שאלות ותשובות על שפעת החזירים

(0)
לדרג

האם אפשר להידבק ולהדביק? מהם תסמיני המחלה ומתי צריך ללכת לרופא? אתם שאלתם, ד"ר אפרים הלפרין השיב

מאת: מערכת zap doctors

עד כה אובחנו בישראל מספר מקרי מוות של שפעת החזירים. למרות שהמחלה נחשבת כמחלה קלה, בקרב הציבור ישנם חששות ואי ודאות לגבי הסכנות הקיימות. קיבצנו עבורכם את עשר השאלות הפופולאריות ביותר בפורום שפעת החזירים. על השאלות השיב ד"ר אפרים הלפרין.

^^1. בת דודתי החלה לפתח תסמיני שפעת כגון חום, כאב גרון, עייפות, תשישות והקאות. היא קיבלה אנטיביוטיקה ואקמול שמרגיעים בינתיים. כיצד בני המשפחה יוכלו להימנע מהדבקות, אם מדובר בשפעת החזירים?^^

כדי לצמצם את סיכויי ההדבקה ב'שפעת החזירים' מומלץ להתרחק מאנשים החולים במחלה זו, ולהקפיד על כללי הגיינה אישיים (כגון רחיצת ידיים תכופה במים ובסבון). גם חבישת מסכות פה-אף ונטילת 'טמיפלו' עשויות להקטין את הסיכוי לחלות במחלה.

^^2. מהם תסמיני שפעת החזירים?^^

תסמיני השפעת הם בדרך-כלל חום, נזלת, כאבי גרון, שיעול, קוצר נשימה ו/או כאבי שרירים. ניתן לאבחן את המחלה בעזרת משטח אף-גרון שנבדק לנוכחות הנגיף בשיטה הקרויה PCR.

^^3. האם יש חשש לאישה בהריון בחודשים מתקדמים להיות בסביבה של אדם שנדבק בשפעת החזירים?^^

כל אדם שנפגש עם חולה 'שפעת חזירים' עשוי להידבק במחלה. אישה הרה נוטה לפתח יותר את סיבוכי המחלה (כגון דלקת ראות) מאישה שאיננה בהריון. המלצתי לנשים כאלו היא לפנות לקבלת עזרה רפואית מיד עם הופעת הסימפטומים הראשונים של המחלה (שהם בדרך-כלל חום, נזלת, כאבי גרון, שיעול, קוצר נשימה ו/או כאבי שרירים).

^^4. בעלי היה חולה במשך שבוע כנראה בשפעת החזירים. עתה כבר שלושה ימים הוא ללא חום אך עדיין מרגיש חלש. האם זה הגיוני שהוא עדיין חלש? למשך כמה זמן שורד הוירוס על גבי חפצים כגון ספרים?^^

חולשה לאחר כשבוע תחלואה בשפעת היא תופעה נורמאלית מאד. בדרך-כלל הנגיף שורד מחוץ לגוף (למשל על גבי רוק הניתז על חפצים שונים) במשך מספר שעות (תלוי בתנאי מזג האוויר).

^^5. כיצד ניתן לצמצם את הסיכוי להידבק בשפעת החזירים?^^

נכון לעת הזאת כל אדם בישראל שבא במגע עם אנשים אחרים נמצא בסיכון להידבק ב'שפעת החזירים'. כדי לצמצם את הסיכוי לכך מומלץ להימנע ככל האפשר ממפגש עם אנשים חולים, ולהקפיד על כללי הגיינה אישיים (כגון רחיצת ידיים תכופה במים ובסבון).

^^6. מזה שלושה ימים יש לי חום נמוך, שיעול קל ותפקוד ירוד. כיצד אדע האם מדובר בשפעת חזירים?^^

כדי לדעת בדיוק באיזה שפעת מדובר- ובמיוחד באם מדובר ב'שפעת החזירים' - יש לקחת משטח אף-גרון ולבצע על הדגימה בדיקה הקרויה PCR (בדיקה המבוצעת כיום רק במעבדה המרכזית לנגיפים שבתל-השומר, ובמעבדה לנגיפים שבבית החולים הדסה עין כרם). יחד עם זאת, לאדם שאיננו בסיכון לפתח את סיבוכי המחלה או שאיננו חולה קשה, לא מקובל כיום לבצע בדיקה זו.

^^7. האם כל מי שנדבק במחלה חייב לקבל את החיסון 'טמיפלו'?^^

'טמיפלו' איננו חיסון כי אם תרופה (הניתנת כטיפול או כטיפול מונע). לא כל חולה ב'שפעת החזירים' צריך לקבל טיפול זה. הטיפול ב'טמיפלו' מומלץ כיום רק לחולים קשים או לכאלו שאצלם צפויים להתפתח סיבוכים מהמחלה.

^^8. באיזה שלב אדם שנדבק בשפעת החזירים מפסיק להיות מדבק?^^

הנחיות משרד הבריאות קובעות שאדם שלקה ב'שפעת החזירים' מפסיק להיות מדבק כ-24 שעות לאחר חלוף כל הסימפטומים של מחלתו.

^^9. אחותי אובחנה כחולת שפעת החזירים. מה עלינו, המשפחה שבאה איתה במגע, לעשות עכשיו?^^

כל עוד אתם - בכל גיל - מרגישים טוב, אינכם צריכים לשנות את שגרת חייכם. אם לעומת זאת מישהו מכם מפתח מחלת חום כלשהי, מומלץ לו לצמצם את מפגשיו עם אנשים ולהיבדק מיידית על-ידי רופא/ה.

^^10. האם לחולי אסתמה יש סיכוי גדול יותר להידבק במחלה?^^

סיכויי ההדבקה של חולי אסתמה ב'שפעת החזירים' הם זהים לשאר האוכלוסייה, אך במקרה שהם חולים עשויה המחלה שלהם להיות חמורה ומסוכנת יותר.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום