הצעת חוק: רפואה פרטית בביה"ח

(0)
לדרג

ח"כ ד"ר רחל אדטו הגישה הצעת חוק להכנסת שירות בחירת רופא בבתי חולים הציבוריים. ח"כ אדטו לדוקטורס: "השירות יציל את מערכת הבריאות הציבורית"

מאת: מערכת zap doctors

מהפכה ברפואה הציבורית? ח"כ ד"ר רחל אדטו הגישה בשבוע שעבר הצעת חוק להכנסת שירות בחירת רופא בבתי החולים הציבוריים בישראל. מאחורי יוזמה זו עומדת קבוצה של 22 חברי כנסת, חברי קואליציה ואופזיציה מרוב סיעות הבית: קדימה, עבודה, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, חד"ש והבית היהודי. סגן שר החינוך, יעקב ליצמן, ומנהלי בתי החולים המרכזיים בארץ הביעו את תמיכתם בצעד זה.

הצעת חוק זו נועדה לפתור את המחסור הנוצר עקב בריחת מיטב הרופאים הבכירים מבתי החולים הציבוריים אל המרכזים הרפואיים הפרטים, וכן לצמצם את הפערים המוכחים הקיימים כיום בבריאות תושבי המרכז מול תושבי הפריפריה, ובכך לפעול למען הגדלת השיוויון במערכת הבריאות בישראל.

נטישת בתי החולים הציבוריים

ח"כ ד"ר אדטו הינה רופאת נשים כ-30 שנה. כמו-כן, היא שימשה כסמנכ"לית בבית החולים "שערי צדק", כך שהיא מכירה את תחום השר"פ (שירותי רפואה פרטית) מקרוב. בשיחה עם דוקטורס, היא מסבירה מה גרם לה להציע את הצעת החוק: "אנו עדים לכך שבמרכז הארץ קמים מרכזי בריאות מפוארים ואנשים נוהרים אליהם על-מנת לעבור ניתוחים שונים. בנוסף, בתי החולים הציבורים מתרוקנים ממיטב הרופאים הבכירים בשעות הצהריים כדי לנתח בבתי החולים הפרטיים. כתוצאה מכך, נוצר מצב בו בתי החולים הציבוריים נשארים מיותמים מהרופאים הבכירים וחלק ניכר מהפעילות הרפואית מתבצע על-ידי מתמחים בלבד".

זאת ועוד, "קיימת נטישה של רופאים בכירים במקצועות נדרשים כמו הרדמה וטיפול נמרץ, לבתי החולים הפרטיים, כמו גם אחיות חדר ניתוח וטיפול נמרץ, דבר המכביד על היכולת לנתח בבתי החולים הציבוריים אשר ממילא מתקשים בשל מחסור באחיות ורופאים".

ח"ד אדטו מציינת כי "העלייה במספר הניתוחים המבוצעים במרכזים הפרטיים מנשלת את בתי החולים הציבוריים ממקור הכנסתם ובכך מכבידה על מצבם הכלכלי הקשה בלאו הכי, זאת תוך פריחה מקבילה של המרכזים הפרטיים".

חיזוק תושבי הפריפריה

על-פי נתונים שחברת הכנסת הציגה לדוקטורס, כ-80% מתושבי ישראל מחזיקים ביטוח משלים פרטי או דרך קופות החולים, המאפשר להם בחירת רופא. מכיוון שרוב המרכזים הרפואיים ממוקמים במרכז הארץ, נוצר חוסר שוויון לאור העובדה שתושבי הפריפריה שמשלמים על ביטוח פרטי, לא מגיעים במיוחד למרכז הארץ עבור מנתח ומעדיפים לעבור את הניתוח באזור מגוריהם. כתוצאה מכך, הם משלמים על ביטוח פרטי אך לא מקבלים את השירות המגיע להם. ח"כ אדטו: "כאשר השירות החדש יחל, גם לרופאים המטפלים בצפון ובדרום הארץ תהיה מוטיבציה להישאר בבתי החולים הציבורים ולא להגיע למרכז הארץ".

יש לציין כי הצעת החוק מתייחסת גם לאותם 20% מהאוכלוסייה שאין ביכולתם לרכוש ביטוח רפואי נוסף, ומבטיחה כי תתאפשר להם בחירת רופא ללא תשלום נוסף.

"אחת המטרות בהצעת החוק החדשה היא לחסל את הרפואה השחורה ולהפוך את הרפואה הפרטית למסודרת ושוויונית", מסבירה ח"כ אדטו. "כיום קיימים מקרים בהם אנשים משלמים לרופאים מומחים כדי שהם ינתחו אותם, אולם כאשר בחירת הרופא תתבצע באופן מסודר במשרד ועל-ידי מחיר ידוע מראש, הדבר ימנע את הרפואה השחורה".

לסיכום, אומרת ח"כ אדטו: "כמי שגדלה על ברכי השר"פ בירושלים אני רואה בהכנסת שירות רפואי זה לבתי החולים את צו השעה והדבר המתבקש בעת זו על מנת להציל את הרפואה הציבורית". ח"כ אדטו מאמינה כי חברי כנסת נוספים יתמכו בהצעת חוק ומציינת כי הוחתמו עד כה רק 22 חברי כנסת כדי להראות את חשיבותה בכל הסיעות.

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום