאות לביצוע כל מגוון הניתוחים הבריאטריים בערכי BMI מעל 40 או מעל 35 עם תחלואה נלווית, וזאת רק לאחר שנעשו מאמצים כנים לירידה במשקל בדרכים של דיאטה ושינוי הרגלי החיים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום