בריאות האשה: גלולות למניעת הריון

(0)
לדרג

בזכות רמות ההורמונים הנמוכות, גלולות בטוחות היום יותר מבעבר. בנוסף למניעת הריון, הן גם מפחיתות סיכונים בריאותיים

מאת: ד"ר ירון רבינוביץ

האישה המודרנית מתמודדת עם דילמה לא פשוטה: מחד, יצר הקיום והרצון המיני; ומאידך, הרצון והצורך לשלוט בפריון ולתכנן את זמן ההריון האופטימאלי - במידה ויש כזה. וגם הרפואה המודרנית נמצאת בדילמה: העולם סובל מהתפוצצות אוכלוסין ומניעת הריון מבוקרת חשובה לעתיד העולם כולו. כמו-כן, הריונות בכלל והריונות לא רצויים בפרט חושפים את האישה לסיכונים שונים. לכן החשיבות הרפואית והחברתית הגדולה באמצעי מניעה בטוחים, הן מבחינה בריאותית והן באופן השימוש בהם.

המצאת הגלולה

במרוצת הדורות פותחו שיטות מגוונות למניעת הריון. אבל ללא ספק פריצת הדרך המשמעותית ביותר אירעה בשנות השישים של המאה שעברה, עם המצאת הגלולה למניעת הריון. אמצעי זה לא רק נתן מענה טוב למצוקתן של מאות מיליוני נשים בכל העולם אלא גם שינה את פני החברה ואת ההתנהגות המינית ללא היכר.

הרעיון שמאחורי הגלולה הוא שהאישה תקבל הורמונים אשר ימנעו את התהליכים בגוף שמביאים להריון. תוצאה זאת מושגת במספר רמות: על ידי מניעת הביוץ, על ידי מניעת חדירת תאי הזרע לרחם ועל ידי מניעת יכולת העובר להשתרש ברחם. שילובם של המנגנונים הללו מאפשר מניעת הריון ברמה בטוחה.

הורדת המינון ההורמונאלי

בעבר הרחוק, בדורות הראשונים של הגלולה, מינון ההורמונים היה גבוה מאוד וגרר אחריו תופעות לוואי, לרבות תחלואה. בשנים האחרונות שוקדים יצרני התרופות בהתמדה על פיתוח גלולות שימנעו הריון בביטחון אבל יהיו במינון הורמונאלי נמוך ככל האפשר, וזאת כדי למנוע תופעות לוואי ותחלואה. הדבר דומה לגישה הרפואית עם כל תרופה אחרת: נסה להשתמש תמיד במינון הנמוך ביותר שעדיין אפקטיבי להשגת המטרה.

כיום ישנן מספר רב של גלולות בעלות מינון הורמונאלי נמוך של כ-20-35 מיקרוגרם של אסטרוגן, והמינון הנמוך ביותר מצוי בגלולה "מינס" שמכילה 15 מיקרוגרם אסטרוגן בלבד.

הפחתת המינון חשובה במיוחד במספר מישורים: ראשית לאור הקשר הידוע בין תופעות לוואי כגון בחילות, גודש בחזה, כאבי ראש ורמות ההורמונים. אישה שחווה את תופעות אלה לא תמשיך להשתמש באמצעי מניעה ותיכנס להריון. בנוסף, קיים קשר בין תחלואה אפשרית כגון מנגנון קרישת דם ומנגנון השומנים ורמות גבוהות של אסטרוגן.

המינון הנמוך מפחית הן את תופעות הלוואי ואמור גם להפחית את התחלואה. על ידי כך אנו מקווים שנשים ייהנו יותר מהשימוש בגלולה ויתמידו בלקיחתה, וכל זאת עם חשיפה פחותה לתחלואה אפשרית.

ניפוץ מיתוסים

ניסויים שנעשו במרוצת השנים ניתצו את המיתוס שנוצר סביב הגלולה למניעת הריון בשנותיה הראשונות. היו שטענו כי נטילת גלולה למניעת הריון גורמת לעלייה במשקל. אחרים הזהירו מפני מחלות שונות ובראשן סרטן, שהגלולה מגבירה את הסיכוי לחלות בהן.

הניסיון שהצטבר בכמעט 50 שנות הגלולה עד היום מפריך את החששות ומצביע על תועלת בריאותית הגלומה בגלולה, בנוסף להיותה מונעת הריון. מחקרים רבים מוכיחים שבאופן ממוצע הגלולה למניעת הריון אינה גורמת לעלייה במשקל ואף מפחיתה סיכונים בריאותיים משמעותיים.

נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון סובלות פחות מציסטות בשחלות, מסרטן השחלות ומסרטן רירית הרחם, מגידולים שפירים בשד, ומדימומים וסתיים לא סדירים או מוגברים ומאנמיה - בהשוואה לנשים שאינן נוטלות גלולות.

לגלולה למניעת הריון נודעת השפעה חיובית גם מבחינה נפשית: האישה הנוטלת את הגלולה מסלקת מדרכה את החשש מפני כניסה להריון בלתי רצוי. היתרון שבהסרת דאגה מן הלב ניכר שבעתיים בגלולות בעלות מינון נמוך וצורת נטילה של 28 יום. המינון הנמוך מאוד מקטין את תופעות הלוואי, ונטילת הגלולה בכל 28 ימי החודש (24 גלולות פעילות ו-4 גלולות אינבו), ולא 21 יום בלבד, מפחיתה באופן משמעותי את החשש שמא האישה לא תזכור מתי לחדול ליטול את הגלולה ומתי להתחיל ליטול אותה מחדש.

בשקלול היתרונות מול תופעות הלוואי יש לגלולה למניעת הריון מאזן חיובי בהחלט ואכן, בזכות רמות ההורמונים הנמוכות גלולות למניעת הריון בטוחות היום הרבה יותר משהיו בעבר.

ד"ר ירון רבינוביץ הוא סגן מנהל בכיר במרכז לנשים ויולדות ע"ש יוסף בוכמן בבית החולים שיבא.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום