טיפול שיניים בגיל השלישי

(0)
לדרג

אפשר להתחיל לחייך: טיפול דנטלי בגיל הזהב שינה את תדמיתו בשנים האחרונות, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה, הידע והחומרים החדשים ברפואת שיניים

מאת: ד"ר אביטל מתן

עלייה המתמדת בתוחלת החיים יחד עם המודעות הגוברת והדרישה לאיכות חיים בגיל השלישי דורשת התייחסות מיוחדת למטופלים המשתייכים לקבוצת זו. למטופלים בגיל השלישי יש להתייחס בכובד ראש לכל בעיה ולא להזניח, מכיוון שאיכות הלעיסה והאכילה דווקא בגיל הזהב היא קריטית ומשפרת פלאים את איכות החיים.

כמעט כל מטופל בגיל השלישי סובל לפחות מבעיה אחת מתוך רשימה הכוללת את עששת השורשים, יובש פה (מחלת "סיגורן"), סרטן הפה, חניכיים נסוגים, פטרת בלשון, ומתופעות לוואי המתבטאות בפה וקשורות לבעיות רפואיות כלליות ולנטילת תרופות כמו תרופות ללחץ דם, לבעיות הורמונאליות וכדומה.

החמרת בעיות קיימות

מדוע צצות בעיות השיניים דווקא בגיל השלישי? למעשה מדובר בהחמרת בעיות קיימות ובהאצת התהליכים הפתולוגיים כנסיגת חניכיים; למשל מגיל 25 לערך עולה שכיחות מחלות החניכיים יחסית למחלת העששת, מה שמתבטא בנסיגת חניכיים ואובדן התמיכה לשיניים כאשר התהליך מואץ. בגיל השלישי נחשפים שורשי השן, דבר היכול להביא לפגיעה עששתית בשן ולניידותה עד מצבי אובדן לשן. תזונה עתירת סוכר הנפוצה יחסית בגיל השלישי בקומבינציה עם יובש פה המאפיין את האוכלוסייה בגיל זה מאיצה את תהליך העששת.

מהדברים עולה חשיבות רבה ובמיוחד בגיל השלישי לשמר את המשנן הקיים בפרט ואת בריאות הפה בכלל. מומלץ להקפיד על היגיינה מקסימאלית, צחצוח יומיומי, ושימוש במברשות איכותיות, בקיסמים ובמכשירי עיסוי לחניכיים. כאשר נתקלים במקרים של פטרת הלשון (מוניאליאזיס), נדרש גם ניקוי לשון באמצעות מנקה ייעודי. יש חשיבות רבה לביקור תדיר אצל רופא השיניים ואצל השיננית (לפחות פעמיים בשנה) על מנת לאתר בעיות ולטפל בהן מוקדם ככל האפשר.

תפקוד ואסתטיקה

במהלך הטיפול חשוב להיות עם יד על הדופק, כי לא כל פעולה מתאפשרת בגיל המבוגר. חשוב להיות קשובים מאוד על מנת להתאים תוכנית הטיפול לתרופות השונות אותן לוקח כל מטופל. לפעמים יש להעניק כיסוי אנטיביוטי ולשמור על רווח בין התורים כדי שהגוף יתאושש עד הטיפול הבא.

טיפול דנטלי בגיל הזהב שינה את תדמיתו בשנים האחרונות יחד עם התפתחות הטכנולוגיה, הידע והחומרים ברפואת שיניים. אם פעם היה ברור שלכל סבא יש כוס עם שיניים תותבות, הרי שבעידן ההשתלות והשיטות לשחזור עצם ניתן לשפר פלאים את איכות התפקוד ואת איכות החיים לאורך ימים ושנים. במחקר מאמצע שנות התשעים נמצא כי כ-60% מבני הגיל השלישי משוקמים על-ידי תותבות, הרי במחקר עדכני נמצא כי רק 25% משוקמים כך.

מטופלים בני הגיל השלישי צריכים לברר מול הרופא המטפל אלטרנטיבות טיפוליות ובמיוחד אלו המעניקות תפקוד ואסתטיקה טובים. הרופאים המטפלים צריכים להתייחס למטופליהם בני הגיל השלישי לא בהתאם לגיל הכרונולוגי אלא בהתאם לרצונם וציפיותיהם, מה שיבטיח שביעות רצון תוך שיפור בביטחון העצמי ובאיכות החיים.

ד"ר אביטל מתן הוא מומחה בשיקום הפה ומשנה למנכ"ל מכבידנט.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום