מיניות לאחר הלידה: חזרה לשגרה

(0)
לדרג

לאחר שהתינוק כבר נרדם בלילה, זה הזמן להבין מה משמעותה של הורות, וכמובן להשקיע בזוגיות. כתבה שנייה

מאת: מערכת zap doctors

האישה עוברת בהריון ובלידה שינויים פיזיים ונפשיים רבים. כידוע, השינויים משפיעים על תחומים רבים וביניהם החשק המיני. אולם, נשאלת השאלה, כיצד הבעל מתמודד עם התינוק החדש והתנהגותה החדשה של אשתו?

הגברים עייפים בלילה

"ישנם גברים שמאבדים את החשק המיני בעקבות ההריון והלידה", אומר יששכר רוטרי, סקסולוג ומומחה לזוגיות בזמן ההריון ולאחר הלידה. "חלקם מתוך דעות קדומות, האחרים משום שבת הזוג איבדה את נשיותה ומיניותה בעיניהם (עקב השמנה מוגזמת), ומיעוטם משום שהיו נוכחים בעת הלידה ויצאו 'מזועזעים'. ישנם גברים שגם לפני ההריון והלידה החשק שלהם היה נמוך, והנה מצאו תירוץ לכך שאינם מעוניינים ביחסי מין".

"עבור הגבר לידת תינוק יכולה להיות מלווה ברגשות מעורבים", מסביר עילי קרלן, פסיכולוג קליני מומחה ומטפל מיני מוסמך. "בעוד הוא ירגיש שמחה וגאווה, אב חדש עלול גם לחוש מודח ומיותר. השד, שבעבר היה שלו לגפף, כעת עבר לקניינו של אהובה החדש של האישה (התינוק). ייתכן שהאב הטרי לא יהיה מודע לגמרי, או מסוגל להביע תחושות של תסכול, כעס, או דחייה. רגשות אלו עלולים להוביל לריחוק וחוסר חשק, או לחילופין, לתשוקה מוגברת למגע מיני כניסיון ליצור קרבה".

ומה לגבי העייפות? כיצד הגברים מתמודדים איתה? "העייפות, עקב היעדר שינה מספקת, מאפילה על כל התחושות האחרות, אפילו על הרעב", אומר רוטרי. "אולם, גברים עייפים מושפעים פחות מנשים בהקשר לתשוקתם המינית". קרלן אומר כי "אב טרי עלול לחוש מותש מהמאמץ לשמור על תפקוד מיטבי בעבודתו, בזמן של עייפות ושינויים רבים בבית ובמשפחה. כאשר המשאבים של שני בני הזוג נמתחים עד גבול יכולתם, קונפליקטים סביב נושאי טיפול בתינוק וחלוקת עבודה עשויים לעלות. תחושות של כעס, נטירת טינה, וחוסר הערכה עלולים להפחית את התשוקה אצל כל אחד מבני הזוג או אצל שניהם יחד".

שלושה במיטה אחת

הבעל עייף, האישה מותשת, התינוק רוצה לינוק או סתם להיות ער ב-3:00 לפנות בוקר ולכן מחפשים פתרונות יצירתיים. הורים רבים מכניסים את תינוקם למיטה - חלקם מסיבות חינוכיות (עיקרון הרצף) וחלקם כדי להצליח לישון טוב יותר ולא לקום כל רגע למיטת התינוק. כצפוי, גם הסידור הזה משפיע על פעילותם המינית של בני הזוג. "אין שום ספק שהדבר יפגום באינטימיות שלהם, אולם זה מתקבל על דעתם של בני הזוג בשלבים הראשוניים שלאחר הלידה", אומרת ד"ר רונית אלוני, מומחית לטיפול ושיקום מיני וטיפולי סרוגייט. "ככל שיחלוף הזמן, הדבר יהיה פחות ופחות רצוי גם לתינוק וגם להורים. תינוק בחדר השינה זה כמו גורם אנושי נוסף בחדר השינה, המוריד את רמת האינטימיות ומאפשר פחות הזדמנויות לקיום יחסי מין - פחות רוגע ופחות יכולת להתרכז בבן הזוג". לדבריה של ד"ר אלוני, הדבר יכול למנוע יחסי מין, ואם הם מתקיימים, הם יתקיימו בתנאים לא אופטימליים וממילא יהיו פחות מהנים ואז החשק לחוויה האינטימית שוב ייפגם.

גם קרלן לא בעד הסידור: "אף שהלידה גורמת למהפך זמני, חיוני שההורים ישמרו על מערכת היחסים שלהם כמאהבים. אם יחסי ההורים אינם מאוזנים, בסופו של דבר הילד ניזוק. מתכון אחד בטוח לתשוקה ירודה הוא סימביוזה יתרה עם התינוק. בעוד התינוק עלול לחלוק עם ההורים את חדרם ואולי מיטתם בחודשים הראשונים, הארכת יתר של שלב זה עלולה לפגוע בתשוקה ובקשר המיני בין ההורים".

רוטרי מסביר למה עלולה לגרום שינה משותפת: "השינה באותו חדר היא סבירה רק בחודשיים-שלושה הראשונים לאחר הלידה. הצורך של האמהות לגונן על פרי בטנן הוא כה עז, עד שנשים מוכנות להמר ולדרדר את זוגיותן, מתוך תקווה שלאחר מכן העניינים יסתדרו מאליהם, אלא שזה לא קורה. רוב הזוגות שזוגיותם ומיניותם התדרדרו, מזהים את ההתחלה בתקופה שלאחר הלידה וה'שינה' המשותפת עם התינוק".

בואו נדבר על זה

עברו כמה חודשים, הכאבים נפסקו, התינוק כבר ישן, וגופה של האישה התחיל לחזור לעצמו, אך העניינים ביניכם כבר אינם כבעבר. "כאשר הזוג חוזר לעצמו, כלומר ישן טוב והתינוק כבר אוכל ארוחות מסודרות, והאם למדה כבר כיצד לתפקד בצורה טובה (בדרך-כלל כאשר התינוק מתקרב לגיל שנה), החשק למין אמור להסתדר", אומרת אילנה ארד לוין, מנהלת פורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה בדוקטורס. "אם היחסים לא עובדים, ובני הזוג דיברו ביניהם וניסו 'להחיות' את המצב אך לא הצליחו, מומלץ לפנות לייעוץ".

"שלושה חודשים הם זמן שבו אפשר להיות סבלניים אם יש אינטימיות אחרת, תקשורת טובה ושני בני הזוג מתואמים בניהם", אומרת ד"ר אלוני. "צריך לזכור שהבעיה אינה יכולה להיות מופרדת מכל הדינמיקה הזוגית המתרחשת סמוך ללידה, ויש בה אלמנטים רבים נוספים שישפיעו באופן ישיר או עקיף על החשק המיני ועל תדירות קיום יחסי המין". לדבריה, אם כעבור 12-6 חודשים עדיין יש בעיה, אפילו אם מיניקים, רצוי לפנות לטיפול לברר מה קורה ומה מונע את החזרה לשגרה של יחסי מין תקינים.

ד"ר אלוני מציינת שלפעמים החזרה צריכה להיות מתוך מודעות ולאו דווקא מתוך חשק - אצל נשים במיוחד החשק המיני עשוי להתעורר תוך כדי המשחק המיני ולא לפניו, וכשטרודים ומאוד מסורים לתפקיד ההורי, ההנאה הזו נדחקת; אולם היא יכולה להתעורר תוך כדי פינוק, מגע ורוגע אינטימי בין בני הזוג. ולכן לא כדאי לצפות לחזרה ספונטנית, אלא לפעמים לקבל החלטה זוגית לאחר שיחה.

רוטרי ממליץ לזוג לפנות לייעוץ ולטיפול מיני אם עברו שישה חודשים מהלידה ובת הזוג לא חזרה לעצמה מבחינת התשוקה המינית. לטענתו, בני הזוג לא יצליחו לפתור את הבעיה בכוחות עצמם, מה גם שלעיתים דרוש גם טיפול תרופתי (אם ההורמון פרולקטין עדיין מופרש). "התחושה של איבוד התשוקה מתאפיינת בהרגשה שאין רצון כלשהוא לחוש בגירוי מיני ואפילו המחשבה על כך לא נעימה", אומר רוטרי. "אם לא יפתרו את הבעיה, המצב עשוי להתקבע לשנים רבות ואפילו למצב בלתי הפיך. מאידך, ככל שבן הזוג ישתתף (ככל יכולתו) בטיפול בתינוק ויאפשר לבת הזוג מנוחה ורגיעה, כך הוא יעזור לה לשוב מהר לאיתנה המיני".

קרלן מוסיף: "בדרך כלל מיילדות ורופאים מיילדים מדריכים את הזוגות ואומרים להם שניתן לשוב לקיים יחסים כעבור שישה שבועות מהלידה. עם זאת, נשים רבות אינן מוכנות פיזית או רגשית בשלב זה, ואין בהכרח צורך לחשוש אם חוסר התשוקה נמשך אף מספר חודשים. חשוב שבני הזוג יתקשרו באופן כן ופתוח לגבי חוויותיהם וציפיותיהם, על מנת להבין האם ירידה בתשוקה מקורה בלחץ ושינויים נורמטיביים, או שמא בבעיות רגשיות חמורות יותר הדורשות התערבות מקצועית".

ד"ר אלוני מסכמת ואומרת: "הזמן המתאים לפנות לייעוץ הוא כאשר בני הזוג דיברו על הנושא, קיבלו החלטות זוגיות ולא הצליחו ליישם אותן, או בשלב שבו אין ביניהם תקשורת בנושא ואי אפשר לדבר עליו בפתיחות, ואחד מבני הזוג או שניהם מאוד מתוסכלים מכך".

לכתבה הראשונה - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה
פורום טיפול מיני בנשים
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום