פירסינג בחלל הפה - תכשיט מסוכן

(0)
לדרג

אזהרה נוקבת: פירסינג באזור השפה, הלשון או הלחי עלול לפגוע בבריאות הכללית ובבריאות חלל הפה. מאמר על סכנות וכללי זהירות

מאת: מאת ד"ר קרן שם טוב

פירסינג בחלל הפה הוא תופעה אופנתית, הנראית בעיקר אצל צעירים, אך גם אצל מבוגרים. אתרים פופולריים לפירסינג בחלל הפה הם השפה, הלשון והלחי. עונדי העגיל באזור הפה אינם מודעים, או אף מתעלמים, מהסיכונים הבריאותיים הנגרמים עקב הניקוב וענידת הפירסינג - סיכונים המשפיעים על הבריאות הכללית וגם על בריאות חלל הפה.

תכשיט מסוכן

^^זיהומים:^^

כלי דם גדולים מחברים את חלל הפה עם שאר אזורי הגוף. זיהום כתוצאה מהניקוב והימצאותו של גוף זר לא סטרילי בחלל הפה עלולים לגרום להתפשטות חיידקים לאברים חיוניים בגוף, כמו המוח, הלב והריאות. זיהומים אלה הם מצב חרום ועלולים להסתיים במוות.

שניים מהזיהומים הנפוצים ביותר הם Ludwig's angina ואנדוקרדיטיס. Ludwig's angina הוא זיהום בקטריאלי קשה של הלסתות ושל ריצפת הפה, העלול להופיע אם חיידקים יפלשו למחזור הדם דרך הנקב בלשון. הדבר גורם לנפיחות קשה בלסת, שתקשה על הנשימה או תפגע בבליעת רוק, מה שעלול להסתיים בחנק ובמוות. אנדוקרדיטיס הוא זיהום במחיצות הלב, החל עקב התפשטות החיידקים מחלל הפה אל הלב.

^^פגיעה בתחושה ובתפקוד:^^

כפי שנאמר לעיל, בחלל הפה קיימים כלי דם גדולים ומאגר עצבים עשיר. אם נגרמת פגיעה בכלי הדם או בעצב כתוצאה מזיהום או מהאביזר עצמו, פגיעה זו תהיה בלתי הפיכה, והיא עלולה לפגום בתפקוד ובתחושה בחלל הפה.
הפרעה בפעילות אוראלית יום-יומית - הפרעות בלעיסה, בבליעת מזון ואף בדיבור.

^^שיניים סדוקות או שבורות:^^

פגיעה כזו היא תוצאה מידית, בעיקר בשיניים הסמוכות לאביזר המתכתי. שפשוף של התכשיט כנגד השיניים גורם לטראומה קשה למ?שנן בזמן השפשוף והתוצאה - סדקים או שברים בכותרות השיניים. פגיעות אלו חמורות מאוד, ועלולות להוביל לפגמים אסתטיים, רגישות לקור וחום ולכאבים בלעיסה, מה שדורש טיפולים משמרים, טיפולי שורש או כתרים. בספרות מתוארים מספר מקרים שהגיעו אף לאיבוד שיניים.

^^פגיעה ברקמת החניכיים:^^

מחקר אמריקאי שבדק השפעת פירסינג בשפה ובלשון על רקמת החניכיים הראה נסיגת חניכיים של כ-3 מ"מ בממוצע ב-60% מהמקרים שנבדקו. המחקר מוכיח כי שפשוף האביזר המתכתי כנגד רקמת החניכיים העדינה, אפילו לתקופת זמן קצרה, גורם ברוב המקרים לאודם, נפיחות, ובסופו של דבר לאיבוד רקמת החניכיים ואיבוד התמיכה סביב השיניים. כל זה עלול להוביל לאיבוד השיניים. רבים מהאנשים בעלי פירסינג נדרשים לניתוחי חניכיים וטיפולים אינטנסיביים על ידי מומחי חניכיים.

^^בליעת האביזר המתכתי:^^

הפירסינג נמצא תחת לחצים תמידיים בסביבה האוראלית. האביזר המתכתי עלול להיפתח, להיבלע ולגרום כך לחנק ולחסימת מעבר האוויר לריאות.
^^תגובה אלרגית:^^

עלולה להתפתח תגובה אלרגית למתכות שמהן עשוי התכשיט המתכתי, בעיקר אם האביזר עשוי ממתכות לא אצילות. תגובה אלרגית זו היא פתאומית וקשה, וגורמת לנפיחות, חנק ומוות.

^^Neuralgia:^^

כאב חמור ומתמשך החל עקב פגיעה עצבית.

^^צהבת ואיידס:^^

כלים לביצוע הניקוב בחלל הפה שלא עוברים חיטוי בצורה נאותה עלולים לאפשר הידבקות בזיהומים ויראליים, כמו צהבת או איידס.

על רופאי השיניים חלה המחויבות ליידע על הסיכונים הקיימים בפירסינג בחלל הפה, ואילו על בעלי תכשיטים מסוגים אלו להגיע לרופא השיניים ולשיננית באופן קבוע, על מנת לאבחן במהרה את הסיבוכים החלים עקב ענידת הפירסינג.

כללי זהירות למנקבים

אם בכל זאת אתם מעוניינים לנקב את לשונכם ולענוד עגיל מתכת, להלן מספר הצעות להפחתת הסיכון בתהליך ואחריו:

- חשוב לבחור תכשיט ממתכת אשר אינכם אלרגיים אליה.

-חשוב לבחור תכשיט בעל סוגר חזק ויציב.

-יש להקפיד על ניקיון התכשיט על ידי שטיפה, הברשה וחיטוי, החיוניים למניעת הצטברות חיידקים וזיהום.

-מומלץ שלא לישון עם התכשיט, וכן להימנע מאכילה עמו.

-מעקב תקופתי אחר בריאות הפה - חניכיים, שיניים ולשון; חיוני למניעת נזקים ולשיקום מהיר של נזק קיים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום