תקופת המבחנים - נרגעים ונבחנים

(0)
לדרג

כדי לעבור את תקופת המבחנים בהצלחה, נדרשת מידה רבה של שלווה. תזונה מתאימה, שתייה ושינה טובה יספקו את האנרגיה הרצויה

מאת: ד"ר רחל הרינג חנית

עבור הסטודנטים, התיכוניסטית ומשלימי הבגרויות, הימים הקרובים הם לחוצים במיוחד. תקופת המבחנים מתחילה ואיתה המתח והחרדה שלעיתים עלולים לשבש מבחן שלם. לכן, חשוב להתכונן ולהצטייד לקראת הבחינה בכמה אמצעים שעשויים להרגיע ולשפר את הריכוז.

^^אוכל:^^

מומלץ לאכול ארוחה קלה בלבד לפני המבחן, כדי לספק אנרגיה גופנית ולהשקיט רעב ומצד שני לא להכביד על הגוף ולגרום לו לעייפות מהצד השני. מומלץ על ארוחה שתכלול דגנים, פירות יבשים ושתי פרוסות לחם. ליתר ביטחון כדאי לקחת גם כריך קטן למבחן למקרה של רעב פתאומי אותו חשוב להרגיע.

^^שתייה:^^

רבים מהנבחנים דואגים לשתות קפה לפני בחינה כדאי "להתעורר" ולהיות מרוכזים. משקאות המכילים קפאין אכן משפיעים על ריכוז, אך יחד עם זאת, הם מעלים את לחץ הדם ועלולים להגביר חרדה ולא להפחית אותה. בנוסף, משקאות אלו גורמים להשתנה מרובה, דבר לא רצוי במיוחד בזמן מבחן. על כן, רצוי להימנע מקפה בזמן בחינה. ההמלצה הטובה ביותר במקרים אלו היא שתיית מים מינרלים.

^^תכשירים מרגיעים:^^

בכל בית מרקחת ניתן למצוא מגוון גדול של תכשירים מרגיעים מסוגים שונים. בבחירת תכשיר מומלץ לוודא כי הוא איננו גורם לנמנום או טשטוש.

^^כאבי ראש ומיגרנות:^^

מתח הוא מתכון מצוין לכאב ראש, על כן מומלץ לקחת לבחינה את משכך הכאבים המועדף עליכם. בקבוק המים חיוני גם במקרים אלו ועשוי לסייע במידה והדבר נובע מהתייבשות. למקרים של התפתחות מיגרנה מומלץ להצטייד בתרופות למיגרנה.

^^ממתקים:^^

רבים מהנבחנים אוהבים להביא למבחן ממתקים שונים ובעיקר כמויות גדולות של שוקולד בהסתמך על כך שהוא ממריץ ומשפר את הריכוז. נכון שבאכילת שוקולד, עולה רמת הסוכר בדם, דבר המסייע לערנות ולפוקוס, אך לאחר צריכת סוכרים, הגוף חווה ירידת סוכר שגורמת לעייפות וחוסר ריכוז. על כן, לא מומלץ להסתמך על ממתקים כמשפרי ריכוז. הארוחה המזינה שלפני המבחן, או כריך קטן בזמן הבחינה, הם שאמורים לספק לגוף את האנרגיה הדרושה לכל אורך המבחן.

^^שינה:^^

חוסר שינה הוא מרכיב עיקרי בחוסר ריכוז וחוסר תפקוד בזמן מבחן. על כן חשוב לדאוג לשינה סדירה, כבר כמה ימים לפני ליל המבחן. יש לדאוג לשינה רציפה של 6 שעות מינימום בכל הימים שלפני כן. כמובן, ככל שישנים יותר כך הערות בבוקר גדולה יותר. לעומת זאת לא כדאי להפריז בשינה, שכן שינה מוגזמת מביאה גם היא לעייפות ולחוסר ערנות.

^^נשימה:^^

לפני התחלת כתיבת המבחן, כדאי לעשות תרגילי נשימה המשחררים את הגוף ממתחים ועוזרים לו להירגע. מומלץ לקחת נשימה עמוקה, לנשוף אותה לאט ולחזור על הפעולה שלוש פעמים.

^^פעילות גופנית:^^

בזמן לחץ, קצב דפיקות הלב גובר, שרירי הגוף מתכווצים, והגוף נכנס למצב של סטרס (בדרגות שונות). לכן, רצוי לבצע בתחילת המבחן כיווץ שרירים (בזרועות, ברגליים וכדומה) ולאחר מכן שחרור והרפיה, בדומה לפעולת המתיחות המתבצעות בחדר הכושר; זאת עושים תוך נשימות עמוקות ושחרורן האיטי (כפי שתואר קודם לכן). רצוי לחזור על פעולות אלו לכל אורך המבחן מפעם לפעם. כיווץ והרפיה יעניקו לגוף הפגת מתחים ושחרור, החיוניים לו בשעת המבחן.

ד"ר רחל הרינג חנית היא נוירולוגית בכירה במרכז הרפואי "מאיר".

בואו לדבר על זה בפרום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום