הוסטיבוליטיס: כוחו של התת מודע

(0)
לדרג

טיפול פסיכו-סקסולוגי בוסטיבוליטיס חושף ומשחרר רגשות שליליים לא מודעים כלפי המיניות, ובכך מונע את השיבוש ברמה הפיזיולוגית. כתבה שנייה

מאת: אילנה ארד לוין

הוסטיבוליטיס הינה דלקת תת-עורית אשר מופיעה בצורות שונות, שהשכיחה ביניהן היא סביב פתח הנרתיק, כפי שהוסבר בכתבה הראשונה בנושא. בהעדר תרופה מרפאת, מציעים גניקולוגים ניתוח להסרת האזור הנגוע. לעתים מצליח הניתוח ולעתים לא. כשזה מצליח עוברת האישה תהליך מכאיב של החלמה, אך בסוף הדרך נעלם הכאב. כשזה לא מצליח קיימים שני כישלונות:

1. הצטלקויות, עיוותים ופגיעות שונות באיבר המין; במובן זה תוצאות הניתוח אינן הפיכות.

2. אכן לאחר ההחלמה קיימת הצלחה והאישה חוזרת לקיים יחסי מין מלאים ותקינים, אלא שלאחר תקופה מסוימת של עד שנתיים חוזרת לפעמים שוב הוסטיבוליטיס ולעתים קרובות עוד יותר בגדול: הדלקת מתפשטת מפתח הנרתיק לאזורים נוספים של איבר המין.

ניסוי וטעייה

מאחר והרעיון של ניתוח באיבר המין שהוא מקום כה אינטימי וכה רגיש מבחינה עצבית מרתיע באופן טבעי, בשביל נשים רבות קיימות הצעות שונות חלקן חסרות כל יעילות וחלקן מביאות הקלה מסוימת. ישנן דיאטות תזונתיות שכוונתן לשנות את החומציות בנרתיק (מה שנקרא דיאטת דלת אוקסילטים - "בלי עגבניות ובלי חצילים"). כמו-כן, הומואופטיה ודיקור סיני מיועדים להתמודד עם מגוון תופעות גוף-נפש, וגם ביופידבק ופיזיותרפיה של רצפת האגן. לעתים מציע הגניקולוג משחת אילחוש לאזור: כוונה טובה, תוצאה גרועה. באופן עקרוני, בפסיכולוגיה ובסקסולוגיה וככל הנראה גם ברפואה, אין פתרון אחד, או תרופה אחת שהיא מתאימה לכולם.

כאשר מטופלים מקבלים תרופות שונות להקלת תסמיני דיכאון וחרדה פעמים רבות תרופה המתאימה לאחד בלתי מתאימה לחלוטין לאחר ויש תהליך נמשך של ניסוי וטעייה. כך גם בכל השיטות לריפוי וסטיבוליטיס. לא כל אישה מוכנה לעבור את ההתנסות הטיפולית הפסיכו-סקסולוגית המוצגת להלן והכוללת עבודה פסיכולוגית מעמיקה, כולל תרגולת המחייבת מחויבות ומשמעת רציפים.

גוף ונפש

התפישה הפסיכולוגית מחזיקה בדעה כי יש קשר ישיר בין עמדות ורגשות שליליים בתחומי החיים השונים לבין בעיות גופניות. ברמת היומיום כאשר אדם לחוץ לפני בחינה, ייתכן שהוא יסבול משלשול, כאב בטן, כאב ראש, הזעה, סחרחורת או יתקשה להירדם בלילה. כלומר הקשר בין חרדה ודאגה לבין התגובה המיידית ברמת היומיום הוא ידוע ומוכר למרביתנו.

דאגה וחרדה פתאומית יביאו לכווץ בבטן, מועקה בחזה, דפיקות לב מואצות, סחרחורת, חולשה, חיוורון ואף עילפון. כאשר הרגשות השליליים פועלים לאורך זמן ארוך ובאופן תת-מודע, כלומר לא באופן החווה ישירות ומיד את הקשר בין החרדה, כעס, או כאב נפשי לבין הסימפטומים הגופניים. הרגשות השליליים "עובדים" אז במסתור ולאורך זמן משבשים תפקודים פיזיים שונים במגוון תפקודי הגוף. בענייני מין חשיבותם קריטית לשיבוש התשוקה המינית ויצירת הוסטיבוליטיס. אז מה הוא הסיפור הנפשי המסתתר מאחורי הוסטיבוליטיס? אין ספק שהאישה הסובלת מוסטיבוליטיס ואשר קיימה קודם להופעתה יחסי מין תקינים הייתה בעברה, קודם הופעת התופעה, בעלת תשוקה ורצון למין. בדרך-כלל אף נהנתה ולעתים הייתה גם בעלת יכולת אורגזמית. כלומר מדובר כאן על אישה צעירה בעלת רצון בסיסי מודע לקיום יחסי מין ובעלת תשוקה מודעת ופוטנציאל של הנאה מינית. אז מדוע כל זה השתבש לפתע? (למרות שוסטיבוליטיס לא מופיע בבת אחת, אלא כתהליך הדרגתי נמשך) התשובה לכך נעוצה במורכבות הנפש האנושית.

מעמקי התת מודע

כלפי מירב תחומי חיינו יש לנו רגשות מורכבים, דואליים של חיוב ושלילה, רוצה - לא רוצה. ברמה הכי פשוטה: אני משתוקקת לאכול את העוגה הטעימה ויש לי רגשות אשמה על עודף הקלוריות. אני רוצה לחיות עם בן זוגי אך במקביל לאהבתי אליו אני גם כועסת עליו בשל תגובות מסוימות שלו, אני קשורה להורי אך בו בזמן כועסת ונוטרת להם על דרכי התנהלות מסוימות כלפי, אני אוהבת את מקום עבודתי אך הבוס מעצבן אותי, שעות העבודה מייגעות וגם המשכורת לא משהו וכך הלאה וכך הלאה. תכנים שונים ובכולם עירוב של טוב ורע, מתאים ולא מתאים.

העניינים מסתבכים עוד יותר כאשר יש רובד הכרתי מודע ואינספור רבדים לא מודעים. למעשה מה שמפעיל את גופנו הוא בעיקר הלא מודע. אין אדם היודע כיצד להפעיל עיכול של חביתה בקיבתו, כמה חומרי עיכול ומאיזה סוג עליו להפריש ובאיזה תזמון ובכל זאת כולנו מעכלים כהלכה חביתות. כנ"ל לגבי כל תפקודי האורגניזם האנושי. כל הפעלת איברי הגוף הפנימיים ממוח-לב-כליות-כבד-בלוטות הורמונאליות וכיו"ב, מיליארד פעולות המתרחשות בדיקנות ובתזמון מופלאים להפעלת המכונה המופלאה - הגוף שלנו. אין אנו יודעים במודע דבר וחצי דבר אודות כך ובכל זאת הגוף שלנו פועל מתוך ידע עצום וכביר שאין אנו מודעים לו כלל. הלא מודע הפיזיולוגי שלנו קשור גם לרגשות הלא מודעים שלנו.

אם יש בי רבדים תת-מודעים שיש בהם ללא ידיעתי המודעת רגשות ועמדות שליליים כלפי מין, אז לאחר שאתחיל בקיום יחסי מין, תיכנס "מגירה" זו לפעולה, ולאורך התקופה בה אני מקיימת יחסי מין תפעיל רגשות שליליים של חרדה, כעס, בושה ואשמה. לכל רגש יש את הפיזיולוגיה האופיינית לו, כבר ברמת התא וברמת האיבר, ולאורך התקופה בה אני מקיימת יחסי מין, הרגשות השליליים משבשים את הפיזיולוגיה ברמת התאים ברקמת פתח הנרתיק ונוצרת דלקת הוסטיבוליטיס.

העברת מסרים למוח

הגוף הוא שייצר את הוסטיבוליטיס והגוף הוא שירפא את התופעה, כמו שהוא מרפא שריטה, שטף דם ממכה או הצטננות, בתנאי שאחשוף את הרגשות השליליים ואשתחרר מהם. בדרך זו תחזור גם הפיזיולוגיה של הרקמה לתפקודה הבריא והנכון. רגשות שליליים משבשים את הפיזיולוגיה - זוהי הגישה הפסיכו-סקסולוגית.

במקביל מתקיים תרגול יומי בן שתי דקות בלבד בבית, אך קבוע ורציף מידי יום לאורך כל הטיפול של החדרת ה"מרחיבים". המסר כאן הוא למוח "היווכח שהחדרה של גוף פלסטיק צר וקטן אינה כואבת". כאשר המוח משתכנע בכך עקב התנסות רציפה בפועל הוא משחרר קמעא את כווץ הנרתיק, וכך באופן זה מחדירים בהדרגה גופי פלסטיק הולכים וגדלים בעוביים. מוח שהשתכנע שהחדרה אינה כואבת ברמת ההתנסות משפיע על שינוי פיזיולוגי בכיוון של החלמה.

טיפול פסיכו-סקסולוגי בוסטיבוליטיס עובד על שני עקרונות: ראשית, חשיפה ושחרור של רגשות שליליים לא מודעים כלפי המיניות, ובדרך זו מניעת השיבוש ברמת הפיזיולוגיה והגוף. שנית, העברת מסרים למוח שחדירה "בקטן" אינה כואבת וזאת על-ידי שימוש במרחיבים. בדרך זו המוח הולך ומשתכנע ומאפשר יותר ויותר.

בואו לדבר עם אילנה ארד לוין בפורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום