ילדים: מניעת השמנה בחופש הגדול

(0)
לדרג

במה שקשור לתזונה והשמנה, החופש הגדול עלול להפוך לפצצת קלוריות מתקתקת. תפקיד ההורים לעזור לילדיהם לשמור על משקל וכושר גם בקיץ

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

כהורים, השפעתנו על חינוך הילד ועל איכות חיי היום-יום שלו היא קריטית. עונת החופש הגדול מציבה אתגרים רבים לילדים: ילדים ובני נוער רבים מבלים את החופש הגדול בישיבה ממושכת מול הטלוויזיה והמחשב, בעודם אוכלים בלי הרף חטיפים משמינים, גלידות ומזון מהיר. מכאן הדרך להשמנה קצרה, ועלינו לעזור להם להימנע ממנה.

מגיפת השמנת יתר שוטפת את העולם המערבי, ובכללה גם את ארצנו, ואיתה תחלואה הכרוכה בהשמנה. כמבוגרים, אנו בוחרים להתעלם מן ההמלצות ולעיתים לא ליישמן, אך כאשר מדובר בילדינו, עלינו להיות אלו שאוכפים את ההמלצות הללו. החופשה הממושכת מציבה אתגרים רבים לילדים. גם אלו שכן השתתפו בתוכניות חינוך גופני בבתי הספר, מוצאים את עצמם לפתע ללא סדר הכופה זאת עליהם.

שמירה על המשקל

כדי שלא לחזור לבית הספר בראשית ספטמבר עם כמה "צמיגים" חדשים, ולהקפיד לשמור על משקל תקין, הנה כמה טיפים ועצות:

- ודאו כי בבית לא נמצאים מאכלים עתירי סוכר. למשל, אל תחזיקו גלידות במקרר באופן קבוע ושוטף "בשביל הילדים", קנו אותם בטיול בחוץ, רק באופן חד פעמי.

- החליפו את חטיפי הצ'יפס שהילדים כל כך אוהבים באספקה שוטפת של פירות טריים.

- כבו את הטלוויזיה בזמן הארוחות.

- הימנעו מאחזקת משקאות ממותקים ומוגזים - מים או חלב דל שומן עדיפים.

- קחו את הילדים לטיול ביחד איתכם אחרי ארוחה משותפת. דאגו לחילוץ עצמות שוטף של הילדים.

- תגמלו ילדים על ביצוע פעילות גופנית הכרוכה בעזרה בבית: עבודה בגינה, בניקיון הבית, הליכה עם הכלב.

- השתדלו להיות מודל לחיקוי של חיים נכונים ובריאים - יש חשיבות ערכית רבה לכך. הילדים יאמצו התנהגות דומה, שכן אתם בעצמכם משמשים להם דוגמה, ומאוחר יותר בחייהם הם יישמו את העקרונות הללו בכל עת בעצמם.

- הגבילו את שעות משחקי המחשב והצפייה בטלוויזיה, על ידי יצירת "כללי בית לחופש הגדול", גם אם הילדים שלכם מביעים מחאה על כך, עודדו אותם לבצע פעילות גופנית שגרתית בכל יום על מנת שיפעילו את עצמם באופן פיזי.

- כאשר הלימודים יתחדשו, גירמו לכך שהילדים שלכם יוכלו לענות על השאלה, מה עשיתם בחופש הגדול? ב"עשינו הכול על מנת להפוך אותו לחופש בריא וספורטיבי".

- תכננו את הארוחות והפעילות: כדאי להכין מערכת אכילה מסודרת יחד עם הילד, ולתכנן את הארוחות השבועיות שלו על פי העדפותיו. כדאי להגביל מאכלים מסוימים כמו צ'יפס, נקניקיות וחטיפים, ולעודד אכילה מרובה יותר של ירקות. כאשר מתחילה החופשה, חשוב לשוחח עם הילד ולקבוע כללים וגבולות לאכילה ובטיחות בבית. רצוי לקבוע שאכילה תהיה ליד שולחן בצורה מסודרת, ולא ליד הטלוויזיה או המחשב. מומלץ מאוד להגביל את הילד לחטיף אחד ביום.

- הכינו ארוחות קלות: מומלץ להכין לילד ארוחה קלה, שאינה דורשת חימום, לשעות הצהריים. את הארוחה החמה כדאי לאכול בערב יחד עם כל בני הבית. ארוחה משותפת אחת ביום חשובה מאוד, וכך גם יש להורים אפשרות לראות מה הילד אוכל, וכן לשבת איתו ולספק לו חוויית אכילה נעימה וחיובית. אפשרויות לארוחה קלה יכולות להיות כריך עם טונה או ביצה וירקות (רצוי כריך מלחם מלא ופרי); סלט פסטה קר עם גבינה בולגרית (לא יותר מ-5% שומן), ירקות וזיתים; או יוגורט עם גרנולה ופרי. בארוחה החמה הקפידו על מזון איכותי ביתי, והשתדלו להימנע מקניית מזון תעשייתי מוכן.

- הקפידו על שתייה: חשוב להדגיש את חשיבות שתיית המים. מומלץ שלא לשתות שתייה מתוקה או מיצים, גם לא מיצים טבעיים. מומלץ להכין קנקן מים קרים או בקבוק קטן של חצי ליטר, שאותו הילד יוכל לקשט ולרשום עליו את שמו. היתרון בהכנת בקבוק מים הוא האפשרות לתת לילד אומדן ברור של כמות המים שעליו לשתות עד הצהריים. לילדים שאינם אוהבים מים אפשר להכין חליטה של נענע, לימונית או עשב לימון, שיש להם טעם מרענן ונעים לשתייה.

- פעילות גופנית משותפת, זמן איכות עם הילדים: קיץ הוא זמן מצוין לפעילות ספורטיבית. היות שבדרך כלל הזמן הפנוי עם הילדים הוא בערב, יש לקבוע תוכנית פעילות יומית שכוללת שחייה, הליכה ברגל או רכיבה על אופניים. מסגרת תאפשר לילד לבצע פעילות גופנית תוך בילוי זמן איכות עם ההורה. לבוגרים יותר אפשר להציע עבודה בחופשה או עזרה על ידי התנדבות. כך יופחת מספר שעות השעמום בבית, שיכולות להביא לאכילת יתר. חשוב להנחות את הילד ולקבוע את השעות המותרות לצפייה בטלוויזיה. כך, לדוגמה, אפשר להחליט במשותף על הפחתה של שעה אחת משעות הצפייה, ולהמיר אותה בשעת פעילות גופנית באמצעות רישום לחוג, על ידי קלטת או בכל דרך אחרת שנראית לכם.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום