נטורופתיה: כוח הריפוי הטבעי

(0)
לדרג

גישת הטיפול של הרפואה הנטורופתית היא הוליסטית. הדגש הוא בריפוי כל הגוף ולא רק בחלקים בודדים או בסימפטומים שונים

מאת: מיכל לזרוביץ

רפואה נטורופתית (טיפול טבעי) היא מקצוע בריאותי אשר שם דגש על מניעת מחלות וטיפול בהן בעזרת קידום תהליך הריפוי העצמי, שהוא כוח הריפוי של הטבע. נטורופתיה הייתה נפוצה במאה ה-19 באירופה (נקראה אז - ריפוי טבעי או "Natural Cure"), תוך שימוש בתזונה, צמחים, מים ואוויר.

כוח הריפוי של הגוף והטבע הוא הבסיס לרפואה הנטורופתית. המשמעות היא שאם רק ניתן לגוף שלנו את ההזדמנות הנכונה הוא יצליח לרפא את עצמו ויישאר באיזון. תחום הרפואה הנטורופתית הוא שילוב של ידע מודרני מהרפואה המערבית ואומנות הריפוי הטבעי. התחום התפתח בצורה דרמטית בשנים האחרונות, מגובה במחקרים עדכניים ומקיף את כל תחומי הרפואה החל מטיפול בשלב ההריון ועד לטיפול הגריאטרי.

באירופה ובארה"ב הרפואה הנטורופתית מאוד פופולרית ומעמדה איתן ומוכר. גם בארץ מעמדה של הרפואה הטבעית מתחזק, כשיותר ויותר אנשים פונים לטיפולים אלו. הרפואה הנטורופתית הוכחה כיעילה עבור מרבית הבעיות הבריאותיות, אקוטיות וכן כרוניות. בדרך-כלל מרפאים נטורופתיים משתמשים בכלים מגוונים לצורך טיפול וייעוץ: אבחון אירידיולוגי (לפי קשתית העין), תזונה טבעית והוליסטית, צמחי מרפא, תוספי תזונה, ארומתרפיה, פרחי באך לאיזון רגשי וטיפולי גוף נפש.

טיפול מונע

בשנים האחרונות האיבחון האירידיולוגי (לפי קשתית העין), שהוא כלי האבחון של הרפואה הטבעית תופס תאוצה ככלי אבחנתי ממדרגה ראשונה. יתרונו הגדול הוא בהיותי בלתי חודרני ופולשני.

האיבחון האירידיולוגי מאפשר איבחון מדוקדק של מגוון מצבים פתולוגיים כולל זיהוי טרום-קליני של תהליכים פתולוגיים, דבר המאפשר שימת דגש על מניעה ופוקוס על טיפולים מונעים, עוד לפני שהפתולוגיה או המחלה פורצת. באבחון זה ניתן לקבל תוך זמן קצר תמונה כללית על הנטייה הבסיסית של האדם. אבחון זה מאפשר לראות מה קורה באיברים השונים, לזהות בעיות שונות שכבר קיימות בגוף והיכן יש חולשות, נזקים וחסרים או נטייה למחלות שיכולות להתפתח בעתיד (ללא צורך בפלישה לגוף). בהתאם לכך ניתן לטפל ולחזק.

כשמזהים חולשות מולדות או נרכשות יש להתאים טיפול מונע ולהדריך לאורח חיים מתאים לפי המצב. כאן כוחה הגדול של הנטורופתיה והאטרקטיביות שלה - מתן פתרונות מניעתיים בזמן עם סיכון נמוך לתופעות לוואי וכן טיפול במצבי חולי שכבר קיימים.

חיזוק מערכות הגוף

הנטורופתיה מתייחסת למחלה כסימן להפרה באיזון הגוף. נטורופתים מייחסים למצב "אקוטי" כגון הצטננות, חום או התפרצויות בעור כסימן של "משבר ריפוי", אשר בו הגוף מנסה להיפטר מרעלנים שהצטברו בתוכו כתוצאה מהרגלי חיים לא בריאים; לכן התוצאה של דיכוי סימפטומים של מחלה אקוטית בתרופות כימיות וקונבנציונליות יכול לגרום לכניסת הרעלנים עמוק יותר לגוף במקום שיסולקו החוצה. התוצאה עלולה לגרום להתפתחות של מחלות כרוניות.

הגישה של הרפואה הנטורופתית והטבעית היא חיזוק מערכות ההגנה של הגוף על מנת שיוכל לרפא את עצמו ולא רק לטפל בסימפטומים. כדי להירפא מהמחלה (בניגוד ל"הרדמת" הסימפטומים) הינך חייב לטפל בסיבת הבעיה ולהישען על שיטות טיפול טבעיות. אין דרך אחרת ואין קיצורי דרך; זוהי הדרך אליה הטבע מכוון.

חשיבות רבה ניתנת בקליניקה הנטורופתית ללקיחת אחריות של המטופלים על מצב בריאותם תוך הכוונה לאורח חיים בריא יותר. זה הזמן לחזור למקורות הטבעיים ולתת כבוד לחוקי הטבע הבסיסיים. תזונה לקויה ואורח חיים לא תקין הם השורש למרבית בעיות הבריאות. חדשות לבקרים אנו נתקלים "בתגלית מהפכנית" המופיעה במאמרים או בתקשורת: "נמצא כי סרטן נגרם על ידי תזונה לקויה". האם זוהי אכן ידיעה מרעישה? האם לא ידענו כי התזונה וכל מה שאנו מכניסים לגופנו משפיע על בריאותנו? או שפשוט רובנו תלויים בתרופות הכימיות (כי זה נוח וקל יותר) עד כי שכחנו שכוח הריפוי מצוי בידנו.

לכל מחלה מודרנית יש סיבה, הסיבה היא לא תמיד פיזיולוגית. בריאותנו המנטאלית והנפשית משפיעה על בריאותנו הפיזית. אין אנו מקבלים בירושה את המחלות שאנו סובלים מהן. אנו יורשים את החולשות באיברי הגוף, ואם חולשות אלו לא תטופלנה כראוי, הן שיובילו למחלות בעתיד. טעות היא אם נתייחס למחלה כאל משהו שירשנו או כאל משהו ש"תפס" אותנו במקרה ועוד לחשוב כי הפיתרון הוא בליעת תרופה בלבד. כולנו נולדים עם מערכת של תכונות גנטיות או חולשות של איברים מסוימים החושפות אותו למחלות שונות; לכן הפיתרון האמיתי הוא חיזוק אותם איברים חלשים על מנת לשמור על בריאותנו. זוהי אחת ממטרות הטיפול הנטורופתי.

טיפולים טבעיים

כאמור, הנטורופתיה מדגישה את הצד ההוליסטי בטיפול בחולה באמצעים טבעיים ולכן הטיפולים אינם פולשניים ואין צורך בשימוש בתרופות כימיות וסינטטיות. אם ניקח כדוגמא את סוגיית התזונה, קיימת הסכמה כי "תזונה גרועה" גורמת למחלות ואילו "תזונה איכותית" מונעת מחלות. קיימות עדויות לכך כי שבטי מהגרים בארה"ב שניזונו באופן מסורתי ממזון בסיסי כמו דגנים מלאים, קטניות, סיבים וירקות פיתחו מחלות שונות לאחר שאימצו את הרגלי האכילה של האדם הלבן. על-פי הנטורופתיה תזונה טבעית עוזרת כמעט בכל מצב מאחר ותזונה נחשבת ל"דלק" של כל התהליכים הכימיים בגופנו. התזונה הטבעית דוגלת במזון צמחי, הכולל: דגנים מלאים, פירות וירקות, קטניות, מזון מקרוביוטי (מזון טרי ולא מעובד, במצב הקרוב למצבו בטבע), דגים מים צפוני ועוד.

דוגמא נוספת לטיפול טבעי היא הטיפול בצמחי מרפא. השפעת צמחי מרפא נובעת מהחומרים הפעילים אותם הם מכילים; אך גם לצמחי מרפא השפעות אנרגטיות, כגון צמחים מקררים או מחממים, צמחים מרים המנקזים מערכות מסוימות בגוף ועוד. הטיפול בצמחי מרפא מכוון לתמוך ולסייע בתפקודן התקין של מערכות הגוף במינימום תופעות לוואי ועם יעילות מקסימלית. פורמולת הצמחים מותאמת באופן אישי על ידי הנטורופת ומורכבת ממספר צמחים הפועלים בניהם באופן סינרגטי (הרמוני).

^^מדוע מומלץ לשלב טיפול נטורופתי כחלק מאורח חיים בריא או במצבי חולי?^^

כוחה הגדול של הנטורופתיה והאטרקטיביות שלה במתן פתרונות מניעתיים בזמן עם סיכון נמוך מאד לתופעות לוואי אם בכלל.

בעזרת אבחון נטורופתי ניתן לזהות (גם באמצעות אבחון אירידולוגי לפי קשתית העין) חולשות של מערכות הגוף ולחזקן באמצעות טיפול מונע עוד לפני התפרצות המחלה.

התאמת תזונה טבעית כולל תוספי תזונה וצמחי מרפא לשמירה על בריאות הגוף.

גישת הריפוי של הרפואה הנטורופתית היא הוליסטית. הדגש הוא בריפוי כל הגוף ולא רק בחלקי גוף בודדים או בסימפטומים שונים.

הטיפול הנטורופתי משלב גישות טיפוליות טבעיות ולא פולשניות העוזרות לגוף בריפוי עצמי של מחלות אקוטיות וכרוניות.

לריפוי הנטורופתי מעט מאד תופעות לוואי אם בכלל.

הרפואה הנטורופתית נחשבת יעילה. על ידי שמירה של שני עקרונות נטורופתיים: מציאת הסיבה לבעיה וטיפול בגוף כולו, משך ועוצמת המחלה מתקצרים והמטופל מבריא מהר יותר.

בטיפול נטורופתי, חלה ירידה משמעותית ביציאה מאיזון במקרים של מחלות כרוניות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ומחלות אוטואימוניות.

לסיכום, הנטורופת/ית פועל/ת יחד עם המטופל להשגת בריאות מקסימלית, תוך שמירת העיקרון "אל תזיק למטופל". הרפואה הנטורופתית משלבת את חוכמת הריפוי העתיקה והמסורתית יחד עם הידע של הרפואה המודרנית, כדי להבטיח איכות חיים לחיים.

מיכל לזרוביץ, N.D, היא נטורופתית ומומחית בטיפולים טבעיים.
הפרופיל של ד"ר מיכל לזרוביץ בגוגל פלוס.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום