רפואת נשים: ניתוח לפרוסקופי

(0)
לדרג

תחום הגינקולוגיה בישראל עולה מדרגה: ציסטות שחלתיות הוצאו בניתוח לפרוסקופי דרך נקב אחד בלבד במרכז הרפואי "וולפסון". צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ציסטות שחלתיות הוצאו בניתוח זעיר-פולשני (לפרוסקופי), דרך נקב זעיר, בודד, המוסתר בטבור. הניתוח החדשני פותח רק לאחרונה וכמותו בוצעו רק מקרים ספורים במרכזים רפואיים בעולם. הניתוח בוצע במחלקת נשים של המרכז הרפואי "וולפסון" בפעם הראשונה בישראל.

פרופ' אברהם גולן, מנהל אגף נשים ויולדות ב"וולפסון", הסביר כי ניתוחים לפרוסקופים רגילים, למרות יתרונותיהם על ניתוחים פתוחים, דורשים לבצע בבטנה של המנותחת שלושה נקבים לפחות, כל אחד מהם בקוטר של 5-12 מ"מ. דרך הנקבים האלה מחדירים מספר מכשירים לביצוע הניתוח כגון: מצלמה, מספריים, מכשירי חיתוך ועצירת דמם, בעוד שבניתוח החדשני הזה עושים זאת דרך נקב אחד בלבד, בטבור, מה שמקנה לו יתרונות בריאותיים ואסתטיים ברורים.

המנותחת הראשונה היא אשה בת 79, עם ציסטות בשתי השחלות. לאור גילה הוחלט לכרות את שתי השחלות, כשהניתוח הלפרוסקופי בוצע דרך נקב אחד בלבד, שהוסתר בטבור, ללא חתך בטני ומבלי להשאיר בבטנה צלקת.

הניתוח המורכב, שדורש מיומנות גבוהה של המנתח ושימוש בציוד לפרוסקופי גמיש, ארך כ-3/4 שעה בלבד. הודות לניתוח הזעיר פולשני הזה, הריפוי וההתאוששות של החולה היו מהירים והיא שוחררה לביתה יום לאחר הניתוח.

ניתוח נוסף כזה בוצע באשה בת 38 שטופלה בעבר עקב סרטן השד, ובבירור הגנטי נמצאה חיובית לגן ה-BRCA (סרטן שד ושחלה משפחתיים). למרות גילה הצעיר, הוחלט לכרות את שחלותיה למניעה. גם אצלה ארך הניתוח כ-3/4 שעה ועבר בהצלחה וכמעט ללא סימן בבטנה (מלבד הנקב הבודד בטבור).

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום