ירידה במשקל בראי הרפואה הסינית

(0)
לדרג

הסוף לדיאטות? על-פי הרפואה הסינית, שינוי תזונתי בשילוב דיקור העוזר לפעילות מהירה יותר של המעיים, יסייעו בירידה במשקל

מאת: זהבית שטנר

לרפואה הסינית כלים רבי עוצמה לאבחן מדוע הקילוגרמים שאנו כה מתאמצים להשיל מגופנו אינם יורדים. בבדיקה אירידיולוגית של גלגל העין ניתן לזהות האם יש בעיות במערכות הגוף השונות, האם יש בעיה בספיגה במערכת העיכול, האם יש רעלים בכבד, למשל האם יש טפילים במערכת העיכול כמו קנדידה. הקנדידה שהינה פטרייה הנמצאת אצל רבים מאיתנו במערכת העיכול, מפרישה סוגים רבים של רעלים, גזים ואלכוהול הגורמים לפגיעה בדפנות המעי, דבר שגורר דליפת מזון מעוכל חלקית למערכת הלימפה, ובין היתר גורם גם להצטברות הצלוליט. ניתן לאבחן בגלגל העין גם אם יש הצטברות רעלים בכבד. כבד שאינו נקי, מאט את קצב חילוף החומרים ואת קצב הירידה במשקל. במצב כזה נראה גם סימן על פני הלשון.

על פי הרפואה הסינית תהליך עיכול תקין מחייב חום קיבה קבוע. כל מה שמונע את רמת החום הזו פוגע בפעולת העיכול ויוצר תגובת שרשרת שאחת מתוצאותיה הנראות לעין היא השמנה. גם לטחול, תפקיד חשוב בתהליך העיכול והוא לייצר חום, לשמור על בעירת העיכול ולסנן את המזון לאחר שהתפרק בקיבה. לחות גבוהה מדי בטחול ובקיבה פוגעת בכושר הבעירה של הטחול, שאחד מסימניה הוא מתן שתן בכמויות קטנות ובצבע כהה.

שינוי תזונתי

על פי הרפואה הסינית אנשים שגופם הוא חם/לח, לרוב סובלים גם מעצירות ולכן במצב כזה עדיף לאכול אוכל מבושל. הבישול מתחיל לפרק את המזון וכך העיכול קל יותר. מאידך, אוכל קר או חי שאינו מבושל דורש זמן רב יותר לפירוקו והגוף זקוק לאנרגיה ממקורות אחרים ולכן הוא זקוק למזון נוסף. כך נוצר מעגל המעכב את תהליך פעולת העיכול, מחליש אותה וגורם להשמנה בעקיפין. גם משקאות קרים וקפואים מפריעים לפעולת הטחול, מקלקלים את איכות הבעירה שלו וגורמים להשמנה. הרפואה הסינית מציעה שילוב של מספר שיטות לטיפול בגוף הנוטה להשמנה - דיקור, צמחי מרפא וטיפול תזונתי.

השינוי התזונתי מתייחס להרגלי אכילה קודמים של המטופל. הוא מלווה בדיקור באוזניים העוזר לפעילות מהירה יותר של המעיים והורדת התיאבון.

להלן מספר טיפים לשינוי תזונתי בראי התזונה והרפואה הסינית, אשר אינם מהווים תחליף לטיפול רפואי:

מומלץ לאכול מזון שאינו מתוק מדי, אינו שומני מדי, מבושל ורצוי ממקורות צמחיים. מבין המקורות הצמחיים האורז נחשב למזון הבריא ביותר: הוא מעודד השתנה וסופג לחות.

יש להמעיט בצריכת מוצרי חלב, בשר, דגים, אגוזים וביצים כיוון שאלו מזונות שומניים.

רצוי לשתות 2-2.5 ליטר מים ביום, בשתייה איטית (8-10 כוסות). השתייה היא בצורת 'לעיסת המים', כך שבלוטות הרוק יתחילו לפרק את הנוזלים ותהיה ספיגה שלהם בריריות הפה כבר מהלגימה הראשונה. נוזלים היוצאים מהגוף נפלטים דרך המערכת הלימפטית והם מכילים רעלים שהגוף אינו זקוק להם. לעומת זאת נוזלים הנכנסים לגוף בשתייה איטית אינם מכבידים על הכבד והכליות. כאשר הנוזלים נלגמים במהירות, המוח מקבל פקודה - יש בגוף עודף נוזלים, ולכן יש לנקז אותם החוצה. במצב זה אנו נרגיש דחיפות בהטלת שתן ורק מעט מהנוזלים ששתינו אכן ייספגו בגוף. מומלץ ללוות את הארוחות בתה ירוק חם (לא רותח) - התה מחזק את הטחול, מעכב לחות ומפוגג ליחה ושומנים.

הורדת כל המזונות הלבנים מהתפריט - מלח (צובר נוזלים), סוכר (פחמימות פשוטות ההופכות לשומן), חלב (מפריע בספיגת הוויטמינים), קמח לבן (פחמימות פשוטות, יוצר עיסה דביקה ונדבק לדפנות המעיים).

סלק אחד ליום מומלץ למטופל/ת שאובחן אצלו/ה רעלים רבים בגוף. הסלק מטהר את הכבד מרעלים.

כורכום מומלץ לאנשים הסובלים מזרימת דם איטית או עודף כולסטרול. הכורכום עוזר לדילול הדם וזרימת דם טובה יותר, כך מתגבר קצב חילוף החומרים בגוף ותהליך ההרזיה יתקדם מהר יותר. הכמויות המומלצות הינן קטנות, לא יותר מקמצוץ עד שניים בתבשיל.

זנגוויל בצורתו כשורש הג'ינגר, הינו צמח נפוץ ברפואת המזרח. הוא מרגיע התכווצויות בקיבה, מפחית הצטברות של גזים, מגן על רירית הקיבה מפני טפילים כגון קנדידה. הכמויות המומלצות הינן קטנות, כקמצוץ עד שניים בתבשיל.

זהבית שטנר היא נטורופתית ומטפלת מוסמכת ברפואה סינית, אירידיולוגית וקוסמטיקאית רפואית, בעלת מרכז החיים היפים בראשון לציון.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום