הפלות חוזרות ברפואה הסינית

(0)
לדרג

גוף האישה נחלש לאחר הפלה. ברפואה הסינית לא ממליצים להיכנס מיד להריון נוסף, אלא לחזק את הגוף ולהכינו להריון פורה

מאת: שרון אלישע וקורן אליהו

הרפואה הסינית נוטה להסתכל על האדם כמכלול שלם ולבחון תהליכים של השתנות אנרגטית, בניגוד לרפואה הקונבנציונלית אשר מתמקדת במגבלות הפיזיות בלבד. לכן, מטופלות שעברו הפלות חוזרות, כלומר רצף של שלוש הפלות או יותר, מונחות ברפואה הקונבנציונלית להיכנס להריון מיד אחרי ההפלה, ואז במקרים רבים העובר לא מתפתח או נופל. גוף האישה חלש מכדי להזין את העובר ולהחזיק אותו.

מבחינת הרפואה הסינית, הפלות חוזרות, במיוחד אלו הקורות בשליש הראשון להריון, נגרמות לרוב בשל חולשה של הגוף וקושי להחזיק את ההריון. לידה על פי התפישה הסינית מחלישה מאוד את האישה בשל איבוד הדם הרב שנגרם, על אחת כמה וכמה במקרה של הפלה, ובעיקר הפלה טבעית. הטראומה שבהפלה ואיבוד הדם מחלישים את האישה מאוד, עד כדי כך שהגוף לא מסוגל להחזיק את ההריון, ובמיוחד אם זה קורה ברצף. היחלשות זו של הגוף לא נראית תמיד בבדיקות דם, אך ניתן לראות אותם בסימפטומים שחווה האישה, כגון שינה לא תקינה, דיכאון, נשירת שיער יובש בעור ועוד.

הרחם שווה ערך לדם

רחם האישה על פי התפישה הסינית כולל בתוכו את החצוצרות והשחלות כמבנה אחד, ותפקידו הוא הבאת חיים. הסינים רואים את הרחם כשווה ערך לדם, וישנם בו שני סוגי מחזור: מחזור חודשי המפריש דם ומחזור של תשעה חודשים המפריש עובר.

הפיזיולוגיה הנשית מסתמכת בעיקר על דם הרחם, זהו שריר המוזן על ידי דם, היכול לגדול לממדים של פי עשרה מגודלו המקורי ובאפשרותו לבנות כלי דם. לכן, כאשר נגרמת טראומה, נפשית וגם פיזית, הגוף מאבד את היכולת לשלוח חומרי הזנה והורמונים לרחם, אשר חשובים מאוד להזנה תקינה, השרשה טובה של העובר וכמובן תמיכה תקינה בהמשך ההריון. אחת ההנחיות הראשונות במקרים של הפלות חוזרות היא לא לנסות להיכנס להריון מינימום שלשה חודשים, כדי שבזמן זה, בעזרת טיפולי הדיקור, פורמולות הצמחים ושינויי התזונה האישה תתחזק. כך ב-80%- 85% מהמקרים לא תהיה בעיה להחזיק את ההריון.

במהלך הטיפולים תישלח המטופלת לבצע בדיקות שונות, כגון מעקב זקיקים ובדיקת עובי רירית הרחם, בדיקה לרמת פרוגסטרון ביום ה-23-21 למחזור, זאת על מנת לעקוב אחר התקדמות הטיפול. בהפלות בשליש הראשון יש צורך בהמשך טיפול עד לשבוע ה-14 של ההריון. בהפלות מאוחרות יותר הטיפול התומך יינתן עד למועד של חודש לאחר זמן ההפלה המשוערת (הפלות חוזרות נוטות לחזור על עצמן באותו מועד). בהפלות חוזרות עקב קרישיות יתר הטיפול ברפואה הסינית אינו סותר או מונע את מתן התרופות הקונבנציונליות, להפך - הטיפול תומך בזרימת הדם לרחם ומסייע באיזון המנגנון ההורמונלי הטבעי המאפשר הפרשה תקינה של פרוגסטרון.

אבחנת הפלות חוזרות

חולשה של האנרגיה המחממת (יאנג) של הכליות: יכולה להתאפיין בסימפטומים של מחזור מאחר או מועט, הפלות חוזרות בשליש הראשון להריון, קרישי דם קטנים וכהים בווסת, כאב בטן תחתונה המוקל בחימום ומגע, בטן רכה למגע, עייפות ותשישות, הפרשות וגינאליות רבות ושקופות, שתן רב, קושי בהתאפקות, רמה נמוכה של פרוגסטרון לאחר הביוץ.

חולשת באנרגיה המקררת והמזינה (יין) של הכליות: יכולה להתאפיין בסימפטומים של מחזור מקדים או רב, צבע הדם אדום טרי, איכות הדם יכלה להיות צמיגה, לרוב ללא קרישי דם, הפלות חוזרות בשליש הראשון להריון, כאבי גב תחתון, עצירות וצואה יבשה, הזעות לילה וגלי חום, נדודי שינה, כאבי פרקים ודלקות פרקים, שתן מועט וצהבהב, רמת אסטרוגן נמוכה לפני הביוץ.

חוסר בבנייה וייצור של הצ'י והדם: יתאפיין בהפלות חוזרות, לרוב לקראת סוף השליש הראשון, מלווה בעייפות ותשישות, יכולות להיות חרדות לאחר ההפלה, וסת עם דימום מועט, חיוור ומימי וללא קרישי דם, כאבים עמומים בבטן התחתונה, לרוב בזמן הווסת ואחריה, המוקלים בלחיצה, יהיו סחרחורות ומחזור ביוץ מאחר.

חום בדם: הפלות חוזרות, בדרך כלל בשלב מוקדם בשליש הראשון, תחושות חום בזמן ההריון ואחרי ההפלה, מחזור מקדים וכבד, צבע הדם אדום כהה, ייתכן שהדם גם דביק ועבה, עצבנות בזמן ההריון וגם אחרי ההפלה, עצבנות וחוסר מנוחה כלליים, כאבי ראש, צמא, פנים אדומות, תחושות חום בזמן הווסת, עצירות, צואה יבשה, שתן כהה.

דרך הטיפול בכל האבחנות כוללת דיקור, צמחי מרפא ותזונה.

תיאור מקרה - הפלות חוזרות (apla)

גלי (שם בדוי), בת 38, נשואה ללא ילדים עברה 7 הפלות בשלוש השנים האחרונות. בהפלה השלישית המטופלת הופנתה לפרופסור מומחה לטיפול בהפלות חוזרות. בבדיקות הדם אובחנה קרישתיות יתר עקב אפלה ואי ספיקת הגופיף הצהוב.

בארבעת ההריונות הבאים קיבלה המטופלת טיפול בקלקסן 40 מג' ליום + מיקרופירין (סוג של אספירין) בכדי לתת מענה לקרישתיות יתר, וכן זריקות גסטון (פרוגסטרון) על מנת לתמוך בהריון.

לצערה, ההריונות לא עברו את השבוע ה-8, גודל העובר היה קטן מאוד יחסית לזמן ההריון והדופק חלש.

גלי הגיעה לטיפול, כאשר בבדיקה הראשונה אובחן בנוסף לקרשתיות היתר, מצב של חוסר הזנה של העובר עקב תזונה לקויה של האם.

גלי שינתה את אורח חייה, התחילה לאכול 3 ארוחות מסודרות ביום, הסדירה את שעות השינה, ובמשך 3 חודשים עברה טיפולים בדיקור וצמחי מרפא ללא ניסיונות להיכנס להריון.

בחודש השישי לטיפולים ההריון נקלט - בדיקת הבטא ביום האיחור הייתה 280 ולאחר כיומיים 600 (סימן מעודד מאוד). בבדיקת האולטרה-סאונד בשבוע ה-5 נצפה שק הריון ובשבוע ה-7 אותר דופק של העובר.

גודלו של העובר היה פי 2.5 מגודלו בהריונות הקודמים. בעקבות רמות הבטא הגבוהות נשלחה גלי לבצע בדיקת פרוגסטרון; הבדיקה הייתה 110 פי 3 יותר מהערך התקין של הפרוגסטרון שהוא 30, ובכל זאת קיבלה זריקות גסטון עד השבוע ה-9 להריון.

הטיפול בגלי נמשך עד השבוע ה-14 להריון; הטיפול כלל דיקור פעם בשבוע ופורמולת צמחים לייצוב העובר כאשר את זריקות הקלקסן והמיקרופירין המשיכה לקחת במשך כל ההריון.

גלי ילדה את אביב בחודש מרץ 2008 במשקל של 2.700 ק"ג.

שרון אלישע וקורן אליהו הינם מטפלים ברפואה משלימה בהריון בקליניקת מעגלים.

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון ברפואה הסינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום