מין לאחר הלידה: למי יש חשק?

(0)
לדרג

תינוק חדש נולד וגרם לחשק המיני להיעלם? אל דאגה, אתם לא היחידים. מומחים מסבירים לדוקטורס את הסיבות לכך. כתבה ראשונה

מאת: מערכת zap doctors

מזל טוב, הפכתם להיות הורים. לצד ההתרגשות הרבה עולות מחשבות על הדרך שבה השינוי ישפיע על הקשר הזוגי. אם עולה לכם בראש תמונה של שני הורים מחייכים שמטיילים עם עגלה חדשה, זה טוב, אבל חשוב להיות מודעים לצדדים נוספים ופחות ורודים בעסקת החבילה.

עייפות מצטברת

"הלידה הראשונה היא מעבר עוצמתי עבור כל אחד מבני הזוג בנפרד, וכן עבור הזוג כאחד", אומר עילי קרלן, פסיכולוג קליני מומחה ומטפל מיני מוסמך. "בין לילה אנו משנים צורה - מזוג צעיר להורים - ובכך משנים לצמיתות את האופן שבו אנו תופסים את עצמנו ואת בן או בת הזוג שלנו." לידת תינוק יוצרת לחץ אדיר על המשאבים החומריים והרגשיים של הזוג, הוא מסביר - בעוד כוחות סמויים עולים אל פני השטח, ייתכן שבעיות קיימות יחריפו. הצטרפותו של בן משפחה חדש יוצרת שמחה רבה, אך גם פוטנציאל לבלבול, קנאה, ונטירת טינה. "לרבים מאיתנו ציפיות מוטעות בנוגע לסוג התמיכה ולכמות התמיכה שלה נזכה מבן או בת הזוג," אומר קרלן. "מכל הסיבות הללו, רבים חשים כי זוהי אחת התקופות המשמעותיות בחיים, אך עם זאת הקשות, המשפיעה בין היתר על חיי המין ועל רמת התשוקה של בני הזוג".

אילנה ארד לוין, מנהלת פורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה בדוקטורס, אומרת: "ישנו מעקב הישרדותי אחר שעות השינה, ועם הילד ראשון יש שוק ראשוני סביב האחריות והטיפול, ולכן המחשבות ממוקדות בילד בלבד ולא באפשרות לקיים יחסי מין". לדבריה, ישנם כאבים אחרי הלידה, ובעצם הלידה נחשבת למשבר, מכיוון שקיים שוני תפקודי אדיר. לרוב הזוגות נדרשים ארבעה-חמישה חודשים להיכנס לשגרת חיים מסוימת ולחזור לקיום יחסים.

יששכר רוטרי, סקסולוג ומומחה לזוגיות בזמן ההריון ולאחר הלידה, מסביר שיש גם סיבות רפואיות לכאב ולחוסר הנוחות: "התשוקה המינית היא תוצר של הורמוני המין, בעיקר הטסטוסטרון. ההורמון פרולקטין (המופרש בגוף האישה בעת ההריון ולאחר הלידה) הוא האחראי ליצירת החלב להנקת התינוק, מאידך הוא מדכא את הטסטוסטרון." רוטרי מציין, שבהיעדר תשוקה אצל האישה, קטנים סיכוייה לקיים יחסי מין ולהרות, כל זאת על מנת שתוכל להתמסר באופן מלא לטיפול ברך הנולד (אצל רוב היונקים הגדולים קיים מנגנון כזה). הואיל שהפרשת הפרולקטין שונה מאישה לאישה, ניתן לומר שאצל רובן ישנה ירידה בתשוקה ברמות אלו ואחרות. נשים שהיו פעילות מינית בטרם הלידה יחזרו מהר יותר למיניותן לאחר הלידה.

רוטרי מוסיף: "התשוקה המינית אמורה לחזור לרמתה בסיום ההנקה, או לכל היותר כשישה חודשים לאחר הלידה, בכפוף לכך שהורמון הפרולקטין אינו מופרש עוד והורמוני המין (בעיקר הטסטוסטרון) מופרשים במידה הנכונה".

למרות שנעים יותר לחשוב שהסיבה היא רפואית, אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בתקופה מלחיצה, מתישה, מאתגרת, ובעיקר מעייפת. "עבור אם טרייה, מין הוא פעמים רבות בתחתית סדר העדיפויות", אומר קרלן. "האם עסוקה בהתמודדות עם יצירת קשר וטיפול בתינוק, הנקה, טיפול שוטף במשק הבית, ולעיתים טיפול בילדים הנוספים. דיכאון שלאחר הלידה, פטמות כאובות, כאבים וגינאליים, תשישות, תפרים באזור החיץ, ובטן תפוחה אינם תורמים לתחושה סקסית אצל האישה".

בני הזוג מותשים

ד"ר רונית אלוני, מומחית לטיפול ושיקום מיני ולטיפולי סרוגייט, אומרת כי עייפות היא גורם משמעותי גם לא לאחר לידה. "אנשים עייפים ושחוקים מאבדים מהחשק המיני שלהם במיוחד בקשר קבוע. לאחר לידה העייפות הזוגית היא כרונית, ולכן למשך תקופה מסוימת שני בני הזוג עייפים, ואחר כך מי שנמצא עם הילוד רוב היום ומאכיל בלילות יהיה מאוד עייף וממילא פחות פתוח לאינטרקציות מיניות".

קרלן מוסיף: "לאחר הטראומה של הלידה, ייתכן שהאישה תרגיש רתיעה רפלקסיבית מהמחשבה על קיום יחסי מין. בעוד שינויים הורמונליים עלולים לדכא חשק מיני ברמה הביולוגית, נראה שתשוקת האישה מושפעת יותר מהאופן שבו היא תופשת את עצמה, את ההריון, את גופה, ואת מערכת היחסים".

ארד לוין מציינת כי מלבד הסיבה ההורמונלית, וגם אחרי שהשינה מסתדרת וכמות ההנקות פוחתת, עדיין יש סיבות רבות לחוסר חשק מיני. "התינוק מקבל עדיפות ראשונה לפני הבעל, והאישה מצפה שבעלה יחווה את ההורות כמוה, אך בדרך כלל זה לא קורה", היא מסבירה. "הגישה של האם לתינוק שונה באופן בסיסי מזו של מרבית האבות. מבחינתם האישה נשארת החברה והמאהבת ולכן נוצרת קנאה של האב בתינוק. אצל האישה צריך להיווצר 'לב חדש' לבעל, מכיוון שהנטייה היא להזניח אותו. האישה לא מבינה מדוע בעלה לא מזדהה איתה, והיא מצפה שייתן לה גיבוי להתנהגותה והתמסרותה לתינוק. ככל שהבעל יתחבר לתדר של האישה, הוא יזכה יותר באהדתה".

קרלן מעלה סיבה נוספת לחוסר חשק: "גם כאשר קיימים תשוקה או רצון טוב, עד שהתינוק נרדם בלילה, ההורים עלולים להיות מותשים, והשינה תגבר. בעוד המין היה בעבר ספונטני ומובן מאליו, כעת זה צריך להיות מתוכנן או מאורגן בלוח זמנים".

מרכיבים רגשיים

מרבית האמהות מתמסרות לתינוק באופן מלא וחלקן עושות זאת כחוויה מתקנת על הילדות שלהן. "ברגע שנולד הילד חלה הזדהות איתו", מסבירה ארד לוין. "האם רוצה לתת לו את כל מה שהיא לא קיבלה. היא מרפאה את עצמה מצלקות העבר - דרכו. הנפש דוחפת להשקיע ולהתמלא מהקשר הראשוני של אם וילד, להיות אמא אידיאלית, וזו דרמה פנימית שאינה קשורה לבעל, אך גורמת למרחק ביחסים בין בני הזוג".

ד"ר אלוני מציינת כי במערכת הזוגית כל דבר קשור בשני בני הזוג ואי אפשר להפריד. "כשהקשר עם בן הזוג טוב ויש תקשורת טובה, אמון ושיתוף פעולה, בן הזוג יכול לאזן תהליכים קיצוניים, לסייע לבת הזוג וגם לסחוף אותה להחזיר את מערכת היחסים לאיזון בריא. כשמתפתחים מאבקי כוחות בין בני הזוג, הדבר יכול להביא לסיבות נוספות לירידה בחשק המיני".

חשק מיני משתנה מאישה לאישה וקשור למצבים וגורמים שונים. לדברי ד"ר אלוני, ככל שהאישה תחזור לאורח החיים הקודם שלה מהר יותר ותתאזן מבחינה הורמונלית, יש סיכוי שהחשק המיני שלה יחזור גם כן. אם האישה מיניקה תקופה ארוכה, החשק המיני שלה עלול לחזור רק בסיום ההנקה. ד"ר אלוני מוסיפה: "לחשק המיני ישנם הרבה מרכיבים רגשיים ולכן קשה מאוד לדעת למה לצפות: למשל, אישה שדימוי הגוף שלה משמעותי לחשק המיני, עלולה להרגיש אי נוחות כל עוד לא חזרה למידותיה הקודמות; אישה שסובלת מדיכאון שלאחר לידה שאינו מאובחן ואינו מטופל - לא יחזור החשק המיני שלה; אישה שמאמינה בתיאוריות ניו אייג'יות כמו עיקרון הרצף, יכולה גם כן להתעכב בחזרתה לחשק מיני; אישה חרדתית, שמודאגת כל הזמן ממה שקורה לתינוק שלה, עלולה להתקשות בחזרה לחשק מיני ובתפקוד מיני תקין".

סיבות, כאמור, לא חסרות. בכתבה הבאה ננסה להבין כיצד התינוק החדש משפיע על הגבר ומה ניתן לעשות אם החשק המיני לא חוזר לאישה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה
פורום טיפול מיני בנשים
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום