סכנות הקיץ: התייבשות ומכת חום

(0)
לדרג

בעונה החמה ישנן סכנות של מכת חום והתייבשות הנובעות מאיבוד נוזלים וחשיפה לשמש. נכנסים לכוננות קיץ ולמשמעת מים

מאת: ד"ר עאמר חוסיין

מכת חום הינה עליה חריגה בטמפרטורת הגוף, הנגרמת בשל בעיה בפליטת החום הנוצר בו ופגיעה במנגנון ויסות חום הגוף, הגורמת לפגיעה ברקמות הגוף. מכת חום היא מצב שבו, בדרך כלל עקב חשיפה לטמפרטורות גבוהות ביחד עם פעילות גופנית, נפגע מנגנון ויסות החום של הגוף. כתוצאה מכך נוצר מצב של הצטברות חום בגוף ועלייה בטמפרטורת הגוף ונגרם הרס רקמות אשר עלול לגרום למוות במקרים קיצוניים.

התסמינים למכת חום קלה יכולים להתבטא רק בדופק מהיר, הזעה מרובה, כאבי ראש, סחרחורת קלה ובלבול עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית. במכת חום חמורה, תעלה בדרך כלל טמפרטורת הגוף על 40 מעלות, העור יהיה חם, יבש וסמוק, ולעתים ייגרמו הזיות, פרכוסים ואובדן הכרה. חלק מהתסמינים כמו דופק מהיר, חולשה ובלבול עד מצב עילפון יכולים להיות קיימים במצב של התייבשות, אך במצב של התייבשות תתלווה גם תחושת צמא, יובש בפה ולחץ דם נמוך.

החזרת הנוזלים לגוף

הגורמים למכת חום הם בדרך כלל טמפרטורות גבוהות ויובש או פעילות גופנית מאומצת מאוד ולעתים צירוף של השניים.

הטיפול העיקרי במכת חום הוא הניסיון להחזרת הטמפרטורה של הגוף למצב הנורמלי. ניתן לקרר את הגוף באמצעות הרטבתו במים, או טבילתו באמבט פושר. רצוי מאוד להעביר את הנפגע למקום קריר, ממוזג ומוצל, להחזיר נוזלים באמצעות שתייה או הזרקה תוך ורידית של מי מלח ואף לתת תרופה להורדת חום במקרה שטמפרטורת הגוף מעל 38 מעלות.

בישראל עולה הנושא לכותרות מדי קיץ בעקבות מספר מקרי מוות ממכת חום מות ילדים ופעוטות שהושארו במכוניות סגורות והתחממו לטמפרטורה גבוהה מהשמש הקיצית והפכו למלכודות מוות.

עוד מפגע שיש להישמר מפניו עקב מזג האוויר החם ששורר בארצנו, הוא סכנת התייבשות - מצב של מחסור בנוזלים בגוף. שיעור הנוזלים התקין הוא 70% והוא חיוני לפעילות התקינה של המנגנונים השונים שבגוף. ההתייבשות מתרחשת כאשר כמות הנוזלים אשר נקלטת דרך הפה קטנה מהכמות אותה מאבד הגוף בשתן, בצואה, בנשימה, באידוי דרך העור או בהקאות.

להורים ולמטפלים בילדים מומלץ להישאר עם הילדים במקום ממוזג ולהקפיד בימים אלה על שתייה מרובה, גם אם הילד לא חש בצימאון. מנגנון ההגנה של הגוף כנגד התייבשות הוא תחושת הצימאון, אולם המנגנון אינו יעיל דיו, מאחר וכמויות המים המרוות את הצימאון קטנות בהרבה מאלה החסרות בגוף; על כן יש לעודד שתייה מרובה וללא קשר לצמא מה שנכון לגבי ילדים, נכון גם לגבי מבוגרים.

ד"ר עאמר חוסיין הוא מנהל חדר המיון במרכז הרפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום