אם באה השמש - הגנה על עור הגוף

(1)
לדרג

בישראל שטופת השמש יש להגן על העור מפני קרינה אולטרה סגולה כל השנה, ובעיקר בקיץ. על שיזוף והתנהגות נכונה בעונה הלוהטת

מאת: עומר פורת

כולנו כבר יודעים כי חשיפת עור הפנים והגוף לשמש גורמת להזדקנות מוקדמת של העור, לכתמי פיגמנטציה שיכולים להופיע גם אחרי שנים בגיל מבוגר יותר, ולנזקים בלתי הפיכים לטווח הארוך. בישראל, שבה רוב השנה החודשים חמים והעור חשוף לשמש, הסכנה מוחשית עוד יותר, ועל כן חשובה במיוחד המודעות לסכנות הטמונות בחשיפה מרובה לקרני השמש.

מהו שיזוף? צבע העור נקבע על פי כמות פיגמנט המלנין, אשר מיוצר בתאי המלנוציטים. המלנין אצל אנשים בהירי עור נוצר רק לאחר חשיפה ממושכת לשמש, בניגוד לכהי עור שאצלם חל ייצור תמידי של מלנין. שיזוף מיידי שמופיע לאחר מספר דקות, נגרם בשל חמצון מולקולות המלנין בעור, ונעלם לאחר דקות או שעות. שיזוף מאוחר מופיע 24 עד 72 שעות לאחר החשיפה לשמש, מקורו במלנין חדש. השיזוף נמשך כשבועיים ונעלם עם פירוק המלנין.

חשיפה לקרני השמש מפחיתה את מספר תאי לנגרנהס, שלהם תפקיד במערכת החיסון בעור, וכך מגדילה את הסיכון לגידולי עור ולזיהומי עור מווירוס ההרפס.

ניתן לחלק את סוגי העור לשש קבוצות על פי כושר ההשתזפות והסיכון לכוויה מחשיפה לקרני השמש.

קרינה אולטרה סגולה, UV, היא המרכיב העיקרי בקרינת השמש אשר גורם לנזקים לאדם, אולם חשוב לזכור שלקרינת השמש תפקיד חשוב בהפיכת ויטמין D מצורתו הלא פעילה לצורתו הפעילה - בעיקר על ידי קרינת ה-UVB. קרינות ה-UVB וה-UVA הן המסוכנות לאדם (קרינת ה-UVC לא חודרת את האטמוספרה). קרינת ה-UVB היא זו האחראית לכוויות השמש ולגידולי העור, קרינת ה-UVA גורמת לשיזוף המיידי.

קרינת ה-UV פוגעת ב-DNA שבגרעין התא וכן בקולטנים על גבי התאים, וכך אובדת השליטה על בקרת הגדילה ומתקבל תא סרטני.

סכנה תחת השמש

יש להסביר לילדים כבר מגיל צעיר את עקרונות החשיפה לשמש ולחנך אותם להתנהגות נכונה. יש להימנע מהשמש בשעות הצהריים החמות ולהשתמש בקרם בעל מקדם (SPF) הגנה של 15 ומעלה ככיסוי. יש להלביש את הילד בחולצה וכובע כדי להסתיר שטחי עור רבים ככל האפשר. כמו כן, חשוב כי כל בני המשפחה יכירו את כל עקרונות ההגנה מפני השמש. נזקי השמש הם:

נמשים - הצטברות לא אחידה של מלנין בחלק מתאי העור.
כתמי שמש - עדות להתפתחות נזק משמעותי לעור.
שומות (נקודות חן) - לא נגרמות מחשיפה לשמש, אך שכיחות יותר באזורים חשופים.
דלקות בשפתיים - יובש וקילוף בשפה התחתונה (יכולות להיות שלב מוקדם לגידול סרטני).
סרטן העור - נגרם כתוצאה מקרינת השמש. אבחון בשלב מוקדם של המחלה נותן פרוגנוזה טובה. גרד, דימום, ושינוי מהיר בנקודות החן, גודל של מעל 5 מ"מ, גבול לא ברור ומוגדר וצורה לא סימטרית - מחייבים פנייה מיידית לרופא עור.

יש להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00, ובזמן חשיפה לשמש מומלץ להשתמש במסנני קרינה.

ניתן לחלק את מסנני הקרינה למסננים כימיים, המבוססים על יכולתם של חומרים מסוימים לספוג את קרינת ה-UV, ולמסננים פיזיקליים, המבוססים על טיטניום אוקסיד הגורם להחזרת הקרינה. SPF מבטא את היחס בין כמות הקרינה החודרת לעור עם מסנן לכמות הקרינה החודרת לעור ללא מסנן.

יש למרוח את מסנני הקרינה 30-15 דקות לפני החשיפה לשמש, ולשוב למרוח אותם לאחר רחצה בים או בבריכה.
תינוקות עד גיל חצי שנה מומלץ שלא לחשוף לקרינת שמש בין השעות 16:00-09:00, ולהימנע מלקיחת תינוקות עד לגיל שנה לים או לבריכה בשעות האסורות. מותר למרוח מקדם הגנה לתינוקות מעל גיל חצי שנה בלבד, רצוי שיהיה פיזיקלי על בסיס טיטניום אוקסיד.

במקרה שנשרפנו בים, מומלץ למרוח ג'ל אלוורה או ג'ל ביאפין על הכוויות על מנת להרגיע את העור.

עומר פורת הוא מנהל תחום בתי מרקחת ברשת ניו פארם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום