שיקום הפה: שתלים דנטאליים

(0)
לדרג

חללים פעורים במקום שיניים שנעקרו הם בעיה בריאותית ואסתטית. שתלים יכולים להשלים את החסר או לשפר את תפקודם של תותבות וגשרים

מאת: ד"ר דוד סודאי

שיניים חסרות גורמות לבעיות תפקודיות, לפגם אסתטי, והיעדרן משפיע גם על שיניים אחרות, כולל בריאות, בשאר חלל הפה.

חלל במקום שן קדמית, הנגלה בעת דיבור או חיוך, יוצר הפרעה אסתטית והפרעה לדיבור ולהגייה. להיעדרה של שן טוחנת יש השפעה על הלעיסה: מוגבר העומס המופעל על השיניים הסמוכות, וכך הן נחלשות ועלולות לפתח ניידות. במקביל תיתכן הטיית השיניים הסמוכות והנגדיות, ותזוזתן אל עבר אזור החסר, באופן היוצר עיוותים במנחי השיניים העלולים להשפיע אסתטית, וליצור חבלה בשיניים עקב פעולה לא מאוזנת של כוחות הסגר. הטיות השיניים יוצרות קושי רב בניקוי ובתחזוקה, וכך נוצר מסתור לרובד החיידקי, העלול ליצור בהן עששת (ריקבון) ומחלות חניכיים. הרובד, בשילוב כוחות הסגר הפועלים על השיניים שלא בכוון ציר האורך שלהן, מעודד ספיגת עצם המשפיעה על יציבותן. ההפחתה במספר השיניים התומכות גורמת להפחתה בתמיכה לכוחות הסגר, וכך מועברים הלחצים לשרירים ומפרקי הלסת. מצב זה עלול ליצור כאבים, הגבלה בפתיחת הפה ואי נוחות רבה.

שיקום האזור ללא השיניים, חיוני לייצוב הסגר ולמניעת סבל והפרעות בתפקוד הפה. השלמת חוסר שיניים חלקי או מלא מתבצעת על ידי שחזורים קבועים, כתרים וגשרים, ועל ידי שחזורים נשלפים, תותבות חלקיות ושלמות.

משלימים את החסר

שתל הוא תחליף מלאכותי לשורשי השיניים אשר נעקרו, ומטרתו למלא מקום של שן או מספר שיניים חסרות בפה. במקרים של חוסר שיניים חלקי או מלא, כאשר המטופל מבקש לבצע שיקום קבוע (שלא ניתן להוציאו מהפה), ניתן לבצע שיקום על גבי שתלים. שתלים הם ברגים מטיטניום, המוחדרים לעצם הלסת. אליהם מחברים פינים (מבנים) המהווים בסיס לכתרים ולגשרים.

במקרים של חוסר עצם בלסת לצורך ביצוע השתלות, מבוצעים ניתוחים של בניית עצם, היכולים לחייב הרמה של רצפת הסינוס בלסת העליונה או בניית עצם בדרכים נוספות בלסת התחתונה, על מנת לאפשר גם במקרים קשים אלו ביצוע השתלות ושיקום על גביהן.

ביצוע שתלים הוא תחליף קבוע ובטוח לשיניים חסרות. השתלים מספקים פתרון קבוע לפרקי זמן ארוכים - גם אם לאחר מספר שנים מתעוררת בעיה, ניתן לחזור בשנית על התהליך. יתרונם העיקרי של השתלים הוא בכך שהם מחליפים שיניים שנעקרו, נשרו או נשברו ומונעים צורך בעירוב ופגיעה בשיניים סמוכות, אשר לעיתים הן שלמות ותקינות.
ניתן לבצע השתלה במקרים של אובדן שן כתוצאה מחבלה, עששת או מחלת חניכיים. במקרים שבהם אין מספיק שיניים לבצוע שיקום קבוע, הפתרון החלופי הוא תותבת חלקית להוצאה. שיקום על גבי שתלים מאפשר לבצע גשר קבוע, אשר אין צורך או אפשרות להוציאו מהפה. במקרים שבהם למתרפא תותבת שלמה, ניתן לבצע שתלים אשר משפרים מאוד את יציבות התותבת, אחיזתה ותמיכתה על ידי מכשור המורכב על השתלים. ביצוע שתלים מסייע גם בשימור רמת העצם, אשר נוטה להיספג בהיעדר שיניים, על מנת לבצע את ההשתלה יש צורך בין היתר, בחניכיים בריאים, בהיגיינה אוראלית טובה ובעצם בכמות ואיכות מספקות.

בתהליך ההשתלה מוחדר השתל אל עצם הלסת. במשך הזמן תאי עצם מתפתחים, מקיפים את השתל ומחזקים אותו במקומו. התהליך אורך 6-4 חודשים, עד להשגת איחוי מלא עם העצם (אוסאואינטגרציה). תיתכן רגישות או נפיחות כמה ימים לאחר הניתוח, וניתן ליטול משככי כאב או אנטיביוטיקה לפי התוויית הרופא המטפל. יש לצרוך מזון רך וקר ביום הראשון שלאחר הניתוח, ולאחר מכן ניתן לעבור לתזונה חמה. בשלב ראשון מוחדר השתל לעצם הלסת, החניכיים נתפרים מעליו, והוא מושאר לתקופת היקלטות. בשלב השני, לאחר מספר חודשים, יפתח הרופא שוב את החניכיים ויחבר לשתל מבנה, אשר ישמש כמשענת לכתר, גשר או תותבת שיורכבו בשלבי השיקום.

חלופות נוספות לשיניים חסרות

כתר הוא שחזור קבוע של כותרת השן. גשר לעומת זאת, הוא שחזור קבוע המשלים שן או שיניים חסרות, הנשען על גבי השיניים הסמוכות. תותבת נשלפת חלקית מספקת תחליף מלאכותי לשיניים בלסת חסרת שיניים. קיימות תותבות קשיחות או תותבות גמישות. תותבת נשלפת שלמה משמשת תחליף לכל השיניים הטבעיות בלסת מחוסרת השיניים ומשחזרת את התפקוד והאסתטיקה של השיניים החסרות, ונותנת תמיכה לרקמות הפנים ה"נופלות" בהיעדר תמיכה של השיניים.

תותבת אשר ממלאת את מקומן של שיניים חסרות עלולה לגרום למספר בעיות, כגון אי נוחות בפה בשל חיכוך התותבת בחניכיים, רפיון התותבת - הרגשה של "חופשיות" התותבת המקשה מאוד על דיבור ולעיסה, ויוצרת גם אי נעימות בפני הסביבה.

במקרים של חסר בשיניים, מצב בריאותי המאפשר ביצוע שתלים, ועצם באיכות ובכמות מספקות, הרי ששתל הוא הברירה הנכונה. מחלות כרוניות וצחצוח לקוי יכולים להשפיע לרעה על הריפוי שלאחר ההשתלה, ולפגוע בהצלחת הטיפול. גורמים אלו חשובים יותר מגיל בקביעת ההתאמה לטיפול. במקרים שבהם היה אובדן שיניים אחוריות, והמתרפא שוקם באמצעות תותבת חלקית הניתנת להוצאה, השתל מאפשר לשחזר את האזור באמצעות תותבת קבועה. במקרים שבהם המתרפא משוקם באמצעות תותבת שלמה, ניתן לבצע שתלים אשר משפרים מאוד את יציבות התותבת על ידי מכשור המורכב על השתלים.

ד"ר דוד סודאי הוא מומחה ויועץ לשיקום הפה ברשת מרפאות "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורום שתלים דנטאליים.

למידע נוסף ליחצו השתלות שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום